Monitorul de Neamt si Roman ziar cotidian din judetul Neamt
 Ultimele StiriStiri azi    Arhiva de stiriArhiva    Cãutare articol în arhivaCãutare    Anunturi de Mica Publicitate NeamtAnunturi    Forum de discutiiForum    Redactia Monitorul de Neamt si RomanRedactia  
AutentificareAutentificare / �nregistrare 
Psihiatria politica sub regimul comunist
Pagina de start a forumului Monitorul de Neamt // Patrimoniu cultural, tradii Creazã un subiect nou   Rãspunde la subiect
Subiectul anterior :: Subiectul urm�tor  
Autor Mesaj
Mos_Tautu



Data �nscrierii: 08/Aug/2007
Mesaje: 12
Loca�ie: P.Neamt

MesajTrimis: Vineri, 10 Aug 2007 17:02    Titlul subiectului: Psihiatria politica sub regimul comunist Rãspunde cu citat (quote)
Mai jos aveti link de descarcare pentru monografia mea Psihiatria sub dictatura comunista.
Lucrarea a fost tiparita in 2005,iar copia tiparita se poate obtine de la autor.

Iata linkurile:

http://upload2.net/page/download/W8OsNmSwnLNcl1Q/Psihiatria_sub_dictatura_comunista-Mon.doc.doc.html

http://www.filehost.ro/174920/filehost_Psihiatria_sub_dictatura_comunista_Mon_doc/


http://www.filehost.ro/276748/Psihiatria_sub_dictatura_comunista_Mon_doc_doc/
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Mos_Tautu



Data �nscrierii: 08/Aug/2007
Mesaje: 12
Loca�ie: P.Neamt

MesajTrimis: Vineri, 10 Aug 2007 22:01    Titlul subiectului: CUV�NT �NAINTE Rãspunde cu citat (quote)
CUV�NT �NAINTE

Sunt con�tient c� m-a�i invitat aici s� iau cuv�ntul �n calitate de diletant. Probabil, speciali�tii au �inut s� afle �i p�rerea unui diletant, �n ceea ce prive�te consecin�ele experien�ei totalitare �ntr-o �ar� din estul Europei asupra psihiatriei cobailor.
Ei bine, �n aceast� modest� calitate, �ng�dui�i-mi s� v� propun un paradox. Speciali�tii cunosc exact - am impresia - crimele psihiatrice oribile comise �n ospiciile din Est. B�nuiesc, �ns�, c� domniile lor cunosc mai pu�in bine crimele psihiatrice, nu la fel de brutale, dar dezastruoase prin consecin�e, s�v�r�ite �n afara ospiciilor. C�ci, practic, vreme de peste 40 de ani am fost cu to�ii, aici, pacien�i. E adev�rat, ni�te pacien�i aparte, adic� l�sa�i �n libertate. �n plus, crima seam�n� de aceast� dat� cu o depravare insidioas�. A�a cum m� voi str�dui s� v� demonstrez, ea are efecte care fac ravagii �i ast�zi.
De altfel, m-am convins recent, la ultimul eveniment politic din Rom�nia, adic� la alegeri, c� tragedia �n care ne-a aruncat sf�r�itul celui de-al doilea r�zboi mondial nu s-a �ncheiat. Am fost ni�te naivi c�nd ne-am imaginat, la revolu�ie, c� am ie�it din co�mar. Acum se vede destul de limpede c�, dup� ce ne-a �nghi�it o bun� parte din via��, �ntr-o anormalitate ce devenise pentru noi singura ”normalitate” posibil�, comunismul ne st�lce�te mai departe destinul �ntr-o libertate pe care nu ne pricepem �nc� s� o tr�im, fiindc� ne-am pierdut reflexele unui comportament normal.
De fapt, �ns�i conceptul de libertate a �nsemnat mul�i ani - �i �n bun� m�sur� mai �nseamn� - doar ie�irea din cu�c�. N-am �n�eles �i, probabil, nu �n�elegem nici ast�zi prea bine c� libertatea are propria sa ordine. �ndeosebi, n-am �n�eles c�, a�a cum animalele �inute mult timp �n captivitate �i duc �n ele cu�ca atunci c�nd li se d� drumul, readapt�ndu-se greu la libertate, la noi trecutul nu �ine �n primul r�nd de arhive, nu se opre�te la ceea ce “a fost“. El este �nc� activ. Strigoii merg pe strad�, vorbesc, uneori �i vedem la televizor. Noi �n�ine, c�teodat�, suntem f�r� s� ne d�m seama propriii no�tri strigoi.
Dar m� tem, s� m� ierte oaspe�ii no�tri, c� un occidental nu are cum sesiza tragedia acestei situa�ii, pentru simplul motiv c� �ncearc� s� judece, s� analizeze - cu o logic� normal� - o anormalitate.
Occidentul s-a gr�bit s� salute sf�r�itul comunismului, dup� care s-a relaxat �i a devenit mai indiferent, f�r� s� observe c� pe scena Estului European s-a schimbat spectacolul, dar vechii “actori” forfotesc prin culise �i nu �i-au uitat rolurile. Preg�tesc, poate, chiar un spectacol nou, care s� combine cele dou� nenorociri ale secolului, comunismul �i fascismul.
�n fond, teroarea n-a fost singura noastr� problem�. Ar putea �n�elege oare un occidental de ce un om ca mine �i-a pus �ntrebarea, �ntr-o zi, dac� nu cumva o anumit� form� de “�n�elepciune”, ce a b�ntuit ca o molim� prin Est, a devenit principalul aliat al teroarei? La 18 ani am v�zut Bucure�tiul �mp�nzit de uniforme ruse�ti. Am sim�it pe pielea mea cele dou� pietre de moar� �ntre care a fost prins acest secol, m�cinat p�n� la s�nge �ntre ideologii. Revolu�ia m-a prins la 63 de ani. Am �mb�tr�nit �ntr-o anormalitate care a sf�r�it prin a ni se p�rea, la un moment dat, ”normal�”, �n sensul c� nu mai mira pe nimeni, r�ul banaliz�ndu-se. Cum s� explici asta unui om obi�nuit s� despart� ce este normal de ce este anormal? Mai ales c� lipse�te, din p�cate, o analiz� serioas� �i dreapt� a tragediei popoarelor din Est, iar �n privin�a noastr� au circulat destule prostii.
�n Rom�nia a avut loc prima manifesta�ie anticomunist� din Estul Europei �i prima rezisten�� armat� �mpotriva ocupa�iei sovietice, rezisten�� care a durat ani, �n mun�i. Cu toate acestea, ne-a fost dat s� auzim mir�ri superficiale, de genul: “Rom�nii rabd� orice” sau “M�m�liga nu explodeaz�”.
C��iva ani �nainte de c�derea lui Ceau�escu, lucram la un manuscris pe care inten�ionam s�-l trimit �n Occident. M� preocupa ceea ce eu numeam “a doua Poli�ie”, adic� paradoxul c� o tiranie tiranizeaz� �i cu ajutorul celor tiraniza�i. Mi-am amintit tot ce am citit despre formele de colabora�ionism din Fran�a, �n timpul ocupa�iei, �i de hipnoza pe care o exercita Hitler asupra germanilor. Cu ce eram noi mai r�i dec�t al�ii? �ncercam s� supravie�uim, s� nu c�dem victime, exact ce au f�cut �i alte persoane �n vreme de dizgra�ie. Totu�i, nu puteam s� nu v�d c� frica noastr� �i ajut� pe cei care ne �nfrico�eaz� pentru a ne �nfrico�a �i mai mult. Era mai mult dec�t evident c�, pe m�sur� ce ne feream de riscuri, Ceau�escu �i acoli�ii s�i �i permiteau �i mai mult. Nebunia lui era stimulat� de “�n�elepciunea” noastr�. F�r� voia lor, persecuta�ii deveneau complici cu persecutorii. Dar r�ul nu s-a oprit aici. Nu mai surprindea pe nimeni minciuna. Devenise o practic� ”normal�”. Ne acomodam cu r�ul, ne obi�nuiam cu el. �i, cu timpul, aproape n-am mai �tiut ce era normalitatea normal�. Nu mai vedeam dec�t anormalitatea “normalizat�“. Ni se p�rea c�, �ntr-o lume ca a noastr�, a�a era normal s� se petreac� lucrurile, ca sinceritatea s� devin� un risc, o “nebunie”. Realitatea ��i amintea la fiecare pas c� trebuie s� fii atent ce spui, cui spui, dac� voiai s� nu intri �n aten�ia Securit��ii. De aceea neacceptarea anormalit��ii ca un factor normal p�rea nu at�t un act de curaj, c�t un semn de uzur� a instinctului de conservare. �nc�t, nu faimoasa sp�lare a creierelor este poate crima cea mai perfect� a regimului comunist, ci cea mai durabil�. Un creier sp�lat nu mai are trecut. �n schimb, un creier deprins s� considere normal� anormalitatea e amenin�at s� dispar� – chiar �i �n libertate - de reflexele pe care le-a c�p�tat �ntr-o istorie de cazarm�, unde adev�rul este ca o past� moale, ce poate lua orice form�, �n func�ie de ordinele date. R�ul a intrat �n limbaj, �n modul de a g�ndi. Permite�i-mi s� v� reamintesc ce zicea Euripide, c� sclavul devine cu adev�rat sclav abia c�nd se comport� ca atare.
Toate acestea au l�sat urme pe care un str�in le sesizeaz� greu. Chiar �i noi nu le mai observ�m uneori. De fapt, exist� riscul, cred, ca �n continentul care l-a dat pe Descartes s� opereze la sf�r�itul acestui secol dou� logici diferite: una mai pragmatic� �i egoist�, a Vestului, cealalt�, resentimental� �i derutant�, a Estului, dispus s� vad� �n Occident “a treia Rom�” care se sep�r� de “noii barbari”. Aceast� stare de lucruri poate accentua �i mai mult pericolul, deloc neglijabil dup� p�rerea mea, ca �ntre Est �i Vest s� se creeze o ruptur� �nc� �i mai profund�, fiindc� �n locul Cortinei de Fier ar fi o ran� care ar face, practic, aproape imposibil� comunicarea.
Poate c� unui occidental �i sun� normal sau m�car pitoresc �ndemnul lui Marx, de a ne desp�r�i de trecut r�z�nd. Mie sincer s� fiu, mi se pare o enormitate. �i e greu de g�sit, cred, un sfat mai absurd.
Mai �nt�i, cum s� r�zi de un co�mar? Ar fi un r�s neghiob �i, f�r� �ndoial�, indecent. Au fost s�v�r�ite prea multe crime pentru a ne permite s� izbucnim �ntr-un r�s isteric ca s� exorciz�m �ntr-un fel tragedia care a avut loc.
Apoi, noi nu am avut alt� via�� dec�t aceea pentru care ne-am temut. Ea a reprezentat singura �ans� de a iubi ori de a contempla un cer plin de stele. Ceasurile noastre de tandre�e s-au amestecat cu disperarea. �n ceea ce m� prive�te, �n acest co�mar am devenit tat�, am scris c�r�i. S� m� detest oare fiindc� uneori am fost fericit, �n timp ce compatrio�ii mei erau maltrata�i de Securitate sau putrezeau prin pu�c�rii? M� ru�inez pentru egoismul de a m� fi bucurat de zilele cu cer limpede, �n vreme ce at��ia rom�ni z�ceau �n celule �ntunecate, dar ce a fost, a fost, nici zeii nu mai pot schimba nimic, �i pe urm�, e o vin� oare s� tr�ie�ti? Morala �mi spune c� orice este la�itate, chiar dac� se reduce la neputin�a de a respinge o zi �nsorit� din pricina ur��eniei istoriei. Dar nu mai vreau s� fiu ipocrit, m� consider vinovat.
M� consider vinovat c� am t�cut mul�i ani dup� ce tat�l meu a murit �ntr-un spital, �n urma unei banale peritonite, deoarece i s-a refuzat administrarea antibioticelor, nefiind colectivizat, nu pentru c� am iubit via�a chiar �ntr-un regim criminal. �n fond, vreau s� spun c� via�a tr�it� nu este ca Zidul Berlinului, s-o d�r�mi cu t�rn�copul. Iat� de ce ne este at�t de greu s� judec�m ceea ce “a fost”.
De aici provine, probabil, �i iritarea cu care mul�i dintre noi refuz� aici orice discu�ie despre vinov��ie, consider�nd fie c� vina este egal�, uniformizat�, cu corolarul firesc, dac� to�i suntem vinova�i, to�i suntem inocen�i, fie c� avem alte treburi mai urgente acum. �i-�i vine s� spui �i tu, ca un poet rom�n din secolul al XIX-lea, ”ce a fost a fost, ce este e �i va mai fi ce se cuvine”. Dar ce se cuvine? Nu cumva ceea ce “se cuvine” depinde de t�ria de a privi �n fa�� ce “a fost”? Eu unul, recunosc, m� tem c� avem nevoie s� trecem printr-un purgatoriu pentru a reg�si, �n sf�r�it, normalitatea normal�.

Octavian Paler
Bucure�ti 1994
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Mos_Tautu



Data �nscrierii: 08/Aug/2007
Mesaje: 12
Loca�ie: P.Neamt

MesajTrimis: Vineri, 10 Aug 2007 22:04    Titlul subiectului: INTRODUCERE Rãspunde cu citat (quote)
INTRODUCERE


F�r� unii ca noi �i poate �i f�r� m�rturii de felul pe care noi le prezent�m �n aceast� carte, �n psihiatria rom�neasc� ar fi lini�te c�ci, a�a cum sublinia un apologet, “profesorii comuni�ti din psihiatrie erau �i sunt genero�i �i de un profesionalism indiscutabil", iar �n psihiatria noastr� nu s-a schimbat nimic �i nici nu trebuie s� se schimbe.
De�i pare un paradox, lucrarea noastr� este un adev�rat samizdat, c�ci ea apare �ntr-o lume psihiatric� nu numai conservatoare, dar care nici nu s-a desprins de dogmele comunist-materialiste, iar cei care p�zeau “puritatea” ideologic� �n trecut o p�zesc �i ast�zi, m�nuind cu mare abilitate tactica aceea comunist� a formelor f�r� fond (utilizeaz� de exemplu DSM-ul, dar f�r� a face referire la bazele ideologice ale psihiatriei americane).
Lucrarea noastr� este ca �i un samizdat �i pentru c� un grup de psihiatri nonconformi�ti, afla�i ca �i �n trecut pe acelea�i pozi�ii (�i nu m� refer doar la ierarhie) �i �ntr-o atmosfer� de adversitate �i de monopol al puterii, �ncearc� s� alc�tuiasc� o “CARTE ALB�” a psihiatriei comuniste rom�ne�ti �i fac acest lucru sfid�nd conducerea post-comunist� a “profesorilor”, c�t �i a “celor care pretind c� apar�in noii democra�ii, dar care “au mu�cat" deja din ciolanul puterii, dup� care at�ta au jinduit.
De fapt, psihiatria rom�neasc�, �napoiat� �tiin�ific �i institu�ional, este nevoit� �nc� pentru mul�i ani s� poarte cangrena vechii nomenclaturi, f�c�nd s� mai func�ioneze acel “minister al adev�rului” �i organiz�nd o adev�rat� institu�ie a corup�iei intelectuale, la care s-au aliat nu numai “profesorii”, dar �i to�i profitorii, fo�tii tor�ionari din vechea organizare psihiatric�.
Dar s� l�murim mai �nt�i pe colegii din alte specilit��i medicale, care privesc ca pe ceva bizar lupta din s�nul psihiatriei, de�i se fac a uita c� decenii �n �ir psihiatria furniza secretarii de partid �i al�i politruci medicali, ca �i cum acest lucru era un domeniu rezervat doar psihiatriei. Nu a venit oare vremea s� ne �ntreb�m de ce?
Foarte frecvent medicii de alte specialit��i se �ntreab� pentru ce �n psihiatrie s-a declan�at o asemenea disput�, �n timp ce �n alte specialit��i medicale problema se pune de a fi sau a nu fi un bun specialist (de�i lucrurile nu stau peste tot a�a).
�n psihiatrie, �ns�, practica profesiei presupune nu numai acumularea unor cuno�tin�e biologice sau biochimice, cum este de regul� cazul medicinii somatice, dar �i a unor temeinice cuno�tin�e de psihologie, sociologie, religie �i chiar de filozofie, care se adaug� cuno�tin�elor biologice (psihiatria r�m�n�nd totu�i �n centrul medicinii).
Din aceste motive, �n psihiatrie, a�a cum vom vedea pe parcursul lucr�rii, sinonimii mae�trilor din specialit��ile medicale au format o nomenclatur� c�reia partidul i-a trasat sarcina s� creeze o “psihiatrie socialist�”, opus� psihiatriei occidentale, pe care ei o numeau �n deriziune “psihiatria burghez�”.
�nchipui�i-v� o asemenea absurditate �ntr-una dintre disciplinele medicale, cum ar fi cardiologia sau chirurgia. Din aceste motive, comuni�tii au considerat psihiatria ca pe un c�mp de lupt� ideologic�, �n care “emana�iile” filozofice marxiste trebuiau s� lupte �i s� c�tige disputa cu conceptele burgheze: psihologia �i sociologia nemarxist�, pe care psihiatria din Occident �i le adjudecase dup� un lung drum al dezvolt�rii multor �tiin�e umaniste, nu numai de esen�� biologic� sau biochimic�. Vom vedea pe parcursul lucr�rii cum pe aceast� baz�, psihiatria din �ara noastr� va fi practic politizat� (�n sensul ideologiei comuniste), organizat� �i condus� de oamenii regimului, agrea�i de c�tre Securitate, psihiatria fiind nu numai �n aten�ia organelor de partid, dar �i a acelora de represiune.
Ce a urmat a fost doar un mic pas, pentru ca regimul comunist s� se foloseasc� de psihiatrie �n scopurile sale represive, a�a cum o f�cea de fapt �n toate domeniile de activitate, toate fiind aservite scopului p�str�rii puterii.
Dar aceast� politizare comunist� a psihiatriei a dus aproape �n mod reflex la apari�ia unei permanente rezisten�e �i chiar a unei mi�c�ri de diziden��, c�ci ce a�i fi dorit, iubi�i colegi, s� opunem noi “psihiatriei socialiste”, creat� cu migal� timp de aproape 50 de ani?
A sus�ine azi c� psihiatria practicat� �n Rom�nia comunist� - �n ciuda abuzurilor ideologice �i a �napoierii �tiin�ifice - a fost o desf�urare normal�, �i aceasta doar pentru a p�stra o fals� “pace intern�” sau �n numele unei false colegialit��i echivaleaz� cu o monstruozitate pe care doar somnul ra�iunii o poate tolera.
“Psihiatria socialist�” trebuie s� dispar� �mpreun� cu maculatura �i nomenclatura care au fundamentat-o �i aceasta at�t din motive de moralitate, c�t �i din necesitate. Cerem deci �ng�duin�� colegilor no�tri �i chiar opacului Minister al S�n�t��ii, pentru a putea duce la bun sf�r�it aceast� lucrare, �ncetul cu �ncetul �i cu st�ruin��.
Dar s� privim pu�in �n jurul nostru. Tinerii �i romanticii revolu�ionari au murit �n decembrie 1989 cu ferma convingere c� �n Rom�nia comunismul va fi aruncat la lada de gunoi a istoriei. Respingerea comunismului a devenit, pentru acele momente, ra�iunea de a se sacrifica a na�iunii noastre �i mai ales a tineretului nostru.
�ns�, dac� �n 1945 comuni�tii lui Stalin �tiau c� nu vor putea schimba un regim politic �i nu vor putea comuniza Rom�nia p�str�nd vechile structuri ale statului democrat burghez, trec�nd imediat la epurarea administra�iei, armatei, poli�iei, magistraturii �i institu�iilor academice, revolu�ionarii din 1989 au avut naivitatea de a crede doar �n puterea unei revolu�ii morale, pe care au stropit-o din plin cu s�nge, crez�nd naiv �n “convertirea” vechii nomenclaturi. Nu numai c� s-au �n�elat, dar s-au �n�elat amarnic, motiv pentru care de at��ia ani Rom�nia se zbate �nc� �n bra�ele unui criptocomunism tot at�t de malign ca �i comunismul �nsu�i.
Dac� �n 1945 �n �ara noastr� existau doar vreo 800 de comuni�ti, �n 1989 num�rul celor adev�ra�i nu p�rea s� fie mult mai mare, c�ci cum altfel s-ar putea explica pulverizarea unui sistem represiv �i a unui "partid de 4 milioane de oameni" �n doar c�teva zile.
Dar, ca �i �n 1945, cohortele de profitori �i de adep�i ai unui materialism vulgar �i ai corup�iei f�r� crez moral sau ideologic “s-au adaptat” rapid, prelu�nd spre folosul lor t�n�ra �i fragila societate rom�neasc� post-totalitar�. Treptat, a devenit clar c� nu va mai exista un proces al comunismului, punctul 8 de la Timi�oara, ca �i spiritul Timi�oarei au fost respinse �i insultate �n chiar noul Parlament al Rom�niei, iar fo�tii de�inu�i politici, ca �i fo�tii diziden�i �i duc mai departe calvarul suferin�elor, �n timp ce revolu�ionarii din decembrie 1989 apar mereu ca figuri contestate, pun�ndu-li-se �n spinare toate greut��ile actuale ale ��rii.
Vechea nomenclatur� s-a coco�at din nou pe pozi�iile anteriore, trec�nd de la dicteul fanatismului comunist, prin care �i asigura �n trecut existen�a parazitar�, la promovarea unui “capitalism s�lbatic” �i de tarab�, pentru a compromite total idealurile revolu�iei rom�ne din 1989.
Dar ce face poporul, ce fac cei mul�i, care ar trebui s�-i �nl�ture pe ace�ti profitori?
Poporul, purt�nd �n spate acea “psihologie a cu�tii” din care abia a ie�it, ca orice mas� se teme de schimbare, iar sub comuni�ti sim�ul s�u politic care �l face pe om s� fie o fiin�� unic� �n univers s-a atrofiat, cine �tie pentru c�t� vreme.
Ca �i �n trecut, poporul este lovit de putere �n existen�a sa (�omaj, subnutri�ie, salarii de mizerie, permanenta infla�ie) �i de aceea, ca �i �n trecut, cedeaz� oric�rui paternalism ieftin, tiradelor na�ionaliste, celor mai simple manevre propagandistice ale fostei �i actualei nomenclaturi care �i ast�zi, f�r� nici o jen�, lanseaz� cu succes lozincile “salv�rii poporului de mo�ieri �i capitali�ti” p�n� la diversiuni ridicole, cum ar fi culpabilizarea fo�tilor de�inu�i politici, gen Ticu Dumitrescu sau Corneliu Coposu.
Este oare situa�ia �n psihiatrie schimbat�? Nicidecum. Trebuie s� recunoa�tem, �i comuni�tii au confirmat-o cu putere, c� medicina nu a fost niciodat� independent� de puterea politic�, dintre disciplinele medicale psihiatria fiind cea mai dependent�. Datorit� naturii sale particulare, psihiatria are mereu de �nfruntat probleme etice �i de esen�� uman�, dac� ar fi doar s� ne g�ndim c� ea este singura disciplin� medical� autorizat� de c�tre societate s� interneze o persoan� uneori chiar �mpotriva voin�ei sale.
Pe de alt� parte, psihiatria dispune de frontiere foarte vagi, iar psihiatrul, voluntar sau involuntar, �i poate utiliza “puterea” �n defavoarea libert��ii �i autonomiei unei persoane. Psihiatria joac� deci �i un rol “politic” activ, dac� lu�m termenul de politic �n accep�iunea de via�� a "polisului”. Astfel, dac� �n ��rile democratice extremi�tii de dreapta sau de st�nga nu vor avea niciodat� de-a face cu psihiatria, �n Rom�nia comunist�, ca �i �n fosta U.R.S.S., practica psihiatric� a implicat factori ideologici �i chiar politici, o parte a opozi�iei fiind etichetat� ca �in�nd de domeniul psihiatriei. Se �tie c�t de imprecise sunt criteriile de diagnostic �n psihiatrie, iar �ntre simple simptome psihopatologice sau comportamentele neconformiste �i un adev�rat diagnostic clinic exist� o mare deosebire. Astfel, mul�i diziden�i, supu�i persecu�iilor �i injusti�iei, tr�ind �ntr-un permanent stres, au putut prezenta unele tr�s�turi psihopatologice reale, dar ei nu puteau deveni prin aceasta adev�ra�i bolnavi psihici �i numai ra�iuni de natur� politic� au f�cut posibil acest lucru.
Ca �i �n alte ��ri comuniste, �n Rom�nia, trei structuri particulare dictaturii au for�at limetele psihiatriei:
1. Caracterul totalitar al statului;
2. Locul ocupat de c�tre ideologie �n toate domeniile;
3. Teama visceral� a regimului de a nu-�i pierde puterea �i privilegiile.
Astfel, pe de o parte, individul nu avea drepturi, iar partidul era singurul care decidea, inclusiv �n a considera pe un individ nebun, iar pe de alt� parte �tiin�a era supus� - ca s� nu spunem servitoarea - ideologiei. Din aceste motive �i psihiatria era “datoare” s� participe prin toate mijloacele specifice la men�inerea puterii regimului. Violen�a se exercita �mpotriva oric�rui individ care nu se putea “�ncadra” �n colectivitate, a�a cum era aceasta definit� de c�tre partid, iar anormalul, ”bolnavul” era de aceea definit prin caracterul s�u “asocial”, atipic, motiv pentru care socialismul condamna pe to�i cei “originali”, pe to�i cei care g�ndeau altfel, toate minorit��ile (chiar �i grupuri religioase sau rock).
Fa�� de mul�i dintre ace�ti indivizi se va exercita o violen�� “aseptizat� “, o violen�� �n “halate albe”, motiv pentru care “normalii” vor sem�na tot mai mult cu o gr�din� zoologic�, indivizii c�p�t�nd tot mai mult acea “psihologie a cu�tii” pentru care era normal s� voteze 99% pentru partid �i conduc�tor.
Dar psihiatrul care interna un opozant politic sub pretext de schizofrenie sau paranoia se implica �n mod con�tient �n politica statului totalitar de la care a�tepta de fapt anumite atitudini care s�-i aduc� avantaje. Apologe�ii “psihiatriei socialiste” explicau aceste “particularit��i” ale actelor lor prin aceea a existen�ei unor deosebiri “esen�iale” fa�� de psihiatria “burghez�”, adic� aceea care se practic� �n Occident. Acest lucru a stat la baza respingerii f�r� discern�m�nt sau argumente �tiin�ifice a conceptelor psihologice �i sociologice din psihiatria rom�n�.
La Honolulu (1977), Adunarea General� a Asocia�iei Mondiale de Psihiatrie a consemnat �ns�, �n mod franc, utilizarea “psihiatriei socialiste” ca arm� politic�, adopt�nd urm�toarea rezolu�ie: ”Asocia�ia Mondial� de Psihiatrie ia not� de utilizarea abuziv� a psihiatriei �n scopuri politice �i condamn� aceste practici �n toate ��rile unde se practic�, invit�nd organiza�iile profesionale psihiatrice de a renun�a la aceste practici �i de a le suprima. Asocia�ia dispune de numeroase m�rturii privind utilizarea sistematic� a psihiatriei �n scopuri politice �n U.R.S.S.". Delegatul nostru la acest congres a fost ideologul comunist al psihiatriei rom�ne�ti V. Predescu, un politruc format la Leningrad (studen�ie �i doctorat), al�turi de colegul lui de studii �n U.R.S.S. - Milea �tefan, care a primit �i el s� "haiduceasc�" Departamentul psihiatriei infantile. Din acest motiv, reac�iile autorit��ilor rom�ne au fost identice cu acelea ale U.R.S.S. Astfel, presiunilor externe li s-a r�spuns invariabil c� ele reprezint� un “amestec” �n problemele interne, iar opozi�iei interne i s-a r�spuns c� atitudinea de condamnare a “psihiatriei socialiste” nu constituie dec�t “agita�ie anticomunist�”. Abuzul �n sine a fost negat at�t �n U.R.S.S., c�t �i �n Rom�nia, iar din p�cate, doar oficialii rom�ni mai neag� ast�zi abuzurile psihiatrice din timpul regimului comunist.
Ce se �nt�mpl� �ns� acum, dup� at��ia ani de la c�derea comunismului, cu cei peste 1.000 de psihiatri rom�ni? Nimic, sau ca s� fim sinceri, psihiatrii sunt la unison cu �ara de p�n� �n 1996, vot�nd 99% pentru nomenclatura comunist�.
Tr�ind �n frica �i teroarea din trecut, psihiatrii rom�ni (o colectivitate �n mare parte feminizat�) tr�iesc �i ast�zi, �n libertate, acela�i sindrom al “cu�tii” sub conducerea fo�tilor “profesori” comuni�ti, v�zu�i de cei ce au fost favoriza�i chiar ca “genero�i �i de un profesionalism indiscutabil”, a�teapt�nd ca de obicei s� nu se �nt�mple nimic �n psihiatrie.
Psihiatria occidental� dispune de lucruri cu care un psihiatru rom�n format la �coala comunist� nu este acomodat (mai ales datorit� lipsei de cuno�tin�e psihologice sau sociologice, precum �i ca urmare a noilor cuceri biochimice). Exist� �n Occident un tip nou de institu�ii de tratament, care ar bulversa complet sistemul azilar �n care s-a complicat asisten�a psihiatric� �n perioada comunist�, cea care prezint� acum bufoniada “reformei”, pe care �n realitate o resping. Cum s�-�i adjudece psihiatrul rom�n toate acestea? Nu este oare mai bine ca, sus�in�nd pe vechii profesori (vechea nomenclatur�), s� men�in� vechea organizare �i vechile concep�ii cu care psihiatrul rom�n s-a acomodat deja de peste 45 de ani? Se vede doar ce ravagii face reforma �n orice domeniu �n care este pus� �n cauz�. �i ce dac� psihiatria rom�n� va r�m�ne �nc� decenii �n �ir condamnat�. C�t despre tineret, el fiind mai degrab� interesat de emigrarea �n Vest, implicarea sa este ca �i inexistent�.
Scriem aceast� carte pentru c� am sim�it c� demersul nostru se afl� de aceast� dat� “�n sensul istoriei” �i nu doar ca �n ultimele cinci decenii, c�nd ne-am luptat doar cu morile de v�nt. O facem �i ast�zi chiar dac� �nc� establishmentul psihiatric este acela�i (comunist �i potrivnic). Parafraz�nd un verset biblic, adev�rul trebuie strigat de pe acoperi�urile caselor, iar dac� nu-l vom face noi atunci �l vor striga pietrele �n locul nostru.
Autorul declar� c� �ntreaga teorie privind competen�a nomenclaturii �i nivelul “�nalt” al psihiatriei rom�ne�ti din perioada comunist� este o minciun�, iar abuzurile etice din trecut au devenit o tragedie de care actuala psihiatrie trebuie s� se purifice.
F�c�nd din psihiatrie servitoarea sistemului represiv, oficialii psihiatriei de ast�zi au f�cut �i fac o gre�eal� istoric�, nu numai �mpotriva unei discipline medicale, ci �i a unei na�iuni, a na�iunii rom�ne. Particip�nd ca oficiali la represiunea psihiatric�, ei au fost instrumente docile ale unei “organiza�ii criminale” create de c�tre statul comunist, fenomen pe care istoria nu l-a mai cunoscut dec�t �n statul fascist-hitlerist. �i �n loc s� le fie ru�ine �i s� se poc�iasc�, fo�tii tor�ionari, atac�, acuz�, ca �i cum istoria s-ar mai putea �ntoarce la comunism.
Competen�a lor? S� fim serio�i. �n ce domeniu a mai promovat comunismul competen�a? Dosarele de cadre, zecile de func�ii pe linie de partid, studiile din U.R.S.S. sau la “�tefan Gheorghiu”, acestea erau sursele competen�ei “profesorilor genero�i �i de un indiscutabil profesionalism”.
Am pornit la alc�tuirea acestei lucr�ri mai mul�i, la �nceput chiar o organiza�ie �ntreag� - A.P.L.R. (Asocia�ia Psihiatrilor Liberi din Rom�nia), dar, sub conducerea unor fo�ti politruci, organiza�ia a capotat lamentabil. Pe parcurs, mul�i au v�zut c� din acest tip de activitate nu se pot trage avantaje, pe al�ii i-a apucat frica speriindu-se de gestul pe care era c�t pe ce s�-l fac�.
Putem spune totu�i c� lucrarea reflect� punctul de vedere al adev�rului �i cel pu�in al spiritului �n care s-a format Asocia�ia Psihiatrilor Liberi din Rom�nia.
Supunem fenomenul abuzului psihiatric din Rom�nia unei analize teoretice �i �n ceea ce prive�te modalit��ile sale practice. Adversit��i de tot felul au fost sau nu rezolvate, dar cel mai greu a fost de trecut peste frica, teama permanent� de persecu�ii, greaua povar� a tr�d�rii liderilor Asocia�iei Psihiatrilor Liberi. Sute de cazuri de abuzuri psihiatrice nu au ajuns la noi, ele au fost ascunse cu grij�, ca �i dosarele Securit��ii. Treptat, elanul de a dezv�lui cazuri de abuzuri s-a atenuat �i o “monstruoas� coali�ie” s-a format �ntre fo�tii tor�ionari �i chiar conducerea Asocia�iei Psihiatrilor Liberi, o elit� de acum “realizat�”: cu func�ii de profesori, vizite �n str�in�tate pl�tite de al�ii (vechea obsesie a rom�nului comparabil� doar cu obsesia pentru salam), acces la putere, "stima �i considera�ia" elitei comuniste etc. Din cauza acestor adversit��i consider�m lucrarea ca fiind incomplet�, dar �i ca o prim� bre�� �n cetatea minciunii �i a incompeten�ei.
Tartorii psihiatriei comuniste sunt �nc� �n for��, de�in�nd �i ast�zi toate atuurile puterii. Ei �i cei c��iva conduc�tori corup�i despre care am vorbit sunt azi singurii interlocutori ai ministerului, ai str�inilor care mai vin pe la noi �i �n special ai darurilor lor, singurii oaspe�i ai reuniunilor interna�ionale, unde pleac� f�r� nici un ban din propriul buzunar �i unde, chipurile, ar reprezenta psihiatria rom�neasc�.
La fel ca �n trecut, Occidentul �nghite totul pasiv, din lene sau dezinteres, devenind astfel foarte u�or victima ofensivei celor care au luat puterea sau o de�in �n continuare �n psihiatrie. Dar, �n fond, cum spune �i Paler, de ce ar trebui s� ne mir�m? Oare Ceau�escu nu a primit de la occidentali cele mai �nalte titluri �i nu s-a plimbat la Londra cu calea�ca regal�? De unde s� �tie el c� ace�tia nu sunt sinceri ("colegii" lui, oamenii de �tiin�� sau marii �efi de stat ai Occidentului). �i totu�i, noi �i al�ii ca noi vom fi mereu piatra de poticneal� a acestor vechi �i noi ‘‘profitori” ai psihiatriei, ai acelora care se opun oric�rui progres al disciplinei noastre.


P�str�veni - Jud. Neam�
20 iulie 1993

P.S. Din cauza decalajului de timp de la redactare la editare, o serie de evenimente sunt ast�zi dep�ite (de exemplu ocuparea unor anumite finc�ii), iar o serie de tartori comuni�ti exemplifica�i au plecat spre “C�mpurile Elizee”. Faptele lor �i situa�iile descrise r�m�n pentru istorie, motiv pentru care aceast� lucrare-document nu le poate eclipsa.

Piatra Neam�, 2005
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Mos_Tautu



Data �nscrierii: 08/Aug/2007
Mesaje: 12
Loca�ie: P.Neamt

MesajTrimis: Luni, 13 Aug 2007 12:19    Titlul subiectului: Link descarcare Rãspunde cu citat (quote)
Instead, you can access the file at this URL:

http://groups.yahoo.com/group/DEMOCRATIA_IN_PERICOL-/files/Psihiatria_sub_dictatura_comunista-Mon.doc.doc
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Mos_Tautu



Data �nscrierii: 08/Aug/2007
Mesaje: 12
Loca�ie: P.Neamt

MesajTrimis: Mar�i, 02 Oct 2007 9:59    Titlul subiectului: Linkuri descarcare monografie Rãspunde cu citat (quote)
Linkuri descarcare monografie


http://sanzaiana.googlepages.com/Psihiatria_sub_dictatura_comunista-Mon.doc.doc

http://ioan-cucu.blogspot.com/

http://cucuioan.blogspot.com/
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Mos_Tautu



Data �nscrierii: 08/Aug/2007
Mesaje: 12
Loca�ie: P.Neamt

MesajTrimis: Mar�i, 16 Oct 2007 14:37    Titlul subiectului: Invitatie Rãspunde cu citat (quote)
Invita�ie



Institutul Na�ional pentru Memoria Exilului Rom�nesc v� invit� joi, 18 octombrie 2007, ora 18,00, la o dezbatere cu tema:

„Psihiatria ca arm� de represiune politic� folosit� de regimul comunist �i reflectarea acestui fenomen �n exil”.

Principalele puncte �n discu�ie vor fi:
- metodele totalitarismului comunist importate �n Rom�nia pentru tratamentul aplicat in represiunea psihiatric�;
- legisla�ia care a permis represiunea psihiatric�; Decretele 12/1965 �i 313/1980;
- “asanarea social� a popula�iei” cu ocazia manifest�rilor oficiale - �n directivele PCR �i ordinele interne ale Securit��ii;
- motiva�ia intern�rii;
- locuri de deten�ie (sec�iile de boli cronice ale spitalelor de psihiatrie, spitalelor penitenciar cu profil de psihiatrie �i �nchisorilor);
- tratamentele medicale psihiatrice �i metodele de tortur� aplicate �n spitale �i �nchisori �i interven�ia Securit��ii �n spitalele penitenciar;
- opozi�ie intern� �i interna�ional� (persoane �i institu�ii).
- victimele �i traseul medical al acestora.

Vorbitorii principali vor fi: Gabriel Andreescu, Mihai D�nil�, Drago� Marcu, Adrian Miclea, Marian Popa, Alexandru �erb�nescu, Ion Vianu �i Dinu Zamfirescu.

Dezbaterea va avea loc la Jockey Club (Str. Episcopiei nr.
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
publicitate
Pagina de start a forumului Monitorul de Neamt // Patrimoniu cultural, tradii Creazã un subiect nou   Rãspunde la subiect

 
Nu pute�i crea un subiect nou �n acest forum
Nu pute�i r�spunde �n subiectele acestui forum
Nu pute�i modifica mesajele proprii din acest forum
Nu pute�i �terge mesajele proprii din acest forum
Nu pute�i vota �n chestionarele din acest forum
Webdesign by webber.ro | Powered by SiteManager CMS
©2003-2006 Drepturile de autor asupra întregului continut al acestui site apartin în totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totalã sau partialã a materialelor este permisã numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.