Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri August 2016
LMMJVSD
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 29 August 2016
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

De ce nu am încredere în reusita Planului de Mobilitate Urbanã Durabilã lansat de Primãria Piatra Neamt (II)

Programul de guvernare localã este ca un jalnic Plan de mãsuri, al unei organizatii PCR din cooperatia mestesugãreascã. Precizam în numãrul trecut cã Primãria Piatra Neamt ne incitã la un dialog pe marginea Programului de guvernare localã 2016 - 2020, lansat si pe site-ul institutiei. În fapt, Programul este lansat deja, cãpãtând si girul
Consiliului local si ni se explicã cã s-a realizat în urma consultãrii pietrenilor în perioada 2014 - 2015, pe timpul mandatului fostului
primar Gheorghe Stefan. ÃŽn esentã, Programul de guvernare cuprinde vreo 8 capitole, care se doresc directii de dezvoltare durabilã viitoare pentru o comunitate care asteaptã asa ceva. Spuneam în numãrul trecut cã Programul de guvernare, cu exceptia a douã capitole, care vizeazã concret, realizarea unor investitii, parte din ele discutabile, abundã într-o însiruire de bla, bla-uri. Programul nu depãseste continutul si exprimarea unui veritabil „Plan de mãsuri“ al vreunei sedinte a PCR. Afirmatia nu este fortatã, deoarece Programul este ticsit pânã la refuz cu sarcini de serviciu luate din fisa postului, ale aparatului Primãriei, transpuse în Strategii de dezvoltare a localitãtii de genul: „vom monitoriza“, „vom analiza“, „vom urmãri“, „vom verifica“.
Ca exemple, luate la întîmplare, Primãria promite cã „va monitoriza modul cum societatea Bratner colecteazã gunoiu“ sau „va monitoriza zonele în care se aruncã deseuri“, ori „va monitoriza atent contractele pentru servicii publice“ si altele.

Planul de Mobilitate Urbanã Durabilã se bazeazã pe finantare gen vânzarea blãnii ursului din pãdure“

Singurul capitol din Programul de guvernare localã care stârneste urme de interes este Planul de Mobilitate Urbanã Durabilã (PMUD), care promite investitii de circa 63 milioane euro fãrã TVA. Bineînteles cã nu trebuie sã ne îngrijoreze sursa acestor bani, stiin prea bine cã fostul edil a lãsat Primãria cu fundul gol pe pragul falimentului. Ni se promite cã Primãria va lucra pe brânci ca sã acceseze fonduri europene si asta ar trebui sã ne îngrijoreze, deoarece premierul Ciolos ne-a dezvãluit bilantul dezastros al „accesãrii fondurilor europene“.
România nu a fost capabilã sã acceseze nici 1% din fondurile puse la dispozitie. Dar, am mai spus-o, au spus-o si altii, cã Primãria va fi adusã sapã de lemn de aventurierii care au condus-o, cã cel putin douã decenii, nici un primar nu-si va putea permite sã promitã cã va investi ceva, mai mult decât în hârtie igienicã. Acesta este bilantul „guvernãrii locale“ din ultimii 10 ani, dar cã domnul actual primar desfide inteligenta si buna credintã a pietrenilor, promitând cai verzi pe pereti, pe baza unor fonduri iluzorii pe care premierul Ciolos nu si le asumã. S-a mai dus si fostul primar, Gheorghe Stefan la „fonduri europene“ cu mâna întinsã pentru Telegondolã si a venit cu palma în fund, obligându-ne, fãrã sã ne întrebe, s-o construim pe banii nostri. Si încã ce bani! Jumãtate din „fondurile europene“ pe care Primãria se
angajeazã sã le acceseze sunt destinate modernizãrii transportului de
persoane în Piatra Neamt, care se vrea durabil, cã asa dã bine la
auz. Pânã si Consiliul Judetean este sedus de ideea introducerii în Piatra Neamt a unui „transport european durabil“, pentru a nu-l lãsa pe Dragos Chitic sã ia toti laurii. ÃŽn primul rând, este bine de stiut cã din cauza unor multiple inconveniente, specialittii în domeniu au ajuns la concluzia cã un „transport public de persoane“ nu poate fi definit ca durabil. Un astfel de transport poate fi modernizat si atât. ÃŽn Europa nu functioneazã un „transport european“, ci un „transport modernizat a cãrui caracteristici se pot deslusi de orice specialist în problemã, din literatura de specialitate . Parafrazând zicala „cine are barbã are nevoie si de pieptene“, se poate enunta cã „cine vrea transport modern, are nevoie de specialisti. Astfel, ne limitãm în a emite platitudini în materie si vom ajunge de unde am plecat. Dacã în Piatra Neamt, ca de altfel si în judet, transportul public de persoane este ca vai de mama lui, aceasta se datoreazã în primul rând lipsei specialistilor din Administratie si lipsei unui control profesionist. Organizarea transportului a fost lãsatã cvasitotal la discretia operatorilor de transport, interesati, sprijiniti „dezinteresat“ de Autoritatea Rutierã Românã. Putem spune cã în lipsa specialistilor atestati, autoritatea localã s-a implicat în aceastã situatie pe care acum o deplânge.

Transportul public de persoane actual este o caricaturã. Lipseste cu desãvârtire predictibilitatea

Un transport public de persoane „durabil“ si „european“ înseamnã mult mai mult decât modernizarea parcului de autobuze si troleibuze si modernizarea infrastructurii. Când nu stim care sunt cerintele reale ale unui „transport modernizat“ îl etichetãm scurt ca „transport european“, dovedind din start sãrãcia nu din vocabular, ci de idei. România are în vigoare legislatie necesarã organizãrii unui transport de persoane, numai cã aceastã legislatie trebuie înteleasã si aplicatã printr-un management eficient. Ce este drept, municipalitatea îsi propune sã asigure o strategie de management pentru transportul public de persoane, prin care sã convingã populatia sã utilizeze acest transport ca o alternativã la utilizarea autoturismelor proprii. Pentru realizarea unui astfel de deziderat trebuie realizatã o strategie complexã privind asigurarea „Accesibilitãtii“ la acest mod de transport, care este pilonul de bazã în satisfactia nevoilor de mobilitate a întregii populatii. Un transport accesibil trebuie sã fie predictibil, pentru a satisface cerinta de mobilitate. Pentru a mãri gradul de accesibilitate, administratia localã trebuie ã ia în calcul o suitã de actiuni ce trebuie întreprinse:
- Desemnarea unei retele de transport, functie de infrastructura
existentã si popularizarea acesteia în toate statiile
- Realizarea programului de transport si popularizarea acestuia în toate statiile
- Stabilirea statiilor pe traseu si dotarea uniformã si corespunzãtoare, conform legii, a acestora
- Stabilirea si monitorizarea permanentã a fluxurilor de cãlãtori în
statii, dimensionarea ritmicitãtii si capacitãtii de transport functie de
aceste fluxuri
- Informarea continuã în statii prin „sisteme inteligente“ bazate
pe o dispecerizare adecvatã
- Modernizarea si dimensionarea capacitãtii mijloacelor de
transport
- Micsorarea timpilor de asteptare în statii si a timpilor de
transport
- Micsorarea costurilor externe ale transportului care sunt multiple
si internalizarea acestora
- Asigurarea conditiilor cresterii coeziunii sociale teritoriale prin
asigurarea legãturii municipiului cu localitãtile limitrofe. Transportul
local nu poate fi accesibil suficient dacã se limiteazã în perimetrul
localitãtii. Aici se justificã interventia Consiliului Judetean, a cãrui
contributie prioritarã ar trebui sã o constituie înfiintarea unei asociatii
intercomunitare privind transportul de persoane. Numai dacã se vor asigura minimal realizarea acestor cerinte se poate cã vom avea un transport de persoane modern în Piatra Neamt. Si dacã va fi si ecologic, cu atât mai bine.

Articol afisat de 1365 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan BIVOLARU)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective