Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Septembrie 2005
LMMJVSD
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Regionale 30 Septembrie 2005
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Reforma dupã Bãsescu

Ideea preºedintelui Traian Bãsescu de a se renunþa la una din Camerele Parlamentului a enervat clasa politicã din România, care ºi aºa nu avea o relaþie prea prietenoasã cu populaþia.
Din toate sondajele de opinie, cu þintã pe clasa politicã, rezultã cã aceasta are nevoie, mai mult ca oricînd, de o reformã în toatã regula, care sã impresioneze electoratul în asemenea mãsurã, încît imaginea din negru sã devinã mai rozalie.
Dar se pare cã preºedintelui nu-i pasã de reformã, ci de numãrul Camerelor la Parlament.
Constituþia nu-i lasã preºedintelui Traian Bãsescu, flancat de cele douã Camere ale Parlamentului, prea multe grade de libertate, ceea ce nu este pe placul acestuia, prea implicat la Cotroceni în tulburarea apelor în politicã, pentru a se mai ocupa ºi de altceva.
Este greu sã deþii controlul asupra a doi preºedinþi de Camerã, care îi sînt antipatici ºi care nu-i suflã în borº, pentru a modifica legea Referendumului, ºi ca o încununare apoteoticã, însãºi legea legilor, Constituþia, care ar putea fi remodelatã dupã plãcerea de a mai candida pentru preºedinþie, de cîte ori vrea voinþa prezidenþialã.
Existenþa a douã Camere legiuitoare blocheazã din faºã orice tentativã de concentrare a puterii în mîna Guvernului, dar ºi a Preºedinþiei, realizîndu-se acel echilibru atît de necesar între puterile statului.
Nu faptul cã Parlamentul are douã Camere este problema României, ci faptul cã preºedintele Traian Bãsescu este într-un rãzboi permanent cu Guvernul, pe care vrea sã-l þinã cu ºaua pe el.
Premierul nu vrea un Parlament unicameral, ºtiind cã forþa celor douã Camere poate constitui un scut protector pentru rãzboiul între palate, scut pe care ºi-l doreºte sã-l poatã mînui mai eficient, punîndu-ºi proprii oameni la conducerea celor douã Camere.
Prin Parlament unicameral ºi vot uninominal, Traian Bãsescu se pronunþã abrupt ºi fãrã subtilitãþi în favoarea reformei clasei politice, umblînd, fãrã sã-ºi facã probleme, pe cãrãri lãturalnice, care în realitate îl indepãrteazã de acest scop.
De-a lungul veacurilor s-a dovedit cã aceastã hulitã clasã politicã are capacitatea de a se reproduce dupã fiecare regim politic ºi cã este prea puþin reformabilã, ca de altfel întreaga societate.
ªi în anii „socialismului atotbiruitor“ s-a încercat abordarea aceluiaºi subiect, sub teza „creãrii omului de tip nou“, care în zilele noastre a fost reformulatã, în pas cu vremea ºi cu vocabularul, în „reformarea clasei politice“.
Buna guvernare a treburilor obºtii nu poate fi condiþionatã în totalitate de calitatea oamenilor, care sub orice regim ar fi, se dovedesc a fi în esenþã aceeaºi sau asemãnãtori.
Buna guvernare este condiþionatã în mod contestabil de calitatea legilor ºi a instituþiilor statului, respectiv de performanþele statului de drept.
Desigur, statul de drept, ca ºi Parlamentul, sînt inovaþii de sorginte burghezã, care la vremea respectivã au fost atît de seducãtoare, încît au convins popoarele în a renunþa la exerciþiul puterii descreþionare a elitelor feudale.
Ameninþînd cu subþierea consistentã a Parlamentului, ca soluþie cantitativã de a produce salturi calitative, Traian Bãsescu nu face decît sã ºubrezeascã forul legislativ ºi, pe cale de consecinþã, sã afecteze pe termen lung, calitatea legilor emise de aceastã instituþie, singura dealtfel hãrãzitã pentru aceastã operã.
Ameninþînd cu referendumul pe tema unicameralitãþii, Parlamentul, ºi aºa prost vãzut, devine pradã uºoarã pentru demolatorii de profesie ºi iubitorii de putere, dictatori ºi autocraþi. Masele sînt în stare sã devoreze tot ceea ce nu se poate atinge sau este de sorginte burghezã.
Parlamentul este templul democraþiei ºi al libertãþilor colective ºi, în esenþã, trebuie perfecþionat ca instituþie, ºi nu redus.
Cînd puterea devine discreþionarã ºi arogantã, doar în Parlament se mai poate coagula o rezistenþã. Nimeni nu a putut pune pînã acum cãluº în gura parlamentarilor, mai ales celor din opoziþie.
A prefera un Parlament unicameral, mic ºi ieftin, este un deziderat, preluat populist, dar nu dezinteresat de cãtre preºedintele Train Bãsescu, care poate dovedi eficienþa financiarã a propunerii începînd cu micºorarea numãrului de cãluºe necesare.
Parlamentul este singurul loc în care nimic nu funcþioneazã fãrã negocieri ºi dezbateri interminabile, fãrã comunicare ºi fãrã a exista darul ºi rãbdarea de a asculta pãrerea celuilalt, ceea ce pare de neînþeles pentru cei din afara lui.
Parlamentul este singurul loc unde toate comunitãþile se pot pronunþa fãrã rezerve ºi unde nu existã bariere între aceste comunitãþi, de nici o facturã.
Principiile de organizare ºi costurile unei astfel de instituþie trebuiesc raþionalizate permanent, cu acest lucru sînt de acord toþi.
Partidele politice, cele care au avut ceva de spus în România ºi au obþinut audienþa necesarã, au în Parlament tribunele necesare pentru a se exprima cît mai bine ºi a acþiona în domeniul legislativ. Este un privilegiu democratic, pe care Constituþia l-a consfinþit cu generozitate. A reduce aceste tribune, în condiþiile în care prin vot uninominal, în realitate, trebuie înmulþite, este un indicator involut, pe care Cotroceniul îl abordeazã ca pe steagul care avertizeazã prezenþa ciumei la bordul unei nave în larg.
Prin unicameralism, România s-ar înscrie automat în rîndul þãrilor mici din Europa, pãrãsind grupa mare a þãrilor ca Franþa, Spania, Germania, Italia, Marea Britanie, Polonia, în care sistemul bicameral este bine consolidat.
Îmbrãþiºînd, dealtfel dintr-un simplul accident de presã, ideea de a provoca desfiinþarea bicameralismului în România, preºedintele Traian Bãsescu îºi continuã jocul politic ºi de imagine, prin care aratã cã vrea ce vrea ºi poporul, arãtîndu-i astfel, vezi Doamne, cã elita politicã nu-l lasã sã-ºi facã treaba.
Ridicînd preºul populismului nu vedem dedesubt decît interesul preºedintelui de a culege cît mai mult credit electoral, în scopul acumulãrii unei puteri cît mai mari. Devenit campionul absolut la populism, Traian Bãsescu nu rateazã nici o ocazie de a-ºi pãstra medalia pe termen lung, convertind „democraþia popularã“ în democraþie populistã, arãtîndu-ne încã o datã, cã nu a uitat de unde a pornit.

Articol afisat de 1295 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan BIVOLARU)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Regionale Stiri Regionale
Stiri Economie Stiri Economie
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Internaþionale Stiri Internaþionale
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective