Scandalul brînzei
• conducerea Ministerului Sãnãtãþii a dispus efectuarea de controale în toate depozitele ºi magazinele din þarã unde ajunge brînzã topitã fabricatã de SC „Agro-Pan-Star“ Sfîntu Gheorghe • de asemenea, s-au dispus inspecþii în toate ºcolile din mediul rural unde în loc de lapte se distribuie alte produse derivate • distribuitorii pietreni ai brînzei topite produse de „Agro-Pan-Star“ aratã cu degetul cãtre aceasta, dar continuã derularea contractelor • directorul firmei producãtoare se apãrã ºi susþine cã ar fi victima unei încercãri de discreditare • Rezultatele negative ale controlului efectuat de Direcþia de Sãnãtate Publicã ºi de Direcþia Sanitar Veterinarã privind calitatea brînzei topite distribuite în 11 ºcoli ºi grãdiniþe din Neamþ prin intermediul programului guvernamental „Corn ºi Lapte“, au avut ecou la nivel central. Astfel, luînd act de retragerea din consum a 336,3 kilograme de brînzã topitã (circa 6.600 de cutii) destinatã preºcolarilor ºi ºcolarilor, conducerea Ministerului Sãnãtãþii a dispus efectuarea controalelor în toate depozitele ºi magazinele din þarã unde ajunge produsul fabricat de SC „Agro-Pan-Star“ Sfîntu Gheorghe, judeþul Covasna. Tot din dispoziþia ministerului se vor efectua controale în toate ºcolile din mediul rural, unde se distribuite alte produse lactate decît lapte. Rezultatele acestei acþiuni de control extinse vor fi centralizate de cãtre minister pe 17 octombrie. Reamintim cã 336,3 kilograme de brînzã topitã au fost scoase din consum sãptãmîna trecutã. ÃŽn urma unor sesizãri fãcute de 11 ºcoli ºi grãdiniþe, reprezentanþii celor douã instituþii au prelevat 54 de probe din trei depozite ale distribuitorilor din Piatra Neamþ (Tipotrans, Pan-Rom SRL, Cibibon), precum ºi din 6 ºcoli din localitate. Analizele de laborator au arãtat cã 42 dintre probele recoltate nu corespundeau din punct de vedere al calitãþii, avînd miros neplãcut, gust amar.
La ªcoala Rediu, controlul, efectuat pe 26 septembrie, a scos la ivealã faptul cã brînza era mucegãitã ºi prezenta urme de rozãtoare. Echipa de control a considerat cã în acest caz vina ar aparþine distribuitorului Pan-Rom SRL, care a depozitat marfa într-un spaþiu necorespunzãtor, motiv pentru care acesta a fost amendat cu 40 de milioane de lei.
Bazîndu-se pe constatãrile fãcute la distribuitori, în unitãþile de învãþãmînt controlate, pe rezultatele analizelor de laborator efectuate pe probe recoltate aleatoriu, echipele de control au concluzionat cã unitatea producãtoare, Agro-Pan-Star, poartã cea mai mare parte de vinã. De aceeaºi pãrere sînt ºi cei trei distribuitori din Piatra Neamþ.
„Brînza s-a stricat din cauzã cã ºcolile nu au depozitat-o corespunzãtor“
„Colaborãm cu Agro-Pan-Star de cîþiva ani, încã de cînd a fost iniþiat programul «Cornul ºi Laptele» ºi pînã acum nu au mai fost niciodatã probleme. Cu siguranþã a fot vorba despre un accident ºi credem cã s-a întîmplat ceva pe fluxul tehnologic. Dintre toþi distribuitorii, noi am fost cel mai puþin afectaþi de aceastã problemã de calitate a produsului, deoarece la noi au fost doar 600 de bucãþele de brînzã. Am luat legãtura cu cei de la firma producãtoare, care au manifestat bunãvoinþã în rezolvarea problemei ºi s-au angajat ca de acum înainte sã facã un control mult mai riguros. Este foarte bine cã s-au luat mãsuri de precauþie ºi produsul nu a fost consumat de copii“, a declarat economist Dumitru Humã, director economic al SC Cibibon.
Reprezentanþii firmei Tipotrans au o altã variantã despre împrejurãrile în care s-a alterat brînza topitã. „Admitem cã a fost vorba despre un accident. Am fost interesaþi sã aflãm motivele ºi am mers pe fir. Am ajuns la concluzia cã a fost vorba despre un lot de brînzã cu probleme, respectiv cel care expira pe 1-2 octombrie. Din discuþiile purtate cu producãtorul reiese cã transportul acelui lot de brînzã nu s-a efectuat cu o maºinã adecvatã, izotermã. Urmeazã ca sã vinã la noi un delegat al Agro-Pan-Star, care sã se convingã cã avem condiþii optime de depozitare, adicã spaþii frigorifice organizate în conformitate cu normele legale. Cantitatea de produs care a fost retras din consum va fi transportatã la Roman la un crematoriu. Tot cu delegatul vom stabili care va fi modalitatea de recuperare a prejudiciului nostru, pe care normal este sã îl suporte firma producãtoare“, a declarat Olimpia Simirea, din cadrul firmei Tipotrans. ÃŽn ciuda faptului cã am încercat în nenumãrate rînduri sã contactãm reprezentanþii celui mai prejudiciat dintre distribuitori, Pan-Rom, care a fost ºi amendat de instituþiile care au efectuat controlul, aceºtia nu au fost de gãsit.
Vasile Lãcãtuº, directorul general al Agro-Pan-Star, neagã faptul cã problemele ivite în privinþa calitãþii brînzei topite scoase din consum li s-ar datora: „Dupã pãrerea mea, brînza s-a stricat din cauzã cã ºcolile nu au depozitat-o corespunzãtor, pentru cã nu au spaþii frigorifice. Oricum mi se pare destul de suspect faptul cã reclamaþiile din partea ºcolilor au apãrut dupã zece zile de la livrarea mãrfii. Din cîte am înþeles, probele de produs recoltate de la distribuitori au fost bune. Nu poate fi vorba despre erori tehnologice, ºi asta putem demonstra cu buletinele de calitate a produsului ºi cu probele martor pe care noi le pãstrãm. Livrãm brînzã topitã la unitãþi din cinci judeþe ºi nu am reclamaþii. Cred cã aici este mîna cuiva rãuvoitor care vrea cu orice preþ sã ne discrediteze“.
|