Descentralizarea învãþãmîntului, în atenþia cancelariilor
• în toate colectivele didactice s-a realizat dezbaterea „Strategiei Ministerului Educaþiei ºi Cercetãrii privitoare la Descentralizarea învãþãmîntului preuniversitar“ • aceasta se va realiza, etapizat, în perioada 2005-2007 • Proiectul „Strategiei de descentralizare a învãþãmîntului preuniversitar“ se aflã, în cursul acestei sãptãmîni, în dezbaterea colectivelor didactice din unitãþile de învãþãmînt romaºcane, de la învãþãmîntul preprimar la cel liceal. La organizarea acestor dezbateri au fost invitaþi sã participe reprezentanþii autoritãþilor locale, liderii de sindicat, pãrinþi ai copiilor, precum ºi personalul didactic. „Proiectul de descentralizare a învãþãmîntului, pe care noi l-am supus dezbaterii factorilor educaþionali responsabili, din unitatea noastrã, a adus mai întîi clarificãri conceptuale, privind crearea unui sistem de învãþãmînt administrat ºi finanþat conform rigorilor europene. Participanþii la dezbateri au apreciat cã principalul factor de decizie în domeniul învãþãmîntului va rãmîne ºcoala“, a declarat educatoarea Margareta Stoica, director al Grãdiniþei cu Program Prelungit „Episcop Melchisedec ªtefãnescu“. La dezbaterea amintitã au fost trecute în revistã domeniile: Curriculum, planurile de învãþãmînt, programele ºcolare ºi manualele, evaluarea ºi certificarea rezultatelor ºcolare, reþeaua ºcolarã ºi fluxurile de elevi, restructurarea unitãþilor de învãþãmînt, prin crearea holdingurilor ºcolare. Cel mai important lucru în procesul de descentralizare a învãþãmîntului ar urma sã se refere la administrarea bugetului de cãtre fiecare unitate în parte. ÃŽn dezbaterile aminte s-a fãcut propunerea ca directorul unitãþii de învãþãmînt sã fie ºi preºedintele Consiliului de Administraþie (CA), iar ºedinþele acestui organism sã fie prezidate, prin rotaþie, de membrii acestui organism colectiv de conducere. ÃŽn toate unitãþile în care s-a dezbãtut acest proiect s-a apreciat oportun ca, la capitolul resurse umane, capacitatea de decizie ºi autonomia privind aceastã politicã sã revinã conducerii ºcolii, singura care sã poatã face eliberarea din funcþie, evaluarea personalului didactic. S-a mai apreciat cã rezultatul procesului de descentralizare va consta în eficientizarea activitãþii instituþiilor educaþionale, democratizarea sistemului educaþional, asigurarea transparenþei în luarea deciziilor, asigurarea echitãþii în finanþarea unitãþilor ºcolare, creºterea relevanþei ofertei de servicii educaþionale, stimularea inovaþiei ºi responsabilitãþii publice la nivelul cadrelor didactice al managerilor ºi al elevilor. ÃŽn toate aceste dezbateri au fost dezbãtute ºi principiile procesului de descentralizare, care vizeazã rãspunderea publicã, autonomia instituþionalã, apropierea centrului de decizie de locul actului educaþiei, transparenþa actului decizional, valorificarea resurselor umane, subsidiaritatea, diversitatea culturalã ºi etnicã, precum ºi etapizarea aplicãrii proiectului pînã în 2007.
|