Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Octombrie 2005
LMMJVSD
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 29 Octombrie 2005
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Femei ºi obiecte

Femei ºi obiecte

Teatrul Naþional Vasile Alecsandri din Iaºi, oaspete obiºnuit al Festivalului (am numãrat, n-a lipsit decît de la vreo ºase-ºapte ediþii, dacã datele din caietul Festivalului sînt exacte) vine de aceastã datã cu binecunoscuta Ivona, principesa Burgundiei, piesa lui Witold Gombrowicz. Piesa, scrisã în 1935 ºi uitatã cam tot atunci, este deci contemporanã cu operele lui Jarry, Ionescu, cu operele de tinereþe ale lui Beckett. În pofida aparenþelor, nu se revendicã din teatrul absurdului, ci mai mult din acel théître de la cruauté în legãturã cu care este citat atîta Antonin Artaud. Redescoperitã în anii '50, ulterior perioadei argentiniene a autorului, piesa a avut cãutare ºi datoritã unui concept drag epocii ye-ye, acela de femme-objet. Dar dincolo de neputinþa de a te opune cruzimii, incitatã ºi excitatã de lipsa de rezistenþã, ea este mai ales o meditaþie pe seama motivului literar - era sã zic mitului urban - al Cenuºãresei, victimã sigurã, de altminteri, a suspiciunilor de la curtea prinþului sãu ºarmant.
ÃŽndeobºte, piesa este într-atîta subiect de montãri moderne, de facturã post-expresionistã, încît varianta ieºeanã, pe liniile clasice pe care acest teatru încearcã sã le pãstreze, este aproape… revoluþionarã. ªi, ca sã vã mai comunic o impresie a mea, nu e exclus ca regizorul Ovidiu Lazãr sã fi avut în minte, atunci cînd a lucrat spectacolul de faþã, actorul-supermarionetã a lui G. Gordon Craig. Dar pe asta, desigur, n-o dau de bunã. Totul este „la vedere“, de la decor pînã la artificiile actoriceºti, fãrã a se simþi nevoia unei prestidigitaþii regizorale ieftine. Reversul acestui procedeu este cã poate pãrea sec ºi incomplet, adicã deziluzionant, unui public oarecare, cãruia spectacolele de „fast, montare, lux“ îi iau cel puþin ochii.
De aici ºi deruta de la pauzã. Nelãsînd nici un „cîrlig“ pentru începutul actului doi, datã fiind ºi lungimea scenei dintre prinþ, Ivona ºi curtean, autorii s-au lãsat singuri „descoperiþi“, publicul ºovãind în privinþa interesului pentru aceastã a doua parte. Repet, un spectacol pentru un public cu o anumitã orientare culturalã.
Actorii - bine. Catinca Tudose, în care am revãzut cu duioºie portretul leit al mamei sale din vremea studenþiei mele, a jucat frumos, puþin stîngaci, reactivitatea naturalã „dînd-o de gol“ în momente care erau construite tocmai pe inexpresivitatea ei. Aceasta, plus niºte sarcini de joc prea încãrcate, stricau, de pildã, surpriza prinþului cînd înþelege, fãrã sã-ºi dea seama bine de unde, cã fata s-a îndrãgostit de el. Din jocul actriþei, asta era vizibil!
„Greii“ distribuþiei, Sergiu Tudose (puþin superficial), Monica Bordeianu (neschimbatã), Florin Mircea (foarte expresiv), Gelu Zaharia (remarcabil, absolut remarcabil în ambele roluri), Violeta Popescu, Silvia Popa ºi ceilalþi au fost foarte „acolo“ în sugestia de bidimensionalitate, de rigi, dame ºi valeþi din cãrþile de joc. Principele Filip (Cãlin Chirilã) nu avea efervescenþa lui Dan Condurache din premiera bucureºteanã, dar a înþeles corect rolul ºi a jucat bine agasata dezocupare a personajului.
Simplificînd tragicomedia ºi bufonada shakespearianã, spectacolul a servit textul dar a dezavantajat teatraliatea. Nu a fãcut rãu; rezultatul era iluminant.
Cam atît.
Post Scriptum. ÃŽn cronica de luni, promiteam sã-mi „seminarizez“ elevii, ce-au înþeles ei din happening-ul de deschidere al teatrului Masca. M-am þinut de cuvînt. Mi-au spus, majoritatea, cã ar fi rãspuns telefoanelor ce sunau în deºert dar… n-au avut curaj. Dumneavoastrã aþi rãspuns? Bineînþeles. ªi ce v-a spus? ÃŽi povestesc, discut ideea de provocare a spectatorului etc., ne lãmurim. Coda: doamna profesoarã, ºi… nu mai dau nici un spectacol aºa… cu telefoanele prin copaci? À bon entendeur, salut!

Articol afisat de 1571 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ada POPOVICI)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective