Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Noiembrie 2005
LMMJVSD
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 3 Noiembrie 2005
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Ce-a fost asta?

Dintru început þin sã fac precizarea cã întrebarea din titlu nu se referã în nici un caz la ediþia din acest an a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamþ, care, trebuie sã recunoaºtem, a fost una foarte interesantã ºi diversã din punctul de vedere al repertoriului ºi mijloacelor de abordare dramaticã, chiar dacã nu a produs - cã tot sîntem în temã - lovituri de teatru.
„Ce-a fost asta?“ constituie expresia realã a întrebãrii cu care m-am ridicat din fotoliu la sfîrºitul reprezentaþiei Teatrului „Fani Tardini“ din Galaþi. Lucrurile se puteau opri aici ºi mi-aº fi spus cã astfel de lucruri se întîmplã, totuºi, în mod inevitabil. Dar, o searã mai tîrziu, acest spectacol a fost încununat cu Marele Premiu. ªi atunci am încercat niºte senzaþii care, izvorîte din pricini estetice, au luat formele contrarierii ºi suspiciunii, chiar dacã sînt perfect conºtient cã subiectivitatea este inerentã.
Semnificaþia unui premiu, atunci cînd nu este acordat pe criterii stupide, e copleºitoare, întrucît constituie o recunoaºtere publicã, un semn de respect ºi, nu mai puþin, un model pentru cei din jur.
Vitregiþi de un argumentum public care sã motiveze decizia juriului celei de a XX-a ediþii a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamþ referitoare la acordarea Marelui Premiu, ne-am înverºunat, nedumeriþi fiind, sã aflãm, totuºi, punctul de vedere al evaluatorilor. ªi, cu toate cã mi s-au pãrut puþin surprinºi, iatã ce am aflat.
Preºedintele juriului, actorul Ion Lucian: „Problema care m-a frãmîntat pe mine toatã sãptãmîna asta era aceea cã nu puteam sã desprind, din ceea ce am vãzut, punctul culminant. Pentru cã toate spectacolele au avut farmecul lor, calitãþile lor, performanþele lor, nu se desprindea ceva cu pregnanþã. ªi mã întrebam ce vom face? Ca sã fie acest ultim spectacol, care, cum sã spun?... prin explozia pe care a avut-o, de vitalitate, de... ºi fãrã fisuri în interpretare. E adevãrat, grotesc conceputã. Dar a avut o credinþã care pe mine m-a cucerit ºi am vãzut cã toþi colegii mei au fost de acord“.
Criticul teatral Irina Budeanu: „Acordarea Marelui Premiu Teatrului din Galaþi a fost o dorinþã a celor cinci membri ai juriului. Toþi, la unison, am gîndit acelaºi lucru. Valoarea extraordinarã a acestui spectacol, în primul rînd viziunea regizoralã... Modern, foarte dinamic, foarte alert, expresiv, cu un text al dramaturgiei clasice scos practic din uitare - pentru cã s-a jucat puþin la noi. Viziunea regizorului este de luat în seamã. Deci, în primul rînd modul cum a tratat acest text, da? Ãsta a fost primul argument. Al doilea argument a fost jocul actorilor. ªi toþi, de la rolul principal pînã la ultimul, sã zicem, din aceastã distribuþie - impresionantã, de altfel - ºi-au jucat partitura foarte bine. Asta înseamnã cã au înþeles textul, cã au comunicat foarte bine cu regizorul ºi au comunicat foarte bine între ei. Toate împreunã au dat acest spectacol, care a bucurat publicul - aþi vãzut reacþia publicului - ºi ne-a încîntat ºi pe noi. Dincolo de judecãþile de valoare, întotdeauna existã ºi subiectivitatea, ºi emoþia, ºi multe altele...“

Asaltul derizoriului
Dacã în privinþa lui D.R. Popescu prefer sã mã abþin - pentru simplul fapt cã nu-i cunosc îndeajuns estetica receptivã - nu pot suspecta, Doamne fereºte!, de lipsã de profesionalism nici pe reputatul ºi finul om de teatru care este Ion Lucian, nici pe distinsul critic Alice Georgescu, nici pe inteligentul cronicar al cotidianului „Ziua“, Irina Budeanu, ºi, cu atît mai puþin, pe cunoscutul actor Traian Stãnescu. Dacã existã, cu totul alta trebuie sã fie explicaþia acordãrii Marelui Premiu al celei de a XX-a ediþii a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamþ unei producþii mediocre, ce nu are nici o legãturã cu arta dramaticã contemporanã.
Cu o variantã tradusã ºi adaptatã a unui text obosit, de A.V. Suhovo-Kobîlin sub braþ, regizorul Ion Sapdaru s-a hotãrît sã încerce contrabanda transfrontalierã de inepþii. Uitînd cã ne ajung ale noastre; ba chiar ne prisosesc. Dar nu tot ce vine din Moldova face ouã în România. Iar dacã face... cu gripa asta aviarã... ªi dacã anul trecut am rãbdat indulgenþi istoria aceea cu traficul de carne vie, care era cutremurãtoare în sine, dar în nici un caz nu se datora transfigurãrii dramatice cel puþin îndoielnice, anul acesta, dupã ce am suportat o istorie gratuitã despre falsa moarte a unui escroc care, ºtim noi prea bine, în România nu va muri niciodatã, a trebuit sã acceptãm ºi încununarea imposturii teatrale.
ªi ne mai mirãm de succesul producþiilor tip „Vacanþa Mare“ într-un spaþiu teatral recunoscut prin valoare ºi profesionalism.
Dar dacã e sã vorbim în termenii elogioºi care se cuvin unei asemenea recunoaºteri publice, putem spune cã Teatrul „Fani Tardini“ din Galaþi a prezentat ºi reprezentat prostul gust într-un stil remarcabil.
O impresionantã (numeric) echipã actoriceascã s-a strãduit mai bine de douã ore sã-ºi etaleze calitãþile, potrivite mai degrabã arenei de circ sau revistei de doi bani. Umorul, de-a dreptul ieftin, provenea din exploatarea onomasticii (aþi observat cît de copios se amuza sala la simpla pronunþie a numelui Oftikosov sau Borfetova, de pildã), din artificiile caricaturale ale costumelor (potrivite pentru o mascaradã pe o estradã din Bazar), din sonoritatea muzicii lui Bregovic (e ºi asta o modã) ºi din grosiera gesticã dilatatã copios ºi, de cele mai multe ori, contondent.
Dacã reacþiile sesizate ºi invocate de criticul Irina Budeanu s-au dovedit, din pãcate, a fi în parte adevãrate, ºi tot... o parte a publicului pietrean nu ºi-a putut disimula apetitul pentru umorul gros, avem o dovadã în plus cã asaltul mediatic al derizoriului propagat furibund de televiziunile româneºti este, deja, eficient ºi prolific. ªi, dupã cum prea bine se ºtie, alãturi de sala de concert ºi bibliotecã, teatrul era - ºi îndrãznesc sã sper cã mai este - locul în care bunul simþ ºi fiorul spiritual vieþuiesc încã în puritate. Tocmai de aceea, în acest domeniu nu avem dreptul sã facem compromisuri. Cu atît mai mult cu cît (nu trebuie sã fii profesor sau inspector general pentru a-þi da seama de asta) alãturi de noi se aflã tinerii cãrora le propovãduim estetica ºi alte valori umane ºi spirituale, de care noi înºine ne batem joc.
Oricum, pentru amatorii de astfel de senzaþii estetice recomandãm show-ul lui Doru-Octavian Dumitru, care, sub genericul neaoº „ªmecher de UE“, vine sã încununeze festivalul.
Puerilã ºi insalubrã, istoria lui Eskrokov nu spune nimic. Fiorul dramatic lipseºte cu desãvîrºire, iar structura constructivã precarã constituie doar un pretext pentru prezentarea exemplificatã a statului de funcþiuni al instituþiei. Decupat secvenþial, scenariul ar putea fi folosit cu succes pentru delectarea comesenilor beþi la o nuntã. ªi, dupã ce ºi-ar interpreta partitura din piesã, fiecare actor ar putea fi rãsplãtit cu o bancnotã lipitã pe frunte. De tot hazul, nu?
Pentru cã - cine a vãzut trebuie sã recunoascã - toatã istoria cu audierea martorilor nu e altceva decît un pretext de o gratuitate jenantã de a aduce la rampã toatã garnitura actoriceascã a teatrului, suplimentatã cu învãþãcei, ºi care, din pãcate, nu are nici o noimã în story-ul debilului conflict dramatic împovãrat cu recitaluri pe cont propriu.
Rãmîn la convingerea cã, aºa cum a fost propus vineri seara, cel mai bun spectacol din Festival - chiar dacã în afara concursului - a fost cel cu „Volpone“, prezentat de Teatrul Tineretului. ªi apoi, fãrã alte argumente extraartistice, interesate ºi vãdit inoportune, puteau fi luate în consideraþie prestaþiile celor de la Teatrul „Masca“, de la Teatrul Evreiesc, de la Teatrul Odeon ºi a studenþilor italieni din Viterbo.
ªi astfel, semnificaþia unui premiu într-un festival care se respectã ar fi fost neîntinatã ºi mãgulitoare. Atît pentru laureaþi, cît ºi pentru juriu ºi organizatori. ªi, nu în ultimul rînd, pentru public.

Articol afisat de 1667 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Regionale Stiri Regionale
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective