Un buget „onest ºi acoperitor“
Deºi vizibil stînjenit de intervenþiile pertinente ale parlamentarilor, premierul ºi-a regãsit repede nonºalanþa ºi aroganþa care-l caracterizeazã pentru a susþine cã bugetul pentru 2006 este unul „onest ºi acoperitor“. ªi, în inconfundabilul sãu stil demagogic, domnul Tãriceanu a lãudat prevederile bugetare, care nu au decît un singur þel: „noi, toþi, sã devenim cetãþeni europeni în 2007“.
ÃŽn continuare, prim-ministrul a enumerat prioritãþile care „sînt strategice în viziunea Guvernului“ pe care îl conduce: educaþia, sãnãtatea, infrastructura, agricultura. Formulãrile din discurs sînt ºi ele dintre cele mai „oneste“: „beneficiarul final este cetãþeanul, contribuabilul la bugetul de stat“, „niciodatã pînã acum un guvern al României nu a fãcut atîtea eforturi“, „este pentru prima oarã din 1990 cînd Guvernul vizeazã rezolvarea problemei …“, „guvernul acordã toatã atenþia categoriilor sociale care au nevoie de sprijin“…
ªi, totuºi, în ciuda eforturilor de lãmurire fãcute de cãtre reprezentantul Guvernului, pãrerea generalã este cã bugetul pentru 2006 este nerealist ºi „neacoperitor“, fiind constituit pe premise false, pe ficþiune ºi pe minciunã. Iatã doar cîteva argumente în acest sens.
Vorbind despre învãþãmînt, premierul spunea: „vrem sã punem accent pe calitatea învãþãmîntului, trebuie sã finanþãm cu prioritate proiecte pentru reformarea Educaþiei“.
ÃŽn realitate, bugetul învãþãmîntului a ajuns în Parlament în forma iniþialã, fãrã nici un ban în plus; dimpotrivã, acest domeniu „prioritar“ va primi doar 80% din fondurile de care a dispus în 2005. Aºa cum a reieºit din discuþiile purtate, creºterea la 5% se va aplica pe mãsurã ce apar venituri suplimentare sau se fac rectificãri pe anumite poziþii de cheltuieli. Ceea ce este sigur, e faptul cã, deocamdatã, e vorba de doar 3,76 din PIB, iar domnul Tãriceanu nu ºtie cã orice cheltuialã trebuie prevãzutã în buget. Dacã, totuºi, aceste resurse se vor gãsi (e vorba de peste 1,1 miliarde de euro!), ele nu vor putea fi cheltuite, pentru cã nu sînt prinse în bugetul de stat. Chiar dacã aceste 1,1 miliarde euro ar proveni din privatizarea BCR sau din programe externe, nu existã temei legal pentru preluarea sumelor, care rãmîn simple promisiuni pentru a-i trimite pe profesorii greviºti la ore. (De fapt, Tãriceanu a spus tot timpul cã nu existã resurse pentru acest 5%, lucru repetat ºi în ºedinþa Parlamentului, cînd a pasat rãspunderea acestui procent Ministrului de Finanþe, scãpînd astfel de implicarea directã.)
Cã acest proiect de buget nu este nici onest, nici acoperitor, ci ambiguu ºi nerealist o dovedeºte ºi faptul cã de la preluarea guvernãrii au fost ratate destule capitole, care rãmîn, ºi în continuare, deficitare. Astfel, în 2006, creºterea economicã va fi de doar 4% ºi nu de 7%, conform prevederilor, inflaþia va fi de 8-9% ºi nu de 7%, deficitul extern nu va fi de 7%, ci de 9%, iar deficitul bugetar va atinge 1% ºi nu 0,5%.
Vorbind despre cel de-al patrulea domeniu prioritar, agricultura, Tãriceanu spune cã în 2007 vom avea o agriculturã competitivã pe piaþa europeanã. Ce nu ºtie sau nu vrea însã sã spunã ministrul liberal este faptul cã de atît lãudatul program „Fermierul“ va beneficia un numãr foarte mic de persoane (unele aflate în imediata apropiere a puterii), care vor epuiza întreaga subvenþie rezervatã agriculturii.
Alte prevederi nerealiste din actualul proiect: veniturile bugetare de 31,3% din PIB sînt insuficiente (Bulgaria are 41%); proiecþia de deficit de 0,5% nu este fezabilã, iar cursul valutar de 3,5 lei/euro nu este realist. Politica cotei unice, agreatã de actualul guvern, a servit doar celor puþini ºi bogaþi, nu ºi celor mulþi ºi sãraci. Deºi FMI a prognozat o pierdere prin aceastã cotã unicã de peste un miliard de dolari, deºi guvernarea anterioarã era criticatã pentru slaba creºtere economicã, în anul 2005 nu s-a realizat decît 4%, adicã jumãtate faþã de anul anterior.
Indiscutabil, dezbaterea bugetului reprezintã cel mai important moment politic al anului, iar responsabilitatea parlamentarilor este una deosebitã. ªi, fãrã îndoialã, cuvîntul unui prim-ministru ar trebui sã fie o garanþie a ceea ce va urma. Totuºi, discursul premierului n-a convins deloc, punînd sub semnul întrebãrii aplicarea proiectului prezentat.
De aceea, din punct de vedere al conþinutului „onest ºi acoperitor“, aceastã tentativã de buget este un produs de proastã calitate ºi defineºte un guvern ale cãrui zile sînt numãrate.
|