Directorii de ºcoli, plãtiþi la cantitate, nu la calitate
• indemnizaþiile de conducere se calculeazã în funcþie de criterii cantitative, fãrã sã se þinã cont de performanþe Elevii romi, numãrul mare de clase sau programele cu finanþare europeanã înseamnã cîºtiguri mai mari pentru directorii unitãþilor de învãþãmînt, începînd cu 2006. Calculul indemnizaþiei de conducere conform noii metodologii aplicate în judeþele pilot i-a nedumerit pe unii directori, mai ales în cazul marilor licee teoretice, care s-au trezit cã, în loc sã cîºtige, pierd ceva bani la salariu.
Astfel, indemnizaþia de director variazã între 15 ºi 30% din salariu ºi depinde de numãrul de clase dintr-o unitate, de integrarea mai multor forme de învãþãmînt, preºcolar, primar, gimnazial, liceal, postliceal sau club sportiv, dar ºi dacã ºcoala are cantinã ºi internat, este inclusã în programe cu finanþare externã sau o pondere însemnatã din efective o reprezintã romii, elevii defavorizaþi social sau cei cu cerinþe educaþionale speciale (CES). Pentru cel mult 15 clase, procentul este de 15% ºi poate urca doar pînã la 25% pentru unitãþile cu mai mult de 50 de clase. Cîte un procent se mai cîºtigã pentru fiecare formã de învãþãmînt aflatã în subordinea directorilor, iar internatul ºi cantina mai atrag cîte 2% la indemnizaþie. Alte douã procente mai sînt cîºtigate de directorii unitãþilor incluse în programe Phare TVET, Phare sau alte programe cu finanþare externã, dar ºi de directorii ºcolilor din zonele izolate.
Odatã cu introducerea sistemului „finanþare per elev“, în anul ºcolar 2005-2006 directorii aºteptau o creºtere salarialã substanþialã, avînd în vedere cã indemnizaþia de conducere ar fi fost cuprinsã între 25 ºi 50% aceasta adãugîndu-se la salariul de încadrare stabilit conform gradului I ºi tranºei maxime de vechime, respectiv 40 ani.
„Eu am fãcut calculul ºi viitoarea indemnizaþie e mai micã, cam cu 2-3 procente faþã de cea de acum, dar nu mã deranjeazã pentru cã nici nu pun mare preþ pe bani. Nu mã avantajeazã salariul de bazã pentru cã, oricum, am vechime maximã, poate doar pentru cei mai tineri sã fie un cîºtig. Avînd clase puþine, fãrã programe Phare ºi nici cantinã sau internat, nu sînt prea avantajat. E puþin derutant faptul cã rezultatele sau calitatea actului educaþional sînt mai puþin relevante, pentru cã nu se iau în calcul rezultate la examenele naþionale sau la olimpiade ºi concursuri ºcolare ºi sînt doar criterii care þin cont de cantitate“, a declarat profesor Liviu Vlãsceanu, directorul ºcolii 3 Piatra Neamþ.
|