UE ne lasã fãrã istorie?
• liceenii din anii terminali ar putea învãþa o istorie integratã, aºa cum se predã în primii doi ani de liceu • „cred cã e o greºealã eliminarea istoriei românilor ca disciplinã de sine stãtãtoare“, este de pãrere profesorul Liviu Vlãsceanu • Odatã cu intrarea în Uniunea Europeanã, liceenii ar putea sã nu mai înveþe „Istoria românilor“ ca disciplinã separatã, aºa cum este predatã în clasa a XI-a ºi a XII-a, ci ca parte integrantã a istoriei universale.
Noua programã propusã de Consiliul Naþional pentru Curiculum aduce o altã abordare a studiului acestei discipline deoarece, în loc de o istorie cronologicã a României, vor fi cinci mari teme sau probleme de studiu, în cadrul cãrora profesorul va detalia evoluþia evenimentelor în spaþiul românesc. Unii profesori apreciazã cã aceastã schimbare nu va aduce nimic nou ca informaþie, fiind doar o altã structurare a materiei, în timp ce alþii considerã cã ideea nu este tocmai fericitã ºi obiectul îºi va pierde, treptat, din importanþã. Cã de fapt vom rãmîne fãrã istorie naþionalã.
„Cred cã e o greºealã eliminarea istoriei românilor ca disciplinã de sine stãtãtoare, dar nu ºtiu cît mai þine cont ministerul ºi de pãrerea noastrã. ªi aºa, Georgafia este preferatã Istoriei la testele naþionale. Dacã s-ar mai reduce volumul de informaþie ar fi un lucru bun pentru cã, într-adevãr, manualele sînt cam stufoase. ÃŽn schimb, e importantã pentru oricine cunoaºterea istoriei poporului ºi a þãrii cãreia îi aparþine“, a declarat profesor Liviu Vlãsceanu, director al ªcolii 3 Piatra Neamþ.
În acelaºi timp, alþi profesori de istorie cred cã schimbarea propusã de Ministerul Educaþiei permite elevului sã facã mai multe conexiuni ºi sã înveþe mai uºor, cu atît mai mult cu cît istoria românilor este strîns legatã de cea a Europei.
„Nu e chiar o chestiune de noutate, deoarece astfel de abordare este deja familiarã la clasele a IX-a ºi a X-a, dar ºi în sistemele de învãþãmînt din Europa. Singura problemã e ponderea pe care o vor avea lecþiile despre istoria românilor ºi dacã se vor alege exemplele cele mai reprezentative pentru fiecare temã“, a declarat Corina Toma, profesor de istorie din Piatra Neamþ.
FOTO: Odatã cu intrarea în Uniunea Europeanã, liceenii ar putea sã nu mai înveþe „Istoria românilor“ ca disciplinã separatã
|