„Fenomene gen «mãtuºa Tamara» sau tot felul de «scamatorii» imobiliare reprezintã doar partea vizibilã a marilor afaceri oneroase pe bani publici“
• interviu realizat cu senatorul PNL de Neamþ ªerban Strãtilã Reporter: Cum comentaþi rãzboiul incompatibilitãþilor izbucnit în Neamþ?
ªerban Strãtilã: Este deja o problemã a justiþiei. Înþeleg cã ºi Dan Constantin ºi Valericã Frãþilã se adreseazã instanþei ºi nu cred cã mai e mare lucru de comentat. Mai mult, o prelungire a discuþiilor pe aceastã temã ar putea însemna presiuni mediatice fãcute asupra judecãtorilor care vor judeca cele douã cazuri. De aceea i-aº îndemna pe toþi cei care, într-un fel sau altul, considerã cã mai au ceva de spus în acest sens, sã se abþinã pînã dupã pronunþarea instanþei. Eu le inþeleg ºi problema celor doi politicieni declaraþi incompatibili, înþeleg ºi dorinþa lor de a-ºi pãstra funcþiile, dar le-aº sugera sã aºtepte o decizie a judecãtorilor. Ei vor stabili dacã au avut sau nu dreptate.
Pe de altã parte, cred cã o mediatizare exageratã a acestor incompatibilitãþi ar putea duce, paradoxal, chiar la o anumitã cãdere în ridicol a situaþiilor respective. Personal cred cã sînt mult mai grave situaþiile de conflict de interese sau, în cazul domnului Dan Constantin, neconcordanþele din declaraþia de avere.
Rep.: Care sînt implicaþiile politice ºi nu numai a respingerii de cãtre senatori a transformãrii PNA în DNA?
ª.S.: Din pãcate, eu cred cã se exagereazã foarte mult în acest caz. ªi de aceastã datã, parlamentarii au primit o palmã, poate meritatã, de la opinia publicã. Este adevãrat cã, indiferent de importanþa unei legi de pe ordinea de zi, cu toþii trebuie sã fim în salã ºi sã participãm la ºedinþã,dar în mod cert nu e cazul sã dramatizãm situaþia. Ordonanþa de urgenþã prin care s-a înfiinþat DNA funcþioneazã, chiar dacã PSD a votat împotrivã. Legea se va întoarce în Parlament ºi va fi votatã cu siguranþã. Este drept cã a fost o lipsã de coordonare a parlamentarilor coaliþiei de la guvernare, dar, din pãcate, nici un reprezentant al Ministerului Justiþiei nu a participat la întîlnirile prealabile ale acestora pentru a insista asupra mobilizãrii tuturor în scopul sprijinirii iniþiativei. De altfel, eu nu cred cã prin crearea unor instituþii cu denumiri spectaculoase gen PNA sau DNA se rezolvã problema corupþiei în România. Soluþia este tocmai o curãþenie în rîndul celor care trebuie sã aplice legea, urmatã de o de-birocratizare ºi o transparenþã sporitã în toate instituþiile statului. Corupþia nu este o infracþiune prevazutã în mod expres în Codul Penal, ci poate fi asimilatã cu unele fapte ca darea sau luarea de mitã, traficul de influenþã etc. Tocmai de aceea trebuie „cãutatã“ acolo unde este cel mai probabil sã aparã, ºi anume în jurul contractelor cu bani publici. Fenomene gen „mãtuºa Tamara“ sau tot felul de „scamatorii“ imobiliare reprezintã doar partea vizibilã a marilor afaceri oneroase pe bani publici ºi anume plata „bunãvoinþei“ celor responsabili.
„Important este sã gãsim o variantã care sã impunã o forþã politicã în stare sã asigure o conducere eficientã ºi în folosul cetãþenilor“
Rep.: Cum se vede fuziunea PNL-PD din teritoriu?
ª.S.: La nivelul conducerii PNL Neamþ a avut loc o discuþie pe aceastã temã la care, din pãcate, nu am putut participa, fiind prezent la o altã acþiune. Din cîte cunosc, ideea fuziunii nu a fost respinsã de nimeni din cei prezenþi. Personal cred cã va trebui sã existe o consultare realã a tuturor membrilor celor douã partide la nivel local, fiindcã o eventualã fuziune nu poate fi decisã decît de un congres extraordinar. Deocamdatã, avem un protocol al Alianþei D.A. pînã în 2008 ºi avem încã unele aspecte pe care am putea sã le îmbunãtãþim în derularea acestuia. În Senat avem chiar un grup parlamentar comun care cred cã poate reprezenta un exemplu pozitiv de colaborare.Totuºi, nu putem ignora diferenþele de doctrinã ºi de afiliere internaþionalã, care dincolo de unele orgolii personale, chiar înseamnã mult pentru liderii politici ºi chiar pentru simplii membri de partid. Important este sã gãsim o variantã care sã impunã o forþã politicã în stare sã asigure o conducere eficientã ºi în folosul cetãþenilor.
Rep.: Cum credeþi cã sîntem percepuþi acum pe plan european dupã ce lideri politici marcanþi au fost chemaþi pe la Parchet?
ª.S.: Mai bine decît atunci cînd erau aduºi la Parchet doar medici, profesori, poliþiºti cu grade inferioare sau, rareori, cîte un demnitar de care nu auzise nimeni. ªi, în egalã mãsurã, mai rãu decît în perioada urmãtoare, cînd în faþa judecãtorilor vor fi aduºi ºi alþi foºti sau actuali demnitari. ªi nu doar din zona opoziþiei, aºa cum se plînge Adrian Nãstase. Veþi vedea cã vor mai fi! De altfel, mi-aº dori ca justiþia, ca ºi alte instituþii, sã nu funcþioneze într-un fel sau altul doar pentru imaginea dintr-un anumit moment, ci pur ºi simplu sã aplice legea în mod corect, indiferent despre cine este vorba. Reprezentanþii UE sînt sigur cã vor aprecia mult mai mult un comportament profesionist, decis ºi intransigent, decît participarea la talk-show-uri ºi conferinþe de presã.
|