Ziua Internaþionalã a Consumatorilor, sãrbãtoritã ºi la Neamþ
• conducerea OJPC a organizat un simpozion pe teme de protecþia consumatorilor, la care au fost invitaþi 50 de agenþi economici Conducerea Oficiului Judeþean pentru Protecþia Consumatorilor Neamþ a sãrbãtorit, ieri, Ziua Internaþionalalã a Consumatorilor, organizînd un simpozion pe aceastã temã, la care au fost invitaþi ºi au participat reprezentanþi a 50 de agenþi economici din judeþ.
România a adoptat legea de bazã în domeniul consumatorilor în 1992. Potrivit acesteia, consumatorilor români le sînt recunoscute dreptul la protecþia vieþii, sãnãtãþii, securitãþii, dreptul la protecþia intereselor economice, dreptul la informare, dreptul la educare, dreptul la acces neîngrãdit la pieþele de produse ºi servicii, dreptul la despãgubire, dreptul la reprezentare. Deºi nu este reglementat de actul normativ apãrut în 1992, se considerã cã în România este recunoscut ºi dreptul la un mediu înconjurãtor sãnãtos. Deºi nu este singurul organism cu atribuþii în domeniu, Autoritatea Naþionalã pentru Protecþia Consumatorilor reprezintã organul de specialitate al administraþiei publice centrale ºi de aceea îi revine principala sarcinã în ceea ce priveºte protecþia consumatorilor. Noþiunea de consumator alãturi de aceea de agent economic, desemneazã exact cele douã pãrþi ale economiei de piaþã, iar legea este cea care oferã consumatorilor un nivel de protecþie legalã. În esenþã, protecþia consumatorilor cuprinde douã mari componente - protecþia consumatorilor pe care o asigurã statul prin legi ºi instituþii de upraveghere ºi control ºi autoprotecþia consumatorilor, care se realizeazã atît la nivel de individ, printr-o informare ºi educaþie adecvatã, cît ºi la nivel de asociaþii ale consumatorilor. Pentru a fi cu adevãrat protejat, un consumator nu trebuie sã neglijeze nici una dintre cele douã componente ºi, mai mult decît atît, nu trebuie sã piardã din vedere faptul cã scopul bine definit al oricãrui agent economic îl constituie profitul. Rolul protecþiei consumatorilor apare în momentul în care se impune atenuarea oricãrui dezechilibru care apare între agenþii economici ºi consumatori.
„Ca structurã în teritoriu a Autoritãþii Naþionale pentru Protecþia Consumatorilor, OJPC Neamþ acþioneazã an de an pentru asigurarea ºi respectarea drepturilor cetãþenilor în calitatea lor de consumatori, fie prin acþiuni tematice de control, fie ca urmare a reclamaþiilor ºi sesizãrilor venite din partea acestora. Aceste acþiuni de control urmãresc felul în care se îndeplinesc responsabilitãþile ºi prevederile legislative adoptate în conformitate cu Aguisul comunitar, în diverse etape, avînd în vedere cã, în 2002, capitolul de negociere cu Uniunea Europeanã, privind protecþia consumatorilor ºi a sãnãtãþii, a fost închis provizoriu. ÃŽn raportul de þarã pentru 2005 a Comisiei Europene, se menþioneazã cã în domeniul protecþiei consumatorilor existã structurile de implementare, dar mai trebuie fãcute niºte îmbunãtãþiri. ÃŽn acest sens s-a mai recomandat armonizarea legislaþiei pentru creditul de consum, supravegherea pieþei într-o mãsurã mai mare, pentru verificarea securitãþii produselor din domeniul nealimentar, orientarea unor resurse financiare mai mari cãtre testele de laborator, creºterea nivelului de informare a consumatorilor ºi producãtorilor despre noi legi, prin organizarea unor centre de consultanþã ºi informare a consumatorilor în cadrul OJPC-urilor“, a declarat inginer Natalia Hruºcã, director al OJPC Neamþ.
|