PICÃTURA DE OTRAVÃ: Cadavre în lupta pentru Patriarhie
Schimbarea pãrintelui Iustin din funcþia de stareþ la Petru Vodã, schimbarea altor stareþi de la mãnãstiri din þarã, apariþia lui Ion Preoteasa, care propune nici mai mult nici mai puþin decît o Bisericã paralelã, reprezintã fragmente ale unei fresce. Iar acestea se încheagã pe fundalul unei lupte între douã puternice curente în cadrul Bisericii Ortodoxe Române (BOR): cel modernist-ecumenic ºi cel tradiþionalist-monahal. Confruntarea s-a acutizat în acest an, o bãtãlie înverºunatã gãsindu-ºi, de curînd, deznodãmîntul: înfiinþarea Mitropoliei Clujului, Albei, Criºanei ºi Maramureºului. De ce sînt sãbiile mai lustruite ca oricînd? Biserica Ortodoxã Românã îºi va alege, anul acesta, un nou organism de conducere, ceea ce va conta foarte mult ºi pentru desemnarea viitorului patriarh. Aºadar, explicaþia acestor frãmîntãri este una extrem de simplã: pentru BOR este „an electoral“, în care se aleg structurile executive ºi deliberative, la nivel local, regional ºi naþional. ªi, ca în orice confruntare electoralã, fiecare parte vrea sã-ºi punã oamenii proprii în poziþiile de forþã, vrea sã acumuleze ºi sã cristalizeze voturi, vrea sã cîºtige. Iar concluzia unui privitor de pe margine este cã ºi în aceastã „campanie electoralã“, chiar dacã vorbim despre BOR, „scopul scuzã mijloacele“. Se fac ºi se desfac alianþe, se promit ºi se arvunesc funcþii, se jertfesc oameni incomozi ºi se calcã pe cadavre. Cine sînt actorii? Pe de o parte, IPS Daniel, Mitropolit al Moldovei ºi Bucovinei, reprezentînd tabãra modernistã, cel care, avîndu-l, se pare, de partea lui ºi pe actualul Patriarh, pãrea, pînã mai adineauri, cã are cele mai mari ºanse, o veche cutumã a BOR fiind cã, în caz de vacanþã a Scaunului Patriarhal, succesiunea revine Mitropolitului Moldovei. ÃŽnfiinþarea noii Mitropolii a Clujului i-a stricat planurile ºi alegerea Patriarhului va avea loc, se pare, în noile condiþii, prin vot democratic. Iar, în acest moment, a intrat în forþã în scenã ºi exponentul celeilalte tabere, a tradiþionaliºtilor, IPS Bartolomeu Anania. Diferenþele de „doctrinã“ între cele douã grupãri sînt numeroase ºi nu ne vom concentra în continuare asupra lor, însã meritã menþionat cã una dintre ele se referã la poziþia adoptatã faþã de Congresul Mondial Bisericesc. Tradiþionaliºtii sînt cei care doresc o delimitare durã de linia de acþiune adoptatã de organismul menþionat (sic!).
Unde este pãrintele Iustin în aceastã încontrare electoralã? Voi rãspunde citînd dintr-un material apãrut într-o publicaþie centralã, înainte de schimbarea stareþului de la Petru Vodã: „Centrul de putere tradiþional-monahal, în speþã antiecumenic, este puternic susþinut de personalitãþi ca Iustin Pîrvu, vestit duhovnic“. ªi cred cã, astfel, am rãspuns ºi celor care m-au certat, în ultimele zile, pentru cã nu am dat lãmuriri la întrebarea: „De ce pãrintele Iustin?“.
|