Trenul þevarilor, o amintire
• sindicatele din „Mittal Steel“ sînt nemulþumite de lipsa de transparenþã în actul managerial • acestea susþin cã decizia de desfiinþare a trenului ºi externalizare a serviciilor de transport s-ar fi luat cu încãlcarea Codului Muncii, care prevede obligativitatea consultãrii partenerilor sociali • prin aceastã decizie, 300 de salariaþi ar putea rãmîne fãrã loc de muncã • Conducerea Sindicatului Liber „Petrotub“ este nemulþumitã de faptul cã decizia de externalizare a serviciilor de transport, începînd cu 1 mai, s-a luat fãrã consultarea sindicatelor, aºa cum prevede Codul Muncii. Externalizarea transportului presupune ºi desfiinþarea bãtrînului tren, care, din 1957, carã, în trei schimburi, salariaþii ce lucreazã pe cea mai mare platformã industrialã a municipiului ºi a judeþului. „Deºi se discutã, tot mai insistent, despre externalizarea serviciilor de transport, noi nu avem nici o informaþie oficialã, despre o asemenea decizie. ÃŽn conformitate cu articolul 40, litera «c», din Codul Muncii, conducerea societãþii avea obligaþia de a se consulta cu noi, cu privire la deciziile de externalizare a serviciilor care privesc marea masã a salariaþilor, ca în cazul transporturilor. Noi am fãcut, marþi, 5 aprilie, o adresã cãtre directorul cu probleme de achiziþii, care ar fi avut obligativitatea sã ne anunþe mãsura unei eventuale externalizãri a Serviciului de transport, pentru cã acesta priveºte viaþa celor 3.000 de salariaþi ce lucreazã în uzinã. Acest director, împreunã cu un director indian, «taie ºi spînzurã», fãrã a se subordona directorului general de la Roman, ceea ce creeazã mari disfuncþii, în ceea ce priveºte comunicarea. Pe de altã parte, nu se ºtie ce se va întîmpla cu cei aproximativ 300 de salariaþi, care lucrau în sectorul transporturi, pentru cã, în conformitate cu prevederile contractului de vînzare-cumpãrare, patronul nu poate, încã, disponibiliza personal, decît prin plecãri voluntare“, a declarat Gheorghe Ciobanu, liderul Sindicatului Liber „Petrotub“. Externalizarea serviciilor de transport ar însemna, în opinia sindicatelor, desfiinþarea garajului, a transportului de marfã ºi cãlãtori, rezolvarea problemelor de reparaþii la autoturismele uzinei cu firme din exterior, care vor presupune cheltuieli mult mai mari decît cele de pînã acum. Sindicalistul a mai spus cã una din marile „scãpãri“ ale Contractului colectiv de muncã, încheiat în 2004, ar fi fost ºi aceea a omiterii unor precizãri clare legate de obligativitatea patronatelor de a asigura transportul gratuit al salariaþilor, de la domiciliu la uzinã.
Dorian Dumitrescu, ºef al Departamentului de Relaþii Publice din LNM România, a confirmat decizia de externalizare a serviciilor de transport, susþinînd, însã, cã aceasta este una pur economicã ºi cã sindicatelor li s-a adus la cunoºtinþã acest lucru, dar cã nu este obligatoriu sã se fi negociat o astfel de hotãrîre. „Mittal Steel va continua sã susþinã, din fondurile proprii, transportul salariaþilor între sediul companiei ºi gara de cãlãtori, folosind autobuze ale unui transportator independent. Cursele se vor desfãºura dupã grafice bine stabilite, astfel încît nici unul dintre salariaþi sã nu fie pus în situaþia de a întîrzia. Transportatorul va achiziþiona autobuze noi, care vor deservi aceastã rutã. Pentru necesitãþi urgente sau în afara programului fix, transportatorul va pune la dispoziþie microbuze. Cursa companie-garã, în valoare de 40 RON pe lunã, va fi gratuitã, iar cei care vor dori sã cãlãtoreascã ºi la domiciliu vor trebui sã achite 12 RON pe lunã“, a precizat Dorian Dumitrescu.
|