Istoria familiei ia locul istoriei naþionale la clasa a IV-a
Din toamnã, elevii de clasa a IV-a vor studia istoria locului natal, fãrã cronologie, precum ºi trei eroi naþionali ºi doi europeni. Vor dispãrea, din manual, capitolele despre eroismul dacilor, Unirea lui Cuza sau participarea românilor la rãzboaiele mondiale. Noul manual va debuta cu un capitol dedicat istoriei locale: familia (istoria familiei, sãrbãtori de familie), vecinii ºi comunitatea, copilãria de ieri ºi de azi. ÃŽn aceastã etapã, elevii vor trebui sã aducã de acasã obiecte vechi ale familiei, sã-ºi alcãtuiascã arborele genealogic, sã descrie fotografii care ilustreazã locuri, clãdiri, preocupãri ale oamenilor din localitatea natalã, sã întocmeascã fiºe cu tradiþiile ºi obiceiurile specifice localitãþii natale/ rezidenþiale º.a. Dupã ce vor studia istoria localã, elevii vor învãþa despre modul de viaþã al unor „popoare de ieri“, precum dacii, romanii, grecii, galii, slavii, turcii, ºi „de azi“ - românii, francezii, ungurii, germanii. Apoi, învãþãtorii vor alege cel puþin cinci conducãtori ºi eroi (trei din spaþiul românesc ºi doi europeni), cel puþin patru cãlãtori (doi din istoria naþionalã - Badea Cîrþan, Spãtarul Milescu, Emil Racoviþã, ºi doi din istoria universalã - Marco Polo, Cristofor Columb, Magellan, despre cãlãtorii în cosmos), ºi cel puþin patru castele, cetãþi sau oraºe (douã de pe teritoriul României ºi tot atîtea din alte þãri). La ultimul capitol, dedicat Europei unite, elevii vor învãþa simbolurile Uniunii Europene: drapelul, imnul, ziua Europei.
„Cred cã este o schimbare în bine a programei pentru clasa a IV-a. Pînã acum, manualul prezenta multe informaþii, fãrã sã facã separarea între istoria universalã ºi cea localã, de exemplu. Copilul era puþin confuz. Acum, se începe cu istoria localã, se continuã cu elemente din cea naþionalã, fiind introduse, spre sfîrºitul manualului, ºi anumite evenimente care fac trimitere la istoria universalã. Dupã parcurgerea acestui manual, copilul ar trebui sã aibã cîteva competenþe foarte clare: sã se identifice cu locul în care s-a nãscut ºi în care trãieºte, sã-ºi poziþioneze familia în istoria localã, sã cunoascã monumentele ºi muzeele din zonã, mergînd, treptat, spre personalitãþi ale istoriei românilor, monumente, muzee naþionale sau de interes naþional. Noua programã este mai dinamicã ºi îl îndeamnã ºi pe elev sã fie mai activ în studierea istoriei“, a precizat profesor Elena Preda, inspector ºcolar de istorie la Inspectoratul ªcolar al Judeþului.
Chiar dacã au mai avut loc, dupã 1989, douã modificãri ale programei la istorie, s-a constatat cã elevii nu rãmîneau cu prea multe dupã studiul cronologic ºi cã îºi pierduserã interesul pentru aceastã materie.
La clasa a IV-a, însã, nu se modificã doar conþinutul manualului de istorie, ci ºi al celui de geografie. Ca ºi la istorie, la geografie se va renunþa la cantitatea foarte mare de informaþie pe care trebuia sã o înmagazineze elevul de clasa a IV-a. ªcolarii nu vor mai învãþa pe de rost cifre ºi nume de munþi, ape, ci vor trebui sã studieze mediul în care trãiesc pentru a ºti sã se orienteze în spaþiul în care locuiesc, sã facã anumite corelaþii între relieful ºi specificul þãrii ºi cel al statelor vecine, al continentului sau planetei. Se va începe de la studierea locului, a sãlii de clasã, a cartierului, localitãþii, pînã la caracteristicile Terrei. Istoria ºi geografia, studiate în clasa a IV-a din toamna acestui an, vor avea o pondere mai mare în orarul elevilor. Mai exact, ºcolarii vor avea una sau douã ore de istorie, respectiv geografie pe sãptãmînã, faþã de o orã la douã sãptãmîni, cum a fost pînã acum.
|