Comerþul electronic nemþean, în atenþia OJPC
• inspectorii OJPC Neamþ au constatat multe nereguli la cele trei magazine virtuale din judeþ Inspectorii Oficiului Judeþean pentru Protecþia Consumatorilor Neamþ au verificat, la începutul acestei luni, respectarea prevederilor legale, în cazul celor trei agenþi economici care fac comerþ electronic.
Identificarea acestora a fost posibilã, avînd la bazã informaþiile obþinute navigînd pe Internet ºi pe baza ofertelor publicitare. Pentru realizarea unui magazin virtual, nu sînt necesare alte acte în afara celor cerute pentru înfiinþarea ºi desfãºurarea unei activitãþi comeciale, într-un magazin obiºnuit. Cei trei agenþi economici verificaþi au activitate de comerþ clasic, în magazine specializate pentru care deþin toate avizele ºi autorizaþiile, conform procedurilor legale. Produsele care se vînd utilizînd sistemul de comerþ la distanþã fac parte din grupa produselor electrocasnice, electronice, tehnologia informaþiei ºi telecomunicaþie, jucãrii, jocuri, ceasuri, cãrþi etc.
Inspectorii OJPC au constatat, la cei trei agenþi economici verificaþi, abateri privind regimul juridic al contractelor încheiate. În privinþa informaþiilor referitoare la caracteristicile esenþiale ale produselor, s-a constatat cã nu sînt respectate prevederile legale, dar cumpãrãtorii sînt anunþaþi în aceastã privinþã.
Astfel, pe site-ul unuia dintre magazinele virtuale din Piatra Neamþ este înscris cã „în informaþiile privind caracteristicile produselor, din motive obiective, pot apãrea neconcordanþe cu realitatea“, obligînd, în acelaºi timp, ca „vizitatorul sã accepte necondiþionat termenii ºi condiþiile înscrise“. ÃŽn site-ul unui mare magazin de produse electronice ºi electrocasnice din Piatra Neamþ se specificã faptul cã firma nu îºi asumã rãspunderea pentru corectitudinea datelor prezentate cu privire la caracteristicile produselor de pe site.
Preþurile pot suferi modificãri neanunþate
În privinþa preþurilor produselor prezentate pe site, firma precizeazã cã acestea sînt informative ºi pot suferi modificãri neanunþate, ori sînt valabile în perioada de timp menþionatã, iar în cazul în care perioada nu este menþionatã, sînt valabile în limitele stocurilor disponibile.
Referitor la cheltuielile de livrare, modalitãþile de platã sînt diferite, acestea depinzînd de metoda aleasã, de cantitatea de produse cumpãratã, de localitatea unde se face livrarea ºi de furnizorul produsului. Taxa de transport se compune din taxa de livrare, unicã pentru cumpãrãturile fãcute de la acelaºi furnizor, ºi taxa de produs, care depinde de produsele alese.
Cît despre informarea consumatorilor, înainte de încheierea contractului privind dreptul de denunþare unilateralã a acestuia, cu excepþia unuia dintre magazine, celelalte douã nu respectã aceastã prevedere legalã. Nu se face nici o precizare cu referire la tariful peceput pentru utilizarea tehnicii de comunicare la distanþã, nu sînt indicate sediul, numãrul de telefon, fax, sau adresa de e-mail a comerciantului, la care consumatorul poate sã îºi prezinte reclamaþiile ºi informaþiile privind sevice-ul post-vînzare. La doi dintre agenþii economici verificaþi nu s-a regãsit, în informaþiile oferite, dreptul consumatorului de a renunþa la contract în termen de 10 zile lucrãtoare, fãrã penalitãþi ºi fãrã invocarea vreunui motiv.
În ceea ce priveºte executarea contractului, doi dintre agenþii economici nu informeazã consumatorii asupra situaþiilor în care produsul nu este disponibil, caz în care firma este obligatã sã returneze, în maximum 30 de zile, sumele plãtite de client, ori cînd livrarea unui produs, diferit de cel comandat prin calitate ºi preþ, ºi fãrã acordul prealabil al consumatorului, obligã comerciantul sã suporte toate cheltuielile de returnare a produselor.
Urmare a neregulilor constatate, inspectorii OJPC au dat avertismente ºi au dispus oprirea temporarã a prestãrilor acestui tip de comerþ.
|