Nunþi pe datorie
• în unele sate din vecinãtatea Romanului, „darul“ de nuntã se plãteºte ulterior... la pensie sau cînd se ia ajutorul social • nuntaºii sînt trecuþi „la caiet“, cu suma pe care o vor da, pe bazã de semnãturã • economia de piaþã face ca, mai întîi, sã fie anunþatã „nota de platã“, pentru ca mesenii sã ºtie cum sã „se orienteze“ • Sãrãcia din mediul rural s-a rãsfrînt ºi asupra evenimentelor fericite din viaþa unor tineri, cum ar fi nunta, în unele sate din vecinãtatea municipiului Roman ajungîndu-se chiar la înscrierea mesenilor „la caiet“ pentru darul miresei din noaptea nunþii. Nuntaºii sînt trecuþi la „condicuþã“, pe bazã de semnãturã, plata urmînd sã fie fãcutã... la încasarea pensiei sau a ajutorului social. Aceastã practicã este în folosul „ambelor pãrþi“, întrucît însurãþeii „au nevoie de oameni“, iar invitaþii, prinºi „la strîmtorare“, sã-ºi poatã onora obligaþiile. Metoda a fost copiatã dupã comerþul rural unde, de obicei, caietul este cel mai bun „registru de casã“ pentru întreprinzãtorul „descurcãreþ“. . „Am fost, la sfîrºitul acestei sãptãmîni, la o nuntã a unei cunoºtinþe într-o localitate situatã la 12 kilometri de municipiul Roman. M-am interesat din timp, cam cît «merge masa» pentru a fi pregãtitã, fãrã a mã face de rîs. Am rãmas, însã, suprinsã, cînd o serie din nuntaºi au anunþat darul miresei, iar, la platã, au fost trecuþi pe un caiet, în care, rînd pe rînd, a semnat fiecare în dreptul numelui ºi a sumei datorate. Am aflat de la vecinii de masã cã oamenii vor plãti cînd vor lua salariul, pensia sau ajutorul social. ÃŽn caiet este trecutã ºi data cînd este «scadenþa». Sincerã sã fiu, nu am crezut cã sãrãcia poate genera ºi asemenea soluþii. Pe de altã parte, este ºi aceasta o modalitate ca omul de rînd sã poatã fi alãturi de mire ºi mireasã la cel mai fericit eveniment din viaþa acestora“, a declarat Roxana S., din Roman.
Dacã, la prima vedere, acest lucru pare hilar, o analizã a fenomenului aratã cã nivelul de trai al românilor a scãzut la cote alarmante, iar cetãþeanul „amãrãºtean“, dar ºi cei care au avut „ceva cheag“ ºi s-au „privatizat“, cautã, tot timpul, noi metode de a reduce impactul sãrãciei. Ne întrebãm pe cînd ºi la obiceiul cu „furatul miresei“, ginericã, atunci cînd îºi recupereazã viitoarea consoartã, sã fie trecut la „condicuþã“, pe bazã de semnãturã ºi cu data cînd va plãti „despãgubirea“. ÃŽnsã, ce se va face bietul mire dacã, dupã plata tuturor cheltuielilor cu ocazia nunþii, din dar nu va mai rãmîne nimic? Francisc P., din comuna Sãbãoani, a precizat cã, într-adevãr, noul sistem al „bacºiºului miresei“, se practicã des în ultima perioadã. „Sînt oameni care trãiesc de azi pe mîine ºi îºi drãmuiesc fiecare ban. ÃŽnsã, la evenimentele fericite din viaþa vecinilor, cum ar fi nunþile ºi botezurile, toþi vor sã participe. ªi atunci, la înþelegere cu pãrinþii mirelui sau miresei, stabilesc sã plãteascã dupã cîteva zile, atunci cînd vor face rost de bani. La rîndul meu, am un mic chioºc mixt, în curtea casei. Vin vecinii care nu au bani sã plãteascã produsele pe care le-au achiziþionat. Atunci, în mod tacit, apelãm la caiet, iar omul vine ºi achitã datoria la termenul stabilit. Mai sînt unii care uitã sã plãteascã sau întîrzie mult cu plata. Este drept, aceºtia sînt din ce în ce mai rari, iar cei rãu-platnici nu mai sînt serviþi pe datorie“, a explicat rostul „condicuþei“ întreprinzãtorul din localitatea Sãbãoani.
FOTO: Distracþia de la nunþi, în mediul rural, mai nou, poate fi plãtitã ºi... la pensie sau ajutor social
|