Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Noiembrie 2006
LMMJVSD
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 4 Noiembrie 2006
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Învãtãmînt la grãmadã

• 290 de clase I-IV din judetul Neamt sînt încadrate în învãtãmîntul simultan • si la ciclul gimnazial se învatã la grãmadã, 16 clase fiind cuprinse în acest sistem • în comuna Rãzboieni, în patru sate se practicã dublu-simultan, învãtãmîntul primar desfãsurîndu-se la un loc, într-o singurã clasã •

Meseria de dascãl nu este nici pe departe una usor de practicat în cazul cadrelor didactice care predau la clase simultane. ÃŽn aceeasi situatie se aflã si elevii cuprinsi într-un astfel de sistem de învãtãmînt, întrucît, fãrã voia lor, sînt martori la desfãsurarea orelor de curs ale colegilor mai mari sau mai mici decît ei cu unul pînã la patru ani. Mii de copii din mediul rural al judetului Neamt, care locuiesc în sate izolate, aflate la distante mari de scoala de centru, învatã „la simultan“, învãtãtorii predînd, în acelasi timp, cîtorva copii din clasa I, pentru alti cîtiva din clasa a II-a si asa mai departe. Dacã în învãtãmîntul primar lucrurile sînt cît de cît mai simple, complicatiile apar la învãtãmîntul gimnazial, unde elevi de clasa a VIII-a, de exemplu, asistã la lectii pentru colegii de ani mai mici aflati în aceeasi clasã si, cu atît mai mult, invers, cînd elevii de clasa a V-a sînt de fatã la ale celor de a VIII-a. Din totalul de 3.565 de clase ale judetului, 1.384 de clase sînt în învãtãmîntul primar, iar altele 1.207 sînt în învãtãmîntul gimnazial, conform statisticilor întocmite de Inspectoratul Scolar al judetului Neamt. Dintre acestea, în 290 de clase din învãtãmîntul primar, cuprinzînd nu mai putin de 4.280 de elevi, se desfãsoarã ore de clasã simultane, cu lectii diferite pentru grupuri diferite de copii. Mai gravã este situatia celor 16 clase cu predare simultanã din învãtãmîntul gimnazial, în care sînt înscrisi nu mai putin de 280 de elevi.

Atentia distributivã, esentialã pentru dascãlul de la simultan

ÃŽnvãtãtorii care predau la clase simultane muncesc dublu, în acelasi interval de timp în care dascãlii care au clase cu numãr sporit de elevi îsi desfãsoarã activitatea conform programei scolare de bazã. Institutorul Florentina Popa predã la clasele I si a III-a de la Scoala cu clasele I-VIII Hlãpesti. Pentru ea, predarea orei de românã la clasa a III-a înseamnã, neapãrat, si predarea matematicii la cei de clasa I, si invers. De asemenea, ora de lucru manual sau de desen de la o clasã trebuie cuplatã cu ora de stiinte de la cealaltã. „Am ales ca la optional sã lucrez cu toti elevii pe calculator, si atunci este activitate comunã. Limba strãinã o predau eu la clasa I, iar la a III-a vine profesor, iar religia o predau la un loc. E complicat sã lucrezi asa. ÃŽn planificarea întocmitã la clasã trebuie sã fac în asa fel încît sã mã încadrez în timp, dar sã respect si programa scolarã. Orã de orã trebuie sã aloc zece minute la o clasã si zece celeilalte, sau cinci si cinci, în functie de activitate. De patru ani predau în acest sistem si consider cã este complicat. Cel mai greu e cînd se cupleazã clasele I si a III-a, pentru cã bobocilor nu prea ai ce sã le dai de lucru ca sã lucrezi cu elevii mai mari. De cîtiva ani, s-a scos tabla înmultirii de la clasa a II-a si se predã la clasa a III-a. Asta înseamnã cã elevilor de-a III-a le trebuie acordatã mai multã atentie, dar totodatã de grijã sporitã au nevoie si elevii de la clasa I. ÃŽnvãtãtorul are nevoie de multã atentie distributivã ca sã rãspundã tuturor cerintelor de la cele douã clase“, a declarat institutor Florentina Popa. Si timpul dedicat pregãtirii orelor de-a doua zi este dublu în cazul învãtãtorilor de la simultan.
Elevii de la ciclul gimnazial, clasa a V-a fiind cuplatã cu a VII-a, iar a VI-a cu a VIII-a fac româna si matematica separat, limbile strãine separat, chimia separat, pentru cã se studiazã doar în ultimii doi ani de scoalã generalã, si fizica tot separat, pentru cã la clasa a V-a nu se face deloc, iar la celelalte clase are continut diferentiat pe ani de studiu.
Restul disciplinelor sînt predate la un loc, de cãtre acelasi profesor.

În comuna Rãzboieni, patru scoli cu dublu simultan

Una dintre comunele cu cea mai mare aglomeratie de simultan este Rãzboieni. Aici, în patru scoli, se practicã dublu-simultan, adicã un singur învãtãtor predã la patru clase. Cele patru scoli în care este pus în practicã de ani buni acest sistem sînt în satele Borseni, Lela, Valea Albã si Marginea. ÃŽn vreme ce la Borseni vin la scoalã 14 elevi, reprezentînd toate cele patru clase ale învãtãmîntului primar, la Lela si Valea Albã studiazã cîte 17, împãrtiti pe patru clase, iar la Marginea sînt 11, niciunul dintre ei nefiind în clasa a III-a. ÃŽn aceste patru unitãti scolare, învãtãtorii fac de toate, pe principiul ei comandã, ei executã. Adicã scolile nu au femei de serviciu, nu au secretare, nu au directori, nu au responsabil cu aprovizionarea. Deciziile le ia directorul de la scoala coordonatoare, dar singurul „sef“ peste scoalã este învãtãtorul, care face de toate. Dupã ce terminã patru clase în satele cu dublu-simultan, elevii vin la Scoala Coordonatoare Rãzboieni, pentru a-si continua studiile. „Abia la dublu-simultan simte învãtãtorul cã nu are timp nici sã respire. Numãrul de ore pe zi nu mai e de patru, ci de sase, iar activitãtile educative se fac într-un ritm drãcesc, ca sã am timp si de evaluare, si de predare, si de lucru efectiv cu elevii, si de corectat caiete, de dat lucrãri, ori explicatii suplimentare“, a spus învãtãtorul unui dublu-simultan.
Pentru un dascãl care predã în acelasi timp la douã clase, adicã are simultan simplu, salariul este cu 500.000 de lei mai mare decît în cazul colegilor care predau la o singurã clasã. Adicã, un institutor cu gradul II si simultan ia aproape sapte milioane de lei pe lunã.

Articol afisat de 2617 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Simona TÃRNÃ)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Economie Stiri Economie
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective