Despre monahism si rolul acestuia (II)
ÃŽn traditia monahismului ortodox se observã o comunicare permanentã între asezarea monahalã si oras sau lume. Relatia dintre cele douã forme de viatã nu este una de excludere, ci una de interferentã. Dacã cineva din lume alege viata monahalã ca expresie a vocatiei, aceasta nu înseamnã cã neagã realitãtile vietii, ci alege, asa cum se spune, „chipul îngeresc“, adicã iesirea din lume ca stare pervertitã de diavol, din lumea pãcatului si a mortii. Retragerea monahului din lume nu înseamnã abandon sau negare, ci un proces de purificare, de curãtire a vietii pe care o închinã în mod deplin lui Dumnezeu. Iesirea monahului din lume nu înseamnã un act de egoism sau un scop individual de mîntuire, cum cred sau acuzã unii care privesc aceastã viatã doar teoretic, excluzînd astfel trãirea. monahul se jertfeste pe sine pentru lume, pãstrînd astfel o anumitã responsabilitate si pentru ceilalti pe care îi lasã în urmã sau în comuniune cu cei care trãieste. Sfîntul Vasile cel Mare spunea cã omul este o fiintã comunitarã, fapt pentru care monahii trãiesc în comunitãti monahale. Cel care trãieste în mãnãstire are un permanent dialog cu lumea. Viata monahului, nevointa, rugãciunea au o permanentã influentã asupra lumii. Dupã regulile Sfîntului Vasile cel Mare mãnãstirile trebuiau asezate în apropierea oraselor. Mãnãstirea este astfel un permanent sprijin spiritual, social si material pentru cei aflati în neputinte sufletesti si trupesti. Omul aflat în suferintã aleargã la bisericã sau la mãnãstire ca la ultimul liman. El stie cã o rugãciune, o spovedanie sau un sfat bun de la un pãrinte îi oblojeste sufletul. ÃŽn istoria Bisericii s-a probat faptul cã mãnãstirile sînt cele care animã si mentin viata ortodoxã. ÃŽntotdeauna zonele care au avut multe mãnãstiri cu traditii si viatã monahalã autenticã s-au dovedit a fi centre care au influentat viata crestinilor ortodocsi. Acolo unde lipsesc mãnãstirile se observã o cãdere moralã si spiritualã a vietii bisericesti. Rolul mãnãstirilor în epoca postmodernã este foarte important pentru misiunea bisericii în lume. ÃŽn tãrile ortodoxe marcate în trecut de ateismul comunist, iar acum de civilizatia materialistã de tip occidental, mãnãstirile devin sau trebuie sã devinã adevãrate bastioane de mentinere a traditiei vietii bisericii ortodoxe. Crestinul de astãzi nu se mai angajeazã cu toatã fiinta sa în slujba lui Dumnezeu, ci se observã o manifestare de tip festiv a omului fatã de religie. Idealul vietii cãlugãresti este acea unire a tuturor puterilor ce se aflã în om pentru a ajunge la unirea cu Dumnezeu. ÃŽnsã aceasta se realizeazã printr-o ascezã sustinutã, bazatã pe smerenie si iubire. Monahul este lumina lumii, iar mãnãstirile trebuie sã fie porti deschise spre ÃŽmpãrãtia cerurilor. Monahul trebuie sã aibã permanent constiinta treazã cã se aflã în slujba lui Hristos si cã trebuie sã lupte mereu cu el însusi si cu pãcatul pentru a putea primi ÃŽnvierea lui Hristos.
|