De vorbã cu duhovnicul Iustin Pîrvu: Despre monahism si rolul acestuia (III)
• „constatãm cu durere cã si prin mãnãstiri pãtrunde duhul lumii de astãzi: existã multe sovãieli si nestatornicie, iar, uneori, si revoltã care va atrage dupã sine si mînia lui Dumnezeu. Cine mai are un dram de constiintã, atît monahi, cît si crestini de rînd trebuie sã lupte mult cu ei însisi si cu avalansa tehnicii moderne de astãzi, sã caute simpatia si evlavia fatã de cele sfinte“, sustine pãrintele Iustin Viata crestinului ortodox trebuie sã se defineascã printr-o ascezã crestinã. Aceastã ascezã îi întãreste duhul, oferindu-i, astfel, autenticitatea ca templu în care Hristos lucreazã spre înnoirea omului. Asceza nu înseamnã doar post si rugãciune, ci la acestea douã se mai adaugã si atitudinea omului fatã de creatia lui Dumnezeu. Societatea de astãzi, postmodernã, atrasã numai de materie creazã în om frica de a nu putea supravetui fãrã cantitãti imense de hranã, bãuturã si îmbrãcãminte. S-au dat în folosintã depozite, hale, magazii pe a cãror firmã vezi adesea scriind „super...“. Aceastã orientare a omului cãtre partea materialã a vietii îl distrage de la trãirea spiritualã, de la adevãrata hranã care trebuie sã lumineze sufletele în asceza crestin-ortodoxã: post, rugãciune si mai cu seamã acum, în aceste timpuri, respingerea si refuzarea a ceea ce diavolul îi oferã omului, avînd ca scop îndepãrtarea de Dumnezeu. ÃŽn acest context, monahismul ortodox trebuie sã fie cel care tine flacãra si se opune, prin trãirea asceticã, la conceptia si mentalitatea diabolicã despre lume. Asa cum monahul trebuie sã fie cumpãrat în toate actele sale, sã-si taie voia proprie, sã se jertfeascã pentru Dumnezeu si aproapele din dragoste, îngãduintã si rãbdare, asa si omul trebuie sã fie constient cã la botezul în biserica ortodoxã Dumnezeu i-a dãruit harul, iar el trebuie sã considere tot ceea ce-l înconjoarã ca dar si dragoste a lui Dumnezeu fatã de om. Nu e de ajuns sã postesti si sã te rogi, si gata, crezi cã esti un mare ascet. Sfintii pãrinti erau mari asceti deoarece, pe lîngã post si rugãciune, îsi rãstigneau patimile cele ascunse. Renuntînd la omul cel vechi, la existenta adamicã, crestinul trebuie sã lupte cu sine pentru dobîndirea si împãrtãsirea hristicã. Astfel, monahul nu neagã creatia sau lumea, ci lupta împotriva felului în care diavolul îl ispiteste sã trãiascã. Circulã o idee eronatã cum cã asceza este numai pentru monahi ca scop pentru curãtirea spiritualã si desãvîrsire. Crestinul ortodox trebuie sã se afle permanent într-o trãire asceticã, deoarece aceasta aduce un echilibru, în primul rînd, în functionarea tuturor sistemelor care alcãtuiesc structura fizicã si psihicã a omului, apoi îi oferã o anumitã subtirime a duhului, potoleste instinctele si patimile care ne provoacã permanent. Hristos ne învatã, însã, prin însãsi pilda sa cã treapta cea mai înaltã a ascezei este iubirea pentru aproapele si iertarea care cer o jertfã deplinã. Monahismul, asa cum îl trãim noi, astãzi, cu ultimele zvîcnituri ar trebui sã lupte si sã reînnoiascã în mãnãstiri duhul sfintilor pãrinti. Constatãm cu durere cã si prin mãnãstiri pãtrunde duhul lumii de astãzi: existã multe sovãieli si nestatornicie, iar, uneori, si revoltã care va atrage dupã sine si mînia lui Dumnezeu. Cine mai are un dram de constiintã, atît monahi, cît si crestini de rînd trebuie sã lupte mult cu ei însisi si cu avalansa tehnicii moderne de astãzi, sã caute simpatia si evlavia fatã de cele sfinte. Hristos ne-a fãcut un mare dar: vietuirea monahiceascã, iar aceasta reprezintã cea mai mare jertfã pe care Biserica Ortodoxã o aduce lumii, însã trebuie sã luptãm pentru mentinerea nealteratã a duhului monahicesc în cadrul bisericii.
|