Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Noiembrie 2006
LMMJVSD
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Eveniment cultural 27 Noiembrie 2006
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Pãcalã s-a întors dupã 33 de ani la Piatra Neamt

Pãcalã s-a întors dupã 33 de ani la Piatra Neamt

ÃŽn organizarea Radef RomâniaFilm, Cinematografului „Dacia“ Panoramic, Fundatiei Culturale „Ion Coman“ si Teatrului Tineretului din Piatra Neamt, cu sprijinul generos oferit de Consiliul Local al municipiului resedintã de judet si al primarului Gheorghe Stefan, sîmbãtã dupã-amiazã, la Cinematograful „Dacia“ Panoramic a avut loc un spectacol de galã cu premiera filmului „Pãcalã se întoarce“.
La evenimentul ai cãrui amfitrioni au fost Victor Purice, directorul cinematografului gazdã, si Liviu Timus, directorul Teatrului Tineretului, au fost prezenti o parte dintre realizatorii si protagonistii filmului, în frunte cu regizorul Geo Saizescu si actorii Sebastian Papaiani, Denis Stefan, Eusebiu Stefãnescu si Florin Toader.

„Sã vã pãcãliti bine!“

Putin straniu, putin ciudat, putin amalgamat. Simbolism atemporal tinzînd cãtre esentializare. Undeva, la un punct de frontierã româno-maghiarã. Pe un pod, între bariere, pe teritoriu neutru, vamesii Ion si Ianos joacã table. Vigilenti, Ion se uitã în Ungaria si Ianos în România. Atmosferã idilicã de sãmãnãtorism internationalist. ÃŽntr-un soi de Aro transformat în arcã de orãtãnii, Pãcalã fiul, îmbrãcat evropeneste, se întoarce acasã. Cimilituri, cugetãri, ghicitori si toatã verva spiritului national. Conotatii elocvente si deloc disimulate, de la politicã la birocratie, de la nãravuri la tentatia neînfrînatã a sexului. Bãtrînul Pãcalã e, la propriu, în pom, rãspopitul violeazã pe pajiste, Pãcalã o pãcãleste de douã ori pe fiica vamesului, bovarismul neaos al soatei nefericite produce impulsuri grotesti, clasicele si cunoscutele secvente caracteristice repertoriului pãcãlicesc consacrat se rezolvã în consecintã. Totul se transformã, în final, într-o inflatie de pãcãlici si pãcãlitori dintr-o tarã care înghite ultima pãcãlealã: „sã trãiti bine!“ De ce nu, în copac? Si, mai ales, sã vã pãcãliti bine! Pentru cã, dacã nu o facem singuri, sînt destui gata oricînd sã o facã.

Obsesia lui Pãcalã

Regizorul Geo Saizescu este, de multã vreme, un nume consacrat al cinematografiei românesti. Regizor de teatru, film si televiziune, multipremiat national si international pentru productii artistice de gen, scriitor, eseist si scenarist, Presedinte fondator al Institutului European de Culturã pentru Comunicare si Educatie prin Imagine, Presedinte fondator al Ligii Culturale Româno-Elene pentru Arte, Stiintã, Filozofie si Religie, presedinte si membru în jurii a numeroase festivaluri nationale si internationale, Presedinte fondator al Asociatiei Nationale a Cinecluburilor, al Societãtii Umoristice „Pãcalã“, al Festivalului „Eco-Etno- Folk-Film“ Slãtioara si al Festivalului International de Teatru si Film Studentesc „Hyperion“, director general al revistei de umor interNational „Harababura“, Geo Saizescu este si profesor universitar doctor, decan al Facultãtii de Arte „Hyperion“ din Bucuresti. A fost bursier la „Cinecitta“ si „Hollywood“, este Cetãtean de Onoare al municipiilor Craiova si Drobeta Turnu-Severin si Cavaler al Ordinului „Serviciu credincios“. Este prezent în mai multe dictionare si enciclopedii internationale, de la „Who’s Who International in The World“ la „Who’s Who in The Balkans“, si de la „Uj Film Lexicon“ la „L’enciclopedie du Cinema“ sau „Kino-Slovar“.

Geo Saizescu: „Pentru a fi universal, trebuie sã fii, în primul rînd, national“

„Totul a pornit de la filmul fãcut în 1963, «Un surîs în plinã varã». Relatiile sînt mult mai multe; de la faptul cã am filmat în zona olteneascã, la Rîmnicu Vîlcea, sub Muntii Cãpãtînii, cã scenariul a fost scris de D.R. Popescu si cã atunci a fost lansarea definitivã pentru cinematografie a lui Papaiani. Pentru cã filmul a avut succes, dupã zece ani m-am întors la locul faptei si am fãcut «Pãcalã». Personajul acesta este o obsesie a mea de cînd mã stiu. Prin Dulfu, Nãdejde, Slavici si prin ceea ce simteam. Pãcalã este eroul nostru national comic, echivalentul altor modele nationale, de la Bertholdo la Esop, de la Till Eullenspiegel la Nastratin Hogea. Mãrturisesc cã am avut intentia, sper nedisimulatã, de a-l încadra pe Pãcalã în universalitate. Dar, este obligatoriu!, pentru a fi universal trebuie sã fii în primul rînd national. Asta te face inconfundabil si, de ce nu?, reprezentativ. Cu toate cã, la drept vorbind, aspiratia aceasta nu poate fi un scop în sine. Integrarea se face în mãsura în care opera de artã este înteleasã treptat, asimilatã si asezatã acolo unde îi e locul.
ÃŽn legãturã cu starea actualã a sãlilor de cinema, fac aceeasi constatare pe care multi colegi de-ai mei o împãrtãsesc: e un dezastru pregãtit, alimentat si care se va termina, cred eu, în clipa în care frîiele acestei industrii vor trece în mîinile celor care au crezut si cred în visul ãsta frumos al magiei umbrelor, al sufletelor alãturate respirînd în întunericul sãlii, rîzînd sau plîngînd, contopindu-se cu bucuriile sau pãtimirile personajelor de pe pînzã. Acest vis frumos nu mai existã.“

Clasicul Pãcalã

Despre actorul Sebastian Papaiani, ajuns în pragul celui de al optulea deceniu de vietuire întru bucuria artei, regizorul Geo Saizescu scrie în ultimul numãr al revistei „Harababura“:
„Ce surprinzãtoare si fericitã pentru toatã cinefilia româneascã este vestea cã tînãrul, dorit a fi mereu proaspãt si jovial, nãscut într-un moment de gratie, avînd un har de neegalat în lansarea de tipologie autohtonã, încãrcatã de un strãmosesc optimism, Sebastian Papaiani a ajuns la venerabila vîrstã de 70. Si anii îl gãsesc plin de poftã de viatã, cãlãtorind neobosit pe drumurile Tãrii, unde-i chemat cu dragoste si strigat cu insistentã, sã vinã la întîlnire cu iubitorii de umor românesc, si el, Papaiani - Pãcalã, le iese în întîmpinare, la brat cu fiul sãu Pãcalã a lu’ Pãcalã, a lu’ Pãcalã (care)... se întoarce - si merge sã le vorbeascã românilor pe limba lor... «ca un fagure de miere» - cãci dupã cum spunea marele compozitor Doru Popovici - si subscriu - folclorul nostru este clasicismul si renasterea noastrã.“

Sebastian Papaiani: „De filmul ãsta mã leagã totul“

„De data aceasta nu mai sînt protagonist; sînt tatãl lui Pãcalã. Dau sfaturi fiului meu despre cum poate sã pãtrundã în societatea de acum. Si, se pare cã dispar în marele spatiu al naturii create de Pãcalã. Regizorul Geo Saizescu a crezut în final cã e cu putintã sã-i înmulteascã pe acesti Pãcalã. Ca si cum întreaga tarã româneascã ar fi un mare teritoriu populat de Pãcalã.
De filmul ãsta mã leagã foarte multe: anii care îi aveam atunci, amintirile... totul. De fapt, filmul de acum este o continuare logicã a vechiului Pãcalã. Este ca si cum, de fapt, nu s-a terminat încã acel film. La vremea aceea, datoritã scenariului foarte copios, filmul trebuia sã aibã trei pãrti. Dar pentru cã exista cenzura, filmul s-a fãcut asa cum îl stiti. A rãmas foarte mult material care este folosit acum ca idee, nu efectiv. Acest material e ca un gînd care te persecutã si, ca sã scapi, trebuie sã-i dai drumul sã se împlineascã. Asta a si fãcut Geo Saizescu.“

Eusebiu Stefãnescu: „Pãcalã este un domnitor al umorului românesc“

Amabil, îndatoritor si plin de vervã, asa cum cei prezenti sîmbãtã, în sala Cinematografului „Dacia“ au putut constata, actorul Eusebiu Stefãnescu ne-a mãrturisit:
„Pãcalã din ‘73 este, dupã pãrerea mea, si nu numai, un film antologic. Probabil cã Geo Saizescu a simtit nevoia sã-l revitalizeze ca pe un domnitor al umorului românesc. Toate popoarele care au umor au si un erou pe mãsurã. Pînã si japonezii. Am putut constata asta acum vreo douãzeci de ani, cu ocazia unui turneu în patruzeci si douã de orase din Japonia, tot cu Pãcalã. Probabil cã multi dintre cei care ne-au vãzut atunci ne mai pãstreazã în memoria lor. Sînt implicat în acest film atît ca actor, cît si ca profesor si prodecan la Facultatea «Hyperion» de unde provin foarte multi dintre interpretii acestui film, printre care Sebastian Papaiani, si el profesor la noi, sau studentii mei, Denis Stefan si Anemona Niculescu. Cu toate cã Geo Saizescu este nasul meu, cu toate cã am fãcut foarte multe filme în cariera mea, acesta este primul film al lui în care joc. Si mã bucur mult“.

Articol afisat de 2696 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ioan AMIRONOAIE)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Eveniment cultural Stiri Eveniment cultural
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective