Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Ianuarie 2007
LMMJVSD
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 8 Ianuarie 2007
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Amenzi uriase pentru pãcãlirea clientilor

Amenzi uriase pentru pãcãlirea clientilor

• legea fundamentalã a protectiei consumatorilor valabilã în România din 1992 a cunoscut, în cîtiva ani, zeci de completãri si modificãri pentru a corespunde exigentelor UE • cele mai multe dintre acestea sporesc responsabilitatea comerciantului fatã de consumator • noi responsabilitãti are personalul din cadrul OJPC •

Integrarea României a impus alinierea sistemului legislativ autohton la cel care functioneazã în Uniunea Europeanã. Astfel, de cîtiva ani încoace, Comisia Europeanã a impus implementarea unor norme si prevederi în legislatia româneascã, multe dintre acestea fiind functionale, deja, dar cea mai mare devenind aplicabile de la 1 ianuarie 2007, adicã data aderãrii României la UE.
Integrarea implicã si obligatia respectãrii unui sistem general de norme, care capãtã particularitãti pentru fiecare domeniu de activitate. Unul dintre acestea, unde legislatia s-a îmbogãtit extrem de mult de cîtiva ani încoace, ca urmare a necesitãtii de apãrare a intereselor si drepturilor cetãteanului, este protectia consumatorului. Prin urmare, una dintre institutiile nemtene a cãrei activitate se va ghida, acum, dupã legile în domeniu valabile în Uniunea Europeanã este Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorilor.
Potrivit precizãrilor fãcute de cãtre inginer Gheorghe Bud, consilier superior în cadrul acestei institutii, cele mai dintre modificãri fãcute de 3-4 ani încoace, dar mai ales în ultima lunã a anului trecut, în legea fundamentalã a protectiei consumatorului, adicã Ordonanta 21/ 1992, sporesc foarte mult responsabilitatea personalului activ din acest domeniu. Pe de altã parte, potrivit aceleiasi surse, a avut loc o translatie a reponsabilitãtilor privind protectia consumatorului de la producãtori cãtre comercianti. Astfel, o serie de modificãri si completãri ale Ordonantei 21/ 1992 cresc mult rãspunderea vînzãtorului în relatia cu consumatorul.
Ultimele schimbãri ale legislatiei în domeniul protectiei consumatorului, fãcute la recomandarea comisiei europene, sînt cuprinse în Legea 476 /2006, apãrutã în 24 decembrie. Astfel, au fost modificate 15 articole din legea fundamentalã, vizînd continutul normelor anterioare si latura sanctiunilor. În structura amenzilor contraventionale au apãrut o serie de schimbãri menite sã creascã mai mult responsabilitatea agentului economic fatã de consumator.
Astfel, un capitol special si foarte important este acela privind obligatiile ce le revin agentilor economici în comercializarea produselor de folosintã îndelungatã. Au apãrut si modificãri privind înlocuirea, remedierea sau restituirea contravalorii produselor care prezintã deficiente de calitate, precum si obligatiile agentilor economici privind vînzarea produselor si acordarea termenelor de garantie a acestora.
O altã noutate în domeniu o reprezintã si aparitia unui contract de vînzare-cumpãrare care se încheie atunci cînd se achizitioneazã un produs de folosintã îndelungatã. Vînzãtorii, distribuitorii si marii angrosisti trebuie sã tinã seama de acesta, documentul trebuind sã stipuleze drepturile consumatorului cu privire la actiunea în regres, adicã renegocierea unor drepturi, dar si la termenele de valabilitate care pot ajunge pînã la doi ani. Orice produs de folosintã îndelungatã trebuie sã fie însotit de certificat de garantie, de instructiuni de folosire, de instalare, de exploatare, de întretinere, care pot fi cuprinse în cartea tehnicã pusã la dispozitie de cãtre producãtor. De asemenea, bunurile vîndute pe piata internã, indiferent din ce tarã provin, trebuie sã fie însotite de documente redactate în limba românã.
Un alt aspect foarte important este acela care clarificã faptul cã solutionarea problemei legate de acordarea de daune morale de cãtre vînzãtor clientului nemultumit de calitatea unui produs se face numai de cãtre instantã.

Amenzile aplicate de OJPC au valori de cinci ori mai mari

Drept de control si de sanctionare pe linie de protectia consumatorului au numai reprezentantii Agentiei Nationale pentru Protectia Consumatorilor, respectiv institutiile descentralizate din teritoriu, iar în nici un caz organizatile non-guvernamentale existente, care sustin cã ar avea atributiuni în acest domeniu. Cuantumurile amenzilor aplicate de reprezentantii OJPC pentru abaterile constatate sînt cuprinse între 10 si 250 de milioane de lei vechi, adicã au crescut de cinci ori fatã de cel anterior. ÃŽmpiedicarea actiunii de control a reprezentantilor OJPC de cãtre un agent economic se sanctioneazã cu amenzi între 50 si 100 de milioane de lei vechi. Cele mai grave nereguli privind calitatea si securitatea produselor, care pot genera intoxicãri, îmbolnãviri sau vãtãmãri corporale ale consumatorului sînt sanctionate cu amenzi de un miliard de lei, la care se adaugã si cheltuielile de spitalizare, tratament ale acestuia. Valoarea amenzilor plãtite în 48 de ore este jumãtate din minimul acesteia. „Cea mai mare parte din noile reglementãri în domeniul vin în sprijinul cetãteanului, al consumatorului. Sînt mai explicite, mai directe si tin seama de ceea ce se întîmplã în tãrile civilizate din Uniunea Europeanã. Practic, prin noua legislatie, consumatorul are mai multe drepturi, dar nu înseamnã cã nu are si responsabilitãti. Si el trebuie sã fie informat, sã stie ce vrea, sã stie ce pretentii are de la produsul pe care îl cumpãrã si, chiar dacã nu se pricepe foarte bine, este dator sã solicite lãmuriri de la comerciant si nu numai, chiar si de la noi. Este adevãrat cã responsabilitatea cea mai mare revine producãtorului, angrosistului, comerciantului care, fie cã este simplu vînzãtor sau patron, nu îsi mai poate permite sã fie indiferent fatã de client si sã îl pãcãleascã atunci cînd îi vinde un produs. Au apãrut notiuni noi care vin sã protejeze consumatorul si sã îl asigure de faptul cã produsul achizitionat corespunde tuturor parametrilor tehnici, nu îi pune în pericol sãnãtatea, viata etc. Se va tine cont de acum foarte mult de securitatea generalã a produsului, care pînã acum se confunda cu calitatea acestuia, dar nu este unul si acelasi lucru. Si dacã tot vorbim despre responsabilitate, nu trebuie neglijatã nici aceea care ne revine nouã, personalului OJPC care avem atributiuni de control. Astfel, sîntem obligati sã cunoastem tot conglomeratul de legi din domeniu, detalii tehnice despre produse, teoria conformitãtii produsului si multe alte aspecte de care sîntem obligati sã tinem cont atunci cînd verificãm un comerciant în ceea ce priveste respectarea prevederilor normative care vizeazã protectia consumatorului“, a declarat inginer Gheorghe Bud, consilier superior în cadrul Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorilor Neamt.

Articol afisat de 2072 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Lãcrãmioara ILISESCU)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Social Stiri Social
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective