Îmbulzealã la agheasmã mare
• Boboteaza a adus credinciosii romascani la biserici, ca sã ia agheasmã mare Mii de credinciosi s-au înghesuit, în ziua Botezului Domnului, pe 6 ianuarie, la biserici, pentru a lua agheasmã. Apa sfintitã în aceastã zi se numeste „Agheasmã mare“ si poartã aceastã denumire deoarece sfintirea ei se face printr-o întreitã invocare a Duhului Sfînt. Este o prezentã mai accentuatã a Duhului Sfînt în apa aceasta, fatã de agheasma obisnuitã, ce o fac preotii cu diferite ocazii, în casele credinciosilor, la sfintiri, ori în zilele de vineri în biserici. Aceasta face ca si efectele ei sã fie altele decît cele ale aghesmei mici. Ritualul presupune invocarea prin rugãciune a Duhului Sfînt sã sfinteascã apele, precum a sfintit apa Iordanului în ziua cînd în ea S-a botezat Mîntuitorul Iisus Hristos. Postul din ziua de 5 ianuarie este pãstrat prin traditie, din vechime (secolele IV-VI), cînd catehumenii care urmau sã primeascã botezul în seara acestei zile tineau post, pentru a se putea împãrtãsi la liturghia credinciosilor, la care luau parte pentru prima datã, dupã botez. Dupã practica de secole a Bisericii Ortodoxe, agheasma mare de la Boboteazã se ia dupã postul din Ajunul Bobotezei, pe nemîncate, din 5-6 ianuarie, pînã pe 14 ianuarie, cînd se încheie praznicul cu slujbele si cîntãrile Bobotezei. Agheasma mare se pãstreazã în casã si se poate lua dupã zile de post si dupã spovedanie. De asemenea, cu apa sfintitã la Boboteazã credinciosii stropesc casa si curtea pentru îndepartarea duhurilor rele, ogoarele si livezile pentru ca sã dea bun rod, staulul vitelor, ca si acestea sã fie ocrotite, si fîntînile, ca sã purifice apele. ÃŽn zonele în care prin localitate trece o apã curgãtoare, preotul si credinciosii merg în procesiune si stropesc cu agheasmã aceastã apã, cîntînd Troparul: „ÃŽn Iordan botezîndu-te Tu, Doamne…“.
|