15 martie - Ziua Mondialã a protectiei consumatorilor
• la nivel local, sãrbãtoarea va fi marcatã printr-un simpozion organizat de conducerea OJPC Neamt, la sediul institutiei Patronii si administratorii firmelor nemtene, dar si nemtenii interesati sînt invitati astãzi, de la ora 10, sã participe, la sediul Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorilor Neamt, la un simpozion organizat de conducerea institutiei. Cu acest prilej, vor fi discutate noutãtile în acest domeniu si va fi sãrbãtoritã, si la nivel local, Ziua Mondialã a protectiei consumatorilor.
În judetul Neamt, ca de altfel în toatã tara, a fost înfiintatã o institutie care sã apere interesele consumatorilor în 1992, la scurt timp dupã ce a fost adoptat cadrul legal de bazã în acest domeniu, Ordonanta 21. Ulterior, aceasta a fost modificatã si completatã cu alte acte normative privind protectia consumatorilor. Ordonanta 21/1992 este consideratã piatra de temelie a acestui domeniu, care consacrã si drepturile de bazã ale consumatorilor - dreptul la protectia vietii, a sãnãtãtii, a securitãtii, dreptul la protectia intereselor economice, dreptul la informare, la educare, dreptul de acces neîngrãdit la pietele de produse si servicii, dreptul la despãgubire, dreptul la reprezentare. 15 martie 1962 reprezintã momentul istoric al nasterii miscãrii mondiale privind protectia consumatorilor. Atunci, John Fitzgerald Kennedy, presedintele Statelor Unite ale Americii, rostea cãtre Congres un mesaj legat de drepturile consumatorilor, sustinînd existenta a patru drepturi fundamentale ale acestora: dreptul la securitate, la informare, dreptul de a fi ascultat si de a alege produse si servicii.
Organizatia Internationalã a Uniunilor de Consumatori a declarat aceastã zi ,,Ziua Mondialã a consumatorilor”, iar Organizatia Natiunilor Unite a adoptat, în 1985, rezolutia cu titlul „Principiile directoare pentru protectia consumatorilor“.
Pentru promovarea intereselor consumatorilor si asigurarea unui nivel de protectie a acestora, Uniunea Europeanã contribuie la protejarea sãnãtãtii, securitãtii si intereselor economice ale consumatorilor, precum si la promovarea dreptului acestora la informare, la educare si la organizare, în vederea apãrãrii intereselor lor.
Astfel, pentru anul 2007, conducerea Autoritãtii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) îsi propune ca mãsuri pentru cresterea nivelului de protectie a consumatorilor mãrirea sigurantei alimentare prin efectuarea de controale de conformitate, urmãrirea modului de comercializare, etichetare, prezentare si publicitate, îmbunãtãtirea calitãtii serviciilor, a sistemului de transmitere si urmãrire a sesizãrilor si reclamatiilor, precum si mentinerea unui parteneriat de încredere între ANPC si consumatori, astfel încît acestia sã fie protejati cît mai mult.
Conducerea ANPC mai are în vedere, pentru acest an, o nouã legislatie, în conformitate cu noua directivã europeanã, care sã sanctioneze si sã elimine practicile comerciale incorecte, consolidarea parteneriatului public-privat pentru un mediu de afaceri sãnãtos, implementarea unui nou sistem de cooperare transfrontalierã cu institutiile similare din statele UE, pentru o mai bunã protejare a consumatorilor din România.
|