Cu ocazia Sãrbãtorilor de Paste, autoritãtile locale sã renunte la abuzul de blocare a rotilor la vehicule si sã respecte legea
ÃŽn numãrul ziarului Monitorul din data de 5 aprilie a.c., sub titlul „Presedintele Ceahlãului «blocat» de XDataSoft“, se face trimite la un text de lege care nu existã în legislatia în vigoare. Se spune în articolul respectiv cã „potrivit legii, autovehiculele care sînt stationate sau parcate neregulamentar pe domeniul public - spatii verzi, trotuare, carosabil sau în locurile în care este interzisã oprirea pot fi blocate“. Blocarea la care se face trimitere, se realizeazã cu acele dispozitive aplicate la roata fatã a vehiculului, care în legea în vigoare se numeste imobilizare. ÃŽn primul rînd, în România nu existã nici o lege care sã continã o astfel de prevedere, precum cea citatã mai sus. Prevederea respectivã se gãsea în Hotãrîrea de Guvern nr. 147/1992 si a fost abrogatã de OUG 195/ 2002, privind circulatia rutierã, aprobatã prin Legea 49/ 2006. Abrogarea se referã la cazurile în care autovehiculele sînt stationate sau oprite neregulamentar, situatie în care imobilizarea (prin blocarea rotilor) este total interzisã. Legea, si aici vorbim de lege, respectiv OUG 195/ 2002 republicatã, precizatã cu claritate la articolul 117 cã „imobilizarea autovehiculului nu se aplicã în cazul stationãrii neregulamentare“. De asemenea, Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002, republicatã, prevede o datã în plus la articolul 216 aliniat 4 cã „imobilizarea unui vehicul este interzisã în toate locurile unde oprirea sau stationarea este interzisã“ (HG nr. 1391/ 2006). Ratiunea interdictiei blocãrii rotii în astfel de cazuri se pare cã scapã autoritãtilor locale, care aprobã acte normativ contrare legii, precum HCL 111/2005. Se pare cã nu este de prisos sã explicãm cã în conformitate cu Legea (OUG 195/2006 republicatã, articolul 63) „autovehiculul poate fi oprit voluntar, dar nu mai mult de 5 minute, în dreptul indicatorului Oprirea interzisã“, cu conditia ca în acest caz sã nu se stînjeneascã circulatia. Tot conform legii, orice oprire voluntarã care depãseste 5 minute devine stationare. ÃŽn mãsura în care oprirea în dreptul indicatorului Stationarea interzisã nu este sanctionatã, rezultã cã si în raza de actiune a acestui indicativ se poate opri, dar nu mai mult de 5 minute. Toate aceste prevederi derogatorii sînt drepturi acordate conducãtorilor auto prin lege - si nici o autoritate, prin acte de rang inferior (precum HCL111/ 2005) nu are voie sã atenteze la aceste drepturi. Sanctionarea încãlcãrii interdictiei de a opri sau stationa se realizeazã exclusiv de cãtre politia rutierã, dupã cum stabileste fãrã echivoc Legea respectiv OUG 195/ 2002 republicatã, la articolul 109 aliniatul 1. ÃŽn acest context, este limpede pentru orice cititor de limbã românã cã în constatarea si sanctionarea acestei contraventii nu au ce cãuta primarul si împuternicitii lui, precum XDataSoft. Si cu atît mai putin dispozitivele de blocare a rotii. Amenda stabilitã de lege este de 38 lei plãtitã pe loc politistului si se varsã integral în bugetul local si nu 50 lei, cum o aplicã mascat împuternicitul doamnei viceprimar Stoica, respectiv XDataSoft, din care aceasta (firmã) varsã la buget doar 10 lei. Cu ocazia sfintelor sãrbãtori de Pasti, doresc locuitorilor nemteni sã beneficieze din plin de toate drepturile oferite de lege, dreptul de a avea un trai decent, de a se bucura, de a fi sãnãtosi, inclusiv dreptul de a fi respectati de cãtre autoritãtile locale.
|