Pietrenii tremurã în case, Protectia Consumatorilor nu poate lua mãsuri
• Aqua Calor lucreazã în draci pentru recuplarea blocurilor la centralele vechi, pentru cã noile containere nu au aviz de functionare de la gaz • primãria anuntã înfiintarea Biroului Energetic si a dispeceratului pentru reclamatii si sesizãri „gigacalorice“ • OJPC sustine cã în astfel de situatii nu poate decît sã avertizeze furnizorul de utilitãti si sã stabileascã termene de remediere • La douã sãptãmîni de la anuntul municipalitãtii cum cã se dã apã caldã si cãldurã în toate apartamentele bransate la sistemul centralizat, în Piatra Neamt sînt încã 11 blocuri fãrã cãldurã. Ceea ce este relativ bine, avînd în vedere cã mai ieri erau 72. Angajatii Aqua Calor lucreazã în draci de cîteva zile pentru recuplarea acestor blocuri la centralele vechi de cvartal pentru ca oamenii sã aibã cãldurã în case. Asta pentru cã blocurile cu pricina erau programate sã intre pe centrale tip container, însã acestea n-au aviz de functionare de la gaz. Aqua Calor zice cã E-On Gaz întîrzie nejustificat expedierea avizelor, E-On Gaz zice cã Aqua Calor si Locato n-au trimis documentatiile necesare, iar sute de pietreni se uitã cu jind la caloriferele reci. „Consider cã punctul de vedere al celor de la E-On Gaz Distributie, prin care sustin cã nu au fost trimise proiectele tehnice, este tendentios si nu reflectã realitatea. Cei de la E-On Gaz încearcã sã justifice tergiversarea avizãrii documentatiilor în umbra legii. Dacã pe primul loc s-ar fi aflat interesul locuitorilor din Piatra Neamt, asa cum sustin ei, atunci ar fi dat dovadã de operativitate în solutionarea cererilor noastre. Ceea ce nu s-a întîmplat. Pentru a nu rãmîne locuinte fãrã agent termic, s-a gãsit solutia recuplãrii la centralele vechi a 72 de blocuri. ÃŽn prezent, mai sînt 11 blocuri la care lucrãrile de rebransare nu au fost finalizate, dar sper ca pînã la sfîrsitul acestei sãptãmîni, cel tîrziu, sã le încheiem, iar oamenii sã aibã agent termic“, a declarat Cosmin Grãdinaru, directorul Aqua Calor. ÃŽn paralel cu recuplãrile la centralele vechi, salariatii Aqua Calor mai au de lucru si cu pietrenii care îsi iau în propriile mîini problema si se apucã de mesterit pe la tevile din subsol: opresc vanele, umblã la instalatii, închid robineti. Plus avariile: la începutul acestei sãptãmîni erau patru blocuri din Dãrmãnesti si patru din Mãrãtei unde lucrãrile de recuplare la centralele de cvartal s-au poticnit în defectiuni tehnice. Presiunea însã e mare.
Primãria anuntã sanctiuni
Conducerea primãriei pietrene a dat cu pumnul în masã si a cerut ca problema sã fie rezolvatã cît de repede. În primul rînd, a solicitat ca pe fiecare centralã de bloc sã fie afisate numele si numãrul de telefon al fochistului responsabil pe centrala respectivã. În plus, se înfiinteazã dispecerat ca sã preia reclamatiile cetãtenilor si, în functie numãrul de apeluri, echipa de interventie sã rezolve disfunctionalitãtile în maxim trei ore. Totodatã, ia fiintã Biroul Energetic în cadrul primãriei. E drept, el existã de ceva vreme, însã pînã acum era profilat doar pe partea electricã a problemei. De acum înainte, va fi desemnat un specialist care sã monitorizeze cum îsi fac treaba Aqua Calor si Locato. Tot administrativ, în sedinta Consiliului Local de la sfîrsitul lunii, se va propune modificarea contractelor primãriei cu cele douã societãtii proprii însãrcinate cu cãldura pietrenilor, pentru optimizarea activitãtii si obtinerea de rezultate. Pozitive. În paralel, primãria promite cã acolo unde constructorii întîrzie finalizarea lucrãrilor la centralele termice modernizate, vor fi aplicate penalitãti de întîrziere si vor fi date somatii pentru urgentarea lucrãrilor.
Ce a constatat Protectia Consumatorilor
Cã situatia nu este roz în ceea ce priveste asigurarea de agent termic în Piatra Neamt a observat si Protectia Consumatorilor. Dar nu poate lua mãsuri, desi a fãcut un control la operatorii economici cu activitate de furnizare si de prestare a serviciilor de montare a repartitoarelor de costuri din judet. Inspectorii au constatat cã, la finele lunii octombrie, aveau cote de gaz aprobate si functionau 2 cazane clasice de cartier din 21, 13 puncte termice modernizate din 21 montate în vechile centrale si 22 de puncte termice montate în 33 de containere construite între blocurile din diverse zone ale orasului. Lipsa cãldurii si apei calde generezã nemultumiri majore în rîndul populatiei din Piatra Neamt. O vreme, oamenii au acceptat ideea sînt lipsiti de aceste utilitãti pe motiv cã asociatia de proprietari din care fac parte înregistreazã debite cãtre Aqua Calor, respectiv, E-On Gaz. În aceastã situatie se aflã circa 50% dintre asociatiile de proprietari din Piatra Neamt, mai excat 59, ale cãror datorii însumeazã peste 43 de miliarde de lei vechi. Reprezentantii OJPC Neamt au primit, însã, reclamatii din partea mai multor proprietari care nu beneficiazã de apã caldã si cãldurã, desi sînt cu plata la zi cãtre asociatie.
„ÃŽn astfel de situatii, singurii care trebuie trasi la rãspundere sînt presedintii si administratorii de asociatii care nu sînt suficient de activi si nu fac demersurile necesare pentru a obtine drepturile ce li cuvin cetãtenilor pe care îi reprezintã. Noi nu putem lua nici o mãsurã împotriva Aqua Calor, pentru cã nu sîntem în contract cu aceastã institutie. Tot ce putem face este sã dãm avertismente si sã stabilim termene de remediere a situatiei“, a declarat Nicoleta Nica, purtãtor de cuvînt în cadrul OJPC Neamt.
|