Firmele de telefonie nu mai pot pîrî la Biroul de Credite
• datele cu caracter personal ale clientilor nu pot fi transmise de cãtre astfel de firme • perioada de pãstrare a etichetei de datornic s-a scurtat la 4 ani • ÃŽncepînd de luna viitoare, firmele de telefonie mobilã nu ne mai pot da eticheta de datornic deoarece nu mai au voie sã transmitã datele cu caracter personal ale clientilor. Autoritatea Nationalã de Supraveghere a Prelucrãrii Datelor cu Caracter Personal a interzis acest lucru, iar la Biroul de Credite nu ne mai pot raporta decît institutiile de credit. Chiar si acestea trebuie sã ne anunte cu 15 zile înainte de raportare. Principala noutate a noilor reglementãri, care vor intra în vigoare de luna viitoare, se referã la faptul cã bãncile comerciale au datoria de a anunta potentialii datornici de situatia în care se aflã, dar si despre faptul cã va transmite datele ce au caracter personal. ÃŽn acest fel, persoana în culpã are posibilitatea fie de a acoperi restanta la platã, fie de accepta statutul de datornic ce implicã si furnizarea datelor sale. Conform noilor reguli, institutiile financiare au obligatia de a înstiinta persoana în culpã prin toate mijloacele posibile. Mai exact debitorul trebuie anuntat în mod clar si exact despre acest lucru prin scrisoare de la creditor, telefonic, prin adresa de e-mail sau prin mesaj de telefonie mobilã. Persoanei în cauzã trebuie sã-i fie adus la cunostintã faptul cã îi vor fi transmise datele personale si punctual, care sînt acestea. Titularul trebuie sã afle biroul de credit cãruia îi vor ajunge aceste informatii, dar si categoriile de participanti la birourile de credit care vor primi, ulterior, aceste date. Fiecare persoanã care are mãcar un leu datorie va sti din vreme care este perioada de stocare a datelor referitoare la ea, dar si modalitatea prin care el are acces la aceste date. De asemenea, are posibilitatea de interventie si cea de opozitie în raport cu biroul de credit. Cel aflat în astfel de situatie se poate opune transmiterii informatiilor referitoare la persoana sa, în cazul în care are motive întemeiate, care sã sustinã acest lucru. „Din punctul nostru de vedere acest lucru este foarte bun. Oricum, noi înstiintam si pînã acum clientii nostri despre situatia în care se aflã, chiar înainte de scadenta ratelor. Vor fi înstiintati si despre transmiterea datelor cu caracter personal, iar în ce priveste diminuarea perioadei de stocare iarãsi cred cã este benefic deoarece, în cele mai multe dintre cazuri nu este vorba de rea-vointã, ci de situatii obiective“, a declarat Luminita Mazilu, directorul Bãncii Carpatica Piatra Neamt. ÃŽn cele din urmã, informatiile referitoare la datele cu caracter personal pot fi sterse sau se pot face modificãri atît cu acordul participantului la Biroul de Credit care le-a introdus, cît si cu cel al institutiei care le-a transmis. Perioada de stocare a datelor a fost redusã de la 5 la 4 ani, iar noile reglementãri îi sustin pe cei care nu au dat dovadã de rea credintã.
|