Taxa de primã înmatriculare, 21 de procese
• 21 de persoane care au plãtit birul încearcã sã-l recupereze în justitie • mai sînt depuse si contestatii la administratiile financiare, care s-ar putea tranforma în procese civile • Chiar dacã guvernantii au schimbat titulatura taxei de primã înmatriculare, care devine taxa de poluare auto, sînt nemteni care nu au renuntat la demersurile pentru recuperarea banilor. Cum în acest moment sansele de recuperare a unei pãrti din taxa plãtitã sînt doar teoretice, 21 de nemteni se aflã în litigiu cu autoritãtile. „Directia de Finante se aflã în litigiu cu mai multe persoane care cer restiturea banilor achitati cu titlu de taxã de primã înmatriculare. Mai sînt si alte actiuni, dar numai în faza de contestatii, care deocamdatã sînt în curs de solutionare la administratiile financiare din judet“, a declarat Cristina Ionescu, purtãtor de cuvînt al Directiei de Finante Neamt. Rãmîne de vãzut care va fi decizia judecãtorilor, dar în cazul în care actiunile vor fi admise, este foarte probabil ca titularii sã-si recupereze integral banii, si nu doar partial, asa cum este prevãzut în cazul viitoarei taxe de poluare auto. Totusi, la nivel national, putini sînt cei care au ales calea demersului în justitie, deoarece de la 1 ianuarie 2007, de cînd s-a introdus acest bir, pusculita statului a încasat o grãmadã de bani. Numai în judetul Neamt, de la 1 ianuarie 2007 s-au încasat 177 de miliarde de lei vechi de la circa 7.300 de persoane. Febra proceselor a plecat în ianuarie 2008, cînd o instantã de judecatã a dat verdict favorabil pentru restituirea taxei de primã înmatriculare. Demersul începe cu o solicitare de restituire care se depune la organul fiscal, iar dacã aceasta este respinsã, poate fi atacatã cu o contestatie. Dacã nici în acest caz rãspunsul nu este multumitor, se poate intenta un proces civil. Taxa de poluare auto va intra în vigoare de la 1 iulie 2008, iar birul se stabileste în functie de gradul de noxe al fiecãrei masini. Cu cît aceasta este mai nouã, cu atît birul va fi mai mic. Nemtenii care au plãtit taxa în vechea variantã si pot dovedi cã masina are un grad redus de poluare vor primi de la stat diferenta de bani. Dupã intrarea în vigoare a noii variante a birului, fiecare plãtitor trebuie sã se prezinte la unitatea fiscalã pentru a afla dacã Fiscul îi mai returneazã bani sau nu. Sumele din noul bir vor fi colectate de Ministerului Mediului, care trebuie sã raporteze periodic primului ministru ce face cu ei. Fondurile obtinute vor fi destinate diferitelor programe de protectie a mediului, o atentie deosebitã acordîndu-se înnoirii parcului auto, program cunoscut sub numele de „Rabla“. Ministrul mediului, Attila Korodi, a afirmat cã modul de calcul al taxei nu a fost modificat, deci probabilitatea returnãrii unor sume mari de bani este invers proportionalã cu asteptãrile celor care au achitat taxa de primã înmatriculare.
|