E 85 - DRUMUL SPRE MOARTE
• mai bine de jumãtate din accidentele rutiere mortale, înregistrate în Neamt, s-au petrecut pe drumurile nationale • DN 2, care strãbate Neamtul pe o distantã de 42 de km, este cel mai periculos traseu • locurile mortii sînt la Secuieni, Horia, Sãbãoani, Gherãiesti si Botesti • pe E 85, în perioada 1 ianuarie 2007-30 aprilie 2008, s-au înregistrat 51 de accidente, soldate cu 66 de victime • anul trecut, în octombrie, la Gherãiestii Noi, patru persoane au murit strivite într-o Dacie • O analizã realizatã de Politia Românã, pentru perioada 2007-aprilie 2008, aratã cã aproximativ 56% din decesele înregistrate în urma
accidentelor rutiere se produc pe drumurile nationale. Mai mult decît atît, s-a constatat cã pe 10 drumuri nationale se înregistreazã jumãtate din numãrul persoanelor decedate si peste 40% din totalul accidentelor si al rãnitilor. Într-un top neoficial, DN1 este lider, urmat de DN2 si DN7. Trebuie precizat cã DN 2 traverseazã si judetul Neamt pe o distantã de aproximativ 42 de km, prin localitãtile Secuieni-Horia-Roman-Cordun-Sãbãoani-Gherãiesti-Botesti-Tupilati. Pe acest tronson, în perioada 1 ianuarie 2007-30 aprilie 2008, s-au înregistrat 51 de accidente rutiere (27 în localitate), soldate cu 66 de victime, dintre care 12 persoane decedate, 16 rãniti grav si 38 rãniti usor. Cele 51 de evenimente reprezintã 7,5% din total si 18,2 % din accidentele înregistrate pe drumurile nationale ce strãbat judetul nostru. Cele mai multe s-au produs din cauza traversãrilor imprudente (11) si vitezei neadaptate la conditiile de drum (7). Principala cauzã a celor mortale a fost traversarea neregulamentarã a pietonilor. Analiza politistilor, în urma coroborãrii numãrului accidentelor si al persoanelor decedate, în functie de pozitia kilometricã, a arãtat cã cele mai periculoase zone sînt: între kilometrii 320-321, în comuna Secuieni (4 accidente, soldate cu 2 morti si 2 rãniti usor); între kilometrii 326-333, în comuna Horia (7 accidente, soldate cu 4 persoane decedate, 1 rãnit grav si 8 rãniti usor); între kilometrii 341-345, în comuna Sãbãoani-Gherãiesti (11 accidente, soldate cu 1 mort, 2 rãniti grav, 9 rãniti); între kilometrii 349-350, pe traseul Gherãesti-Botesti (6 accidente). La capitolul cauze, pe primul loc gãsim neacordarea de prioritate la vehicule (1 accident cu 4 morti), abateri biciclisti, pietoni pe partea carosabilã, neacordarea prioritãtii pentru pietoni si nerespectare distantei între vehicule.
Mãsuri anti-accidente
Pentru limitarea numãrului de accidente rutiere, Politia Românã foloseste o noua abordare, axatã pe actiuni sistematice de combatere a cauzelor generatoare ale evenimentelor, pe zonele cu risc ridicat de accident, situate pe drumurile nationale mentionate. ÃŽn acest sens, în perioada 16 iunie-17 august 2008, pe cele trei drumuri nationale se va derula un program de reducere a numãrului si consecintelor accidentelor. ÃŽn ziua de 23 mai, la sediul Politiei Bacãu, a avut loc o convocare la care au participat, printre altii, comisarul sef Aurelian Vasea Soric, comisarul sef Stelicã Bezim, comisarul sef Ioan Adiaconitei, unde au fost discutate principalele mãsuri de punere în aplicare a programului de reducere a accidentelor rutiere pe DN 2. Astfel, începînd cu 16 iunie, pe DN 2, în permanentã, vor actiona 25 de politisti. Dispozitivul de Politie Rutierã va fi adaptat în functie de situatia operativã. Lucrãtorii Posturilor de Politie comunale vor intensifica activitãtile pe linie de pietoni, biciclisti, si cãrutasi care nu respectã regulile de circulatie. Va fi folosit sistemul tip „cascadã“ de actiune a aparatelor radar, cu ajutorul politistilor din judetele Iasi, Suceava si Bacãu. De asemenea, vor fi organizate actiuni gen filtru cu blocare totalã a principalelor artere rutiere din orasul Roman. Toate aceste actiuni, plus multe altele au drept scop reducerea numãrului de accidente rutiere.
5 octombrie 2007, familie decimatã la Gherãiestii Noi
Un adevãrat carnagiu a socat, în seara de 5 octombrie 2007, întreaga suflare a satului Gherãiestii Noi, comuna Gherãiesti, un bãrbat de 50 de ani, din localitate, omorîndu-si sotia, mama si o mãtusã (sorã a mamei), pierzîndu-si inclusiv el viata, dupã ce a intrat cu masina sub un TIR. Cornel Radu, aflat la volanul autoturismului unei Dacia 1310, mergea alãturi de rudele sale la cimitirul satului, ca sã facã ultimele pregãtiri pentru deshumarea soacrei sale, programatã pentru a doua zi. Soferul a luat-o pe bancheta din dreapta pe sotia sa, Anisoara, în vîrstã de 47 de ani, în spate urcînd Maria Plugaru, în vîrstã de 72 de ani, mama soferului, si Elena Duca, în vîrstã de 62 de ani. Masina nu a rulat decît aproximativ 20 de metri pe drumul european E85, iar, în dreptul ulitei care duce spre bisericã, bãrbatul a tras brusc stînga de volan, fãrã sã se asigure si fãrã sã acorde prioritate. Manevra s-a dovedit fatalã pentru toti pasagerii, întrucît Dacia a fost spulberatã de un TIR care venea în vitezã din sens opus. Soferul împreunã cu mama si mãtusa lui au murit pe loc, iar sotia acestuia s-a stins din viatã cu cîteva minute înainte de aparitia unei ambulante. Persoanele aflate la fata locului au povestit cum soferul Daciei a încercat sã vireze brusc spre stînga, dupã care a urmat o bubuiturã, masina fiind tîrîtã cîtiva metri si apoi proiectatã pe acostament. Cînd sãtenii au încercat sã acorde primul ajutor victimelor, au constatat cã pentru sofer, mama si mãtusa lui nu se mai putea face nimic, Anisoara Radu fiind singura care mai respira. Femeia a zãcut în agonie, dupã cum spun oamenii, încã vreo 30 de minute. Localitatea Gheiestii Noi, traversatã de una dintre cele mai periculoase sosele din România, E85, a mai fost scena unor accidente grave, însã nimeni nu-si aduce aminte de unul atît de dramatic.
Mii de morti si rãniti pe soselele României
Statisticile Organizatiei Mondiale a Sãnãtãtii aratã cã accidentul de circulatie se situeazã pe locul IX între cauzele mortalitãtii pe plan mondial si pe locul I în topul cauzelor generatoare ale mortii violente. Anual, pe sosele, îsi pierd viata peste 1,2 milioane de oameni, alti 50 de milioane suferind rãniri grave. În România, în anul 2007, au murit în accidente rutiere 2.712 persoane, fatã de 2.576 în anul 2006. Cresteri s-au înregistrat si la capitolul rãniti grav si usor.
|