Judecãtorul Morosanu - „Metroul fãrã Ceausescu“
• magistratul Gheorghe Morosanu expune într-un volum trãirile de pe vremea cînd lucra pe santierul metroului bucurestean Zilele trecute, în Salonul Alb de la Grand Hotel Ceahlãu, a avut loc lansarea unei cãrti zãmislite de Gheorghe Morosanu. Magistratul (foto - în centrul fotografiei) de la Judecãtoria Bicaz, s-a dovedit a fi si de aceastã datã un personaj pe cît de original, pe atît de pitoresc si, mai mult decît toate acestea, înzestrat în tot ceea ce presupune arta scrisului inspirat si expresiv. Volumul „Metroul fãrã Ceausescu“, apãrut în conditii grafice excelente la Editura „Cetatea Doamnei“ condusã de Viorel Nicolau, tehnoredactat de Irinel Cozma, cu desene de Mihut si o copertã de Cristian Diaconu de la „Autograf“, beneficiazã de o transcriptie paralelã, în limba francezã, conceputã coerent de profesoara Emilia Chiritã. Dincolo de a fi un simplu jurnal, un fragmentarium sau un reportaj, volumul transpune în modul cel mai savuros cu putintã experienta trãitã de cãtre autor de-a lungul a doi ani - 1975 - 1977 - petrecuti pe santierul metroului bucurestean.
Harul cãtre cele ale scrisului al autorului iesit, în sfîrsit, în public, a fost sesizat corect, încã de prin anii optzeci, de cãtre criticul Alex Stefãnescu, cel care în Suplimentul Literar-Artistic al Scînteii Tineretului din 19 decembrie 1982 îl caracteriza elogios, impresionat de caracterul bazat pe sãnãtoase însusiri ale celui care, pînã acum, a încredintat tiparului doar volume de specialitate: „Gheorghe Morosanu are un mod dîrz, bãrbãtesc de a crede în destinul sãu de prozator. Nu se roagã de nimeni sã-l publice, iar cînd vine la Casa Scînteii îsi retine cu greu un zîmbet ironic, simtind cã se aflã într-o situatie nepotrivitã cu firea sa. Si poate cã nici n-ar fi venit vreodatã dacã nu l-as fi invitat insistent prin intermediul rubricii «Cenaclu prin corespondentã». (...) Viitorul poate fi întrezãrit în paginile sale de prozã. Ritmul alert în care se deruleazã evocãrile, inteligenta simulare a stilului oral, modul operativ de a selecta din realitatea înconjurãtoare elementele expresive dovedesc un neobisnuit talent. Iar dincolo de aceste însusiri imediat vizibile, existã un dar aparte de a simti prezenta oamenilor, si de-a o sãrbãtori printr-o malitie plinã de tandrete“.
Lansarea de la Grand Hotel Ceahlãu a fost onoratã de prezenta a numerosi prieteni, colegi si oameni de culturã - printre care s-a aflat si printul Dimitrie Sturdza - prezentarea fiind fãcutã de Gheorghe Bunghez si Constantin Tomsa, iar moderatoare fiind autoarea variantei franceze, profesoara Emilia Chiritã. Dupã cum a mãrturisit public, autorul intentioneazã sã se consacre mai asiduu patimei scrisului, avînd o seamã de proiecte - printre care si un scenariu de film - deja definitivate. Si, credem noi, patima scrisului va fi beneficã pentru toti cei din juru-i.
|