Doar carburanti Euro V în benzinãrii
• din 2009 benzinãriile vor trebui sã comercializeze, începînd de anul viitor, doar carburanti de tip Euro 5, cu un continut redus de sulf • acum, majoritatea carburantilor vînduti pe piata internã sînt de tip Euro 4 • Legislatia europeanã impune acordarea unei atentii sporite pentru protectia mediului si acest lucru trebuie fãcut si reducîndu-se gradul de poluare „asigurat“ de cãtre autoturisme. Asa se face cã, începînd de anul viitor, benzinãriile vor fi obligate sã comercializeze doar carburanti tip Euro V, în locul celor Euro IV - considerati în prezent ca fiind cel mai putin poluanti.
Însã, dincolo de calitate, între cele douã tipuri de produse existã acum diferente semnificative de pret. Petrom vinde carburanti Euro 5 doar în statiile Petrom V si în cele OMV. Compania vinde un singur sortiment de benzinã de tip Euro 5, respectiv OMV Carrera 100, la un pret de 4,83 lei pe litru - cel mai ridicat din gama companiei. Comparativ, cea mai ieftinã benzinã - Premium fãrã plumb 95 - este vîndutã cu un pret mediu de 4,10 lei pe litru, deci cu aproape 18% mai ieftin. La motorinã, sortimentul OMV Premium Diesel (Euro 5) costã 4,81 lei pe litru, iar litrul de Euro Diesel 4 - cea mai ieftinã motorinã - costã 4,40 lei, cu circa 9% mai putin. Rompetrol comercializeazã un singur produs Euro 5, respectiv motorina Super Euro 5. Pretul acesteia, de 4,87 lei pe litru, este cu 6% mai mare decît carburantul Euro 4 - Efix Diesel (4,58 lei/litru). Nu se stie încã ce pret vor avea carburantii Euro 5 în 2009. Cert este cã de la 1 ianuarie, se va merge pe cotatia produselor Euro 5. Acum, o tonã de motorinã, fãrã biodiesel, Euro 5, este cu circa 10-15 dolari mai scumpã (respectiv 1,2%), iar la benzinã, cotatiile sînt cam la fel, ceea ce înseamnã cã, probabil, pretul caburantilor va fi putin mai mare decît cel practicat acum pentru Euro 4.
|