„Victorii“ si „înfrîngeri“, în balanta dascãlilor sindicalisti nemteni
• sindicalistii din învãtãmînt au bifat obiectivele realizate, dar si neîmplinirile de pe frontul luptei sindicale • acestea au scopul îmbunãtãtirii calitãtii învãtãmîntului, dar si a vietii profesorilor • Sindicalistii din învãtãmîntul nemtean si-au fãcut bilantul la sfîrsitul unui an de activitate, marcînd „victoriile“ repurtate, dar si „înfrîngerile“ din aceastã perioadã. La capitolul cîstiguri au fost contabilizate obtinerea sporurilor salariale legale care nu fuseserã acordate, plata la termen a salariilor, inclusiv a premiului anual, decontarea cheltuielilor pentru navetã si calcularea salariilor potrivit principiului „spor la spor“. „Un alt aspect care a fost rezolvat în favoarea cadrelor didactice tine de reducerea cu douã ore a normei didactice de predare pentru învãtãtorii si educatoarele cu gradul I didactic si mai mult de 25 de ani vechime si recuperarea drepturilor bãnesti pe ultimii trei ani pentru munca prestatã în plus. De asemenea, au fost recalculate salariile conform Legii Statutului Personalului Didactic, referitoare la transele suplimentare de vechime. S-a obtinut si acordarea primei de instalare, acolo unde administratia scolarã sau localã nu cunostea sau refuza sã respecte prevederile legii“, a declarat Gabriel Ploscã, presedintele Federatiei Sindicatelor Libere din ÃŽnvãtãmînt Neamt. Aceste lucruri au fost trecute la realizãri, dar si la capitolul neîmpliniri lista este destul de bogatã. ÃŽn fruntea obiectivelor de viitor, sindicalistii declarã cã vor lupta pentru stabilirea unor standarde unitare de evaluare a elevilor, personalului didactic si a unitãtilor de învãtãmînt. „De asemenea, dorim ca sã se facã ceva pentru formarea initialã a cadrelor didactice, deoarece la absolvire acestea nu posedã toate competentele necesare pentru exercitarea profesiei de dascãl. Apoi, ne dorim un program coerent de formare continuã a profesorilor, care sã nu însemne doar cheltuirea de bani pentru a bifa un act formal, ci sã asigure o pregãtire de calitate pentru dascãli“, a mai declarat Gabriel Ploscã. Nu au fost uitatã pentru constructia strategiei de luptã de anul viitor nici chestiunea nerezolvatã a autonomiei unitãtilor scolare, problema unitãtilor de învãtãmînt care încã functioneazã fãrã autorizatie sanitarã. Se va încerca ceva si în privinta numeroaselor posturi încã ocupate de cadre fãrã pregãtire didacticã, în primul rînd prin cresterea salariilor, considerate insuficient de consistente pentru a atrage oameni competenti ca sã lucreze în învãtãmînt.
|