„Nu mortu’ e vinovat“
• „Accidentul nu a avut o cauzã exclusivã, iar de aceastã datã nu mortu’ e vinovat. Evenimentul a fost provocat de lipsa frînei atît pe convoiul de vagoane cît si pentru locomotivã“, a declarat Ioan Popescu, seful ITM Neamt, referindu-se la tragedia feroviarã de la fabrica de ciment de la Tasca • furtunele de aer de la instalatia de frînare fuseserã inversate cu cele de la instalatia de basculare • accidentul s-a soldat cu 2 morti si pagube de 14 milioane de lei • Inspectoratul Teritorial de Muncã Neamt a finalizat ancheta în cazul accidentului de muncã din luna septembrie, de la Tasca, soldat cu doi morti. Documentatie va fi transmisã spre avizare cãtre Inspectia Muncii Bucuresti, dupã care pãrtile implicate vor afla sanctiunile dispuse. „Accidentul nu a avut o cauzã exclusivã, iar de aceastã datã nu mortu’ e vinovat. Evenimentul a fost provocat de lipsa frînei atît pe convoiul de vagoane cît si pentru locomotivã. Garnitura era cu frînã pneumaticã, ce nu a functionat datoritã unei erori determinatã de lipsa de aer, prin inversarea furtunelor de aer de pe instalatia de frînare pe cea de basculare. Dupã ce cercetarea noastrã va fi avizatã se vor face publice sanctiunile dispuse de noi, iar cele penale apartin Parchetului Bicaz. Sînt responsabilitãti clare atît la cele douã societãti implicate, Unicom Bucuresti si Carpatcement, cît si la persoanele care au avut activitate în acea noapte“, a declarat Ioan Popescu, seful ITM Neamt. Pentru stabilirea cauzelor tragediei au fost efectuate expertize tehnice feroviare, s-au fãcut mãsurãtori si au fost audiate multe persoane. Desi inspectorii de muncã nu au fãcut referiri foarte clare, cel mai probabil cea mai mare parte de vinã apartine firmei proprietarã a garniturii de tren cu instalatia de frînare defectã. Evenimentul a avut loc în noaptea de 11/12 septembrie 2008, în jurul orei 3.30. Douã trenuri, unul încãrcat cu calcar si altul gol, aflat în statia de descãrcare, s-au ciocnit pe linia feratã, la statia uzinalã Tasca. Mecanicul Marin Debona, de 56 de ani, pensionat dar reangajat la Unicom Bucuresti, a decedat pe loc. Simion Cardas, de 46 de ani, salariat al Carpatcement, a sãrit din tren, dar a decedat în urma leziunilor suferite. Accidentul s-a produs în timpul unui transport de la cariera de calcar Bicaz Chei cãtre fabrica de ciment de la Tasca. Personalul de locomotivã a constatat cã nu poate efectua frînarea separatã a vagoanelor în statia Tasca din interiorul fabricii de ciment, unde pe sine era o navetã descãrcatã. Atunci mecanicul de locomotivã a hotãrît sã opreascã convoiul numai prin frînarea locomotivei, însã garnitura nu a reactionat si s-a izbit de naveta goalã. ÃŽn cabina locomotivei se aflau 4 persoane: un mecanic de locomotivã, un ajutor mecanic de locomotivã, acarul statiei Bicaz-Chei (toti trei angajati ai firmei Unicom Tranzit Bucuresti si un lãcãtus mecanic, angajat al Carpatcement). Ajutorul de mecanic de locomotivã si acarul statiei Bicaz-Chei s-au retras în sala masinii, fiind protejati de motoarele existente în acel spatiu. Au fost avariate 42 de vagoane, din care 30 deraiate, si 50 de metri linie cale feratã, pagubele fiind estimate la circa 14.000.000 lei.
|