Bãncile, cãrtile pe masã!!!!
• clientii trebuie informati asupra tuturor comisioanelor, dobînzilor si costurilor • la încheierea contractului banca va închide toate conturile clientului fãrã a mai fi nevoie de o cerere • clientii bãncilor nu vor mai putea fi pîrîti la biroul de credit fãrã stirea lor • Bãncile comerciale vor trebui sã aibã mai mare grijã de clientii lor, pe care sînt obligate sã-i înstiinteze despre toate costurile pe care le implicã un contract de creditare. Dacã pînã acum împrumuturile se obtineau mai usor, dar beneficiarul nu avea idee despre cît îl va costa creditul în final, acum el va sti acest lucru încã din faza precontractualã. E drept cã un credit se obtine din ce în ce mai greu, dar dacã titularul semneazã cu banca va avea la dispozitie toate informatiile despre respectivul împrumut. Toate acestea sînt prevãzute într-un recent act normativ ce a intrat în vigoare la finele anului trecut, Ordonanta de Urgentã 174/ 2008. Potrivit acestuia furnizorul de servicii bancare are obligatia de a comunica clientului sãu orice modificare a costurilor împrumutului, fiind specificate exact metoda de transmitere a informatiei, adicã scrisoare recomandatã, e-mail sau SMS. Acest lucru trebuie prevãzut de la bun început, la contractul dintre cele douã pãrti. Cei care vor convinge finantatorul sã le dea bani cu împrumut vor trebui sã fie corect informati încã înainte de semnarea unei întelegeri. Consumatorul va primi, în mod gratuit, un grafic de rambursare a sumei cu titlu de împrumut, plus costurile totale ale creditului. La împrumuturile cu dobîndã variabilã, cresterea dobînzii trebuie sã fie independentã de vointa furnizorului de servicii financiare, în sensul cã se va raporta la variatia unor indici de referintã verificabili, ce vor fi în mod obligatoriu mentionati în contract. Noii clienti ai bãncilor vor fi scutiti de surprizele de a apãrea în evidentele cu datornici fãrã stirea lor, deoarece legea obligã furnizorul deservicii bancare sã specifice în contract atentionãri în acest sens. Fiecare contract va contine o mentiune prin care clientul aflã cã va fi informat în cazul în care va fi pîrît Biroului de Credit dacã întîrzîie la plata ratelor. Una din cele mai importante noutãti si care este 100% în favoarea clientilor bancari constã în aceea cã, la încetarea contractului dintre cele douã pãrti banca are obligatia de a oferi în mod gratuit clientului un act din care sã rezulte cã au fost stinse toate obligatiile. Autoritatea Nationalã pentru Protectia Consumatorului poate aplica amenzi între 5. 000 si 50. 000 de lei, în cazul în care depisteazã abuzuri ale furnizorilor de servicii bancare. Si ce tare o sã-i mai „doarã“ pe bancheri. Credite multe sã fie...
|