ELEVI ALUNGATI DIN OCCIDENT
• tot mai multi elevi plecati cu pãrintii Ă®n strãinãtate se Ă®ntorc acasã • de la Ă®nceputul anului scolar si pĂ®nã la sfĂ®rsitul lunii trecute s-au Ă®ntors Ă®n scolile din judet 264 de elevi • 189 au primit deja aprobare pentru echivalarea studiilor • copiii care au Ă®nvãtat Ă®n alte tãri au avut mari probleme de adaptare, ei nefiind acceptati Ă®n colectivitãti • dascãlii spun cã elevii reveniti din Italia sau Spania au uitat sã vorbeascã româneste, gramatica este o piatrã de Ă®ncercare, folosesc punctuatia dublã si cuvinte din ambele limbi • Scolile nemtene Ă®si reprimesc elevii care le-au pãrãsit Ă®n urmã cu cĂ®tiva ani. Si altii noi, care nu s-au adaptat Ă®n strãinãtate. ĂŽn mai putin de patru luni - de la 15 septembrie 2008 si pĂ®nã la sfĂ®rsitul lui ianuarie 2009, la Inspectoratul Scolar s-au Ă®nregistrat 264 de cereri depuse de cãtre pãrinti dornici de a-si introduce copiii Ă®n sistemul de Ă®nvãtãmĂ®nt nemtean. Profesor Elena Ciurea, purtãtor de cuvĂ®nt al Inspectoratului, a declarat cã pentru 247 de elevi, Ministerul Educatiei a emis deja aprobare de echivalare a studiilor, pentru restul urmĂ®nd a se rezolva problema Ă®n perioada urmãtoare, mai exact Ă®n semestrul doi. PĂ®nã atunci elevii fãrã echivalare sĂ®nt primiti Ă®n clasele pentru care au solicitat integrarea dar Ă®n calitate de asistenti la ore si nu de elevi supusi procesului de evaluare scolarã. Situatia revenirii elevilor Ă®n scolile de unde au plecat sau pur si simplu de a face scoalã si Ă®n România, dupã ce au Ă®nceput-o Ă®n alte tãri, acolo unde si-au urmat pãrintii, se Ă®ntĂ®lneste Ă®n toate zonele tãrii, dar cu prioritate Ă®n Moldova, judetul Neamt fiind unul dintre cele Ă®n care fenomenul este mai des Ă®ntĂ®lnit. ĂŽn sens invers, numãrul copiilor care Ă®ncã mai pãrãresc scolile nemtene pentru a merge cu pãrintii Ă®n alte tãri, unde cei care le-au dat viatã au reusit si si-au construit o casã, au servicii cĂ®t de cĂ®t sigure si se bucurã de un trai decent, mai bun decĂ®t cel pe care l-ar avea Ă®n tarã, este la fel de mare. Nu este exclusã nici varianta ca si criza financiarã de care se vorbeste Ă®n toatã lumea sã mai stĂ®ngã totusi rĂ®ndurile celor care pãrãsesc tara, dar si a celor care de nevoie se Ă®ntorc acasã.
La Vaduri, „stranierul“ a venit cu multe lipsuri
Un elev reĂ®ntors din strãinãtate la scoala Ă®n care a intrat pentru prima datã acum sapte ani este la Vaduri. El a urmat clasele primare aici, dupã care, timp de doi ani de studiu - a V-a si a VI-a - a Ă®nvãtat Ă®n Italia. Motivul Ă®ntoarcerii este dublu: pe de o parte tatãl si-a pierdut serviciul, iar pe de altã parte, nu s-a putut integra nici copilul printre italieni si alti colegi de alte natii. Revenit Ă®n tarã, bãiatul a povestit cã Ă®n Italia copiii se joacã foarte mult pe calculator Ă®n timpul programului scolar, lectiile efective, cu predãri si ascultãri drastice cu care sĂ®nt obisnuiti elevii nostri lipsind cu desãvĂ®rsire. Acum, ca sã recupereze ceea ce a pierdut Ă®n ultimii doi ani, face pregãtire si lucreazã foarte mult acasã. Directorul Scolii Vaduri, Daniela Semian, profesor de românã si religie, a declarat despre cazul elevului din clasa a VII-a: „Am asistat la orã la clasa unde este elevul respectiv si am vãzut cã a venit cu probleme de adaptare. ĂŽnvãtãmĂ®ntul de acolo este la un nivel mult mai scãzut decĂ®t cel la care se face la noi. Si acesta nu este un caz unic, aceeasi concluzie am tras-o si la revenirea altor elevi care au Ă®nvãtat o perioadã Ă®n Italia. A recuperat deja ceva si sperãm sã recupereze cĂ®t mai mult. Face pregãtire acasã si acesta este un lucru bun, pentru cã Ă®l ajutã sã-si punã la punct cunostintele nedobĂ®ndite Ă®n acesti ultimi doi ani de studiu. Mari probleme a avut la românã, la scris. La oral e mai simplu pentru cã Ă®n vorbire este coodonat de cãtre noi. Si la matematicã a venit cu lipsuri mari“, a declarat directorul Daniela Semian.
La Sãbãoani, notã maximã la teza unicã
Comuna Sãbãoani este una dintre comunele nemtene din care au plecat cei mai multi cetãteni la muncã Ă®n strãinãtate. Odatã cu ei au plecat si elevi de scoalã generalã si liceu. Asa cum se Ă®ntĂ®mplã peste tot, si la Sãbãoani se Ă®ntorc elevii acasã. „De la Ă®nceputul acestui an scolar au revenit Ă®n scoalã sapte elevi. Sase dintre ei nu s-au putut adapta la scoala din Italia, iar Ă®n cazul unei eleve, mama sa a vrut sã se Ă®ntoarcã Ă®n tarã pentru cã aici se face mai multã carte si este convinsã cã viitorul fiicei ei este aici, Ă®n România, si nu Ă®n Italia“, a declarat profesor Ioana Ciobanu, director adjunct al Liceului Teoretic Vasile Alecsandri Sãbãoani.
Printre copiii reveniti la unitãtile de Ă®nvãtãmĂ®nt din aceastã comunã este o fatã care dupã ciclul primar a studiat doi ani Ă®n Italia, dupã care a revenit Ă®n tarã. ĂŽn clasa a VII-a a avut de sustinut teza cu subiect unic la limba si literatura românã, lucrarea sa primind cea mai mare notã din toatã clasa. Asta demonstreazã cã existã o compatibilitate Ă®ntre cele douã discipline, dar mai trebuie recunoscut si faptul cã vorbirea Ă®n româneste Ă®n familie a avut un rol foarte important Ă®n pãstrarea cunostintelor acumulate Ă®n clasele mici.
Ortografie, neadaptare...
O problemã pentru copiii reveniti Ă®n tarã o reprezintã ortografia, care are de suferit dupã o perioadã Ă®n care ea nu este utilizatã. „Programa scolarã Ă®n Italia este mult mai simplã fatã de ceea ce avem noi aici. Avem caz de copil care a fãcut clasele primare Ă®n Italia si care acum este la noi Ă®n scoalã. Acest copil are mari lacune si este foarte greu sã tinã ritmul cu colegii de aceeasi vĂ®rstã. Pentru el este foarte dificil sã treacã dintr-o clasã Ă®n alta, pentru cã are o pregãtire foarte slabã“, a spus directorul Liceului Vasile Alecsandri, Liliana Gligor. Dascãlii acestei unitãti de Ă®nvãtãmĂ®nt sustin cã neadaptarea la scoala din Italia sau din orice altã tarã reprezintã principala problemã cu care se confruntã elevii români. Profesoara Angela Vacaru, dirigintã la clasa a V-a A de la liceul sãbãonean, a spus cã sĂ®nt pãrinti care constientizeazã avantajele Ă®nvãtãrii Ă®n tarã si din acest motiv renuntã, dupã o perioadã, sã Ă®si mai lase copiii sã studieze Ă®n scoli strãine. O fetitã a fost adusã Ă®n tarã pentru cã nu a mai rezistat presiunii psihice la care era supusã de cãtre colegii italieni, care mereu o tachinau si umileau. CĂ®nd a fost Ă®ntrebatã de cãtre diriginte cum i-a fost cĂ®t a Ă®nvãtat Ă®n strãinãtate, copila a Ă®nceput sã plĂ®ngã. O altã elevã a povestit cã desi nu s-a consumat prea mult pentru cã nu era bine primitã printre colegi, este convinsã cã niciodatã nu ar fi putut lega prietenii, oricĂ®nd de mult timp ar mai fi sta printre copiii strãini. „Datoria noastrã este sã Ă®ncercãm sã Ă®i ajutãm pe acesti elevi sã Ă®si poatã echivala studiile si Ă®i primim Ă®n clase Ă®n care Ă®si cunosc deja colegii. ĂŽn conditiile reducerii populatiei scolare de la an la an, revenirea copiilor plecati este un lcuru foarte important pentru unitatea scolarã“, a mai spus directorul Liliana Gligor.
Probleme si cu punctuatia, ortogramele si chiar de vorbire
La Colegiul Tehnic Gheorghe Cartianu, Ă®n acest an scolar au fost primiti din scoli din strãinãtate cinci elevi. O altã unitate de Ă®nvãtãmĂ®nt din Piatra Neamt Ă®n care au fost primiti elevi stranieri este Grupul Scolar Economic Administrativ. „Copiii «stranierilor» au Ă®n primul rĂ®nd nevoie de pregãtire suplimentarã la limba românã. CĂ®nd se Ă®ntorc, ei nu mai stiu sã scrie româneste. Ei mai vorbesc româna doar Ă®n familie si nu e de ajuns. Nu mai stiu ortogramele. Multi dintre ei folosesc Ă®ncã punctuatia cu semne duble. Nu au fãcut deloc gramaticã“ a spus un profesor de românã de la Scoala Elena Cuza Piatra Neamt.
Nici cu limba vorbitã nu stau mai bine pentru cã, de multe ori, cĂ®nd nu-si gãsesc cuvintele Ă®n românã, copiii completeazã cu cele din limba pe care o stiu cel mai bine - italiana sau spaniola, dupã caz. „ĂŽn spaniolã, la substantiv nu fac si categoriile gramaticale, si atunci nu stiu numãrul sau genul cĂ®nd vin Ă®n scolile românesti, chiar dacã sĂ®nt Ă®n clasa a V-a“, a mai spus profesorul respectiv.
|