Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Februarie 2009
LMMJVSD
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728 
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 3 Februarie 2009
Tipăreste articolul - Varianta pentru imprimantă Trimite acest articol unui prieten  prin email
ELEVI ALUNGATI DIN OCCIDENT

ELEVI ALUNGATI DIN OCCIDENT

• tot mai multi elevi plecati cu pãrintii Ă®n strãinãtate se Ă®ntorc acasã • de la Ă®nceputul anului scolar si pĂ®nã la sfĂ®rsitul lunii trecute s-au Ă®ntors Ă®n scolile din judet 264 de elevi • 189 au primit deja aprobare pentru echivalarea studiilor • copiii care au Ă®nvãtat Ă®n alte tãri au avut mari probleme de adaptare, ei nefiind acceptati Ă®n colectivitãti • dascãlii spun cã elevii reveniti din Italia sau Spania au uitat sã vorbeascã româneste, gramatica este o piatrã de Ă®ncercare, folosesc punctuatia dublã si cuvinte din ambele limbi •

Scolile nemtene Ă®si reprimesc elevii care le-au pãrãsit Ă®n urmã cu cĂ®tiva ani. Si altii noi, care nu s-au adaptat Ă®n strãinãtate. ĂŽn mai putin de patru luni - de la 15 septembrie 2008 si pĂ®nã la sfĂ®rsitul lui ianuarie 2009, la Inspectoratul Scolar s-au Ă®nregistrat 264 de cereri depuse de cãtre pãrinti dornici de a-si introduce copiii Ă®n sistemul de Ă®nvãtãmĂ®nt nemtean. Profesor Elena Ciurea, purtãtor de cuvĂ®nt al Inspectoratului, a declarat cã pentru 247 de elevi, Ministerul Educatiei a emis deja aprobare de echivalare a studiilor, pentru restul urmĂ®nd a se rezolva problema Ă®n perioada urmãtoare, mai exact Ă®n semestrul doi. PĂ®nã atunci elevii fãrã echivalare sĂ®nt primiti Ă®n clasele pentru care au solicitat integrarea dar Ă®n calitate de asistenti la ore si nu de elevi supusi procesului de evaluare scolarã. Situatia revenirii elevilor Ă®n scolile de unde au plecat sau pur si simplu de a face scoalã si Ă®n România, dupã ce au Ă®nceput-o Ă®n alte tãri, acolo unde si-au urmat pãrintii, se Ă®ntĂ®lneste Ă®n toate zonele tãrii, dar cu prioritate Ă®n Moldova, judetul Neamt fiind unul dintre cele Ă®n care fenomenul este mai des Ă®ntĂ®lnit. ĂŽn sens invers, numãrul copiilor care Ă®ncã mai pãrãresc scolile nemtene pentru a merge cu pãrintii Ă®n alte tãri, unde cei care le-au dat viatã au reusit si si-au construit o casã, au servicii cĂ®t de cĂ®t sigure si se bucurã de un trai decent, mai bun decĂ®t cel pe care l-ar avea Ă®n tarã, este la fel de mare. Nu este exclusã nici varianta ca si criza financiarã de care se vorbeste Ă®n toatã lumea sã mai stĂ®ngã totusi rĂ®ndurile celor care pãrãsesc tara, dar si a celor care de nevoie se Ă®ntorc acasã.

La Vaduri, „stranierul“ a venit cu multe lipsuri

Un elev reĂ®ntors din strãinãtate la scoala Ă®n care a intrat pentru prima datã acum sapte ani este la Vaduri. El a urmat clasele primare aici, dupã care, timp de doi ani de studiu - a V-a si a VI-a - a Ă®nvãtat Ă®n Italia. Motivul Ă®ntoarcerii este dublu: pe de o parte tatãl si-a pierdut serviciul, iar pe de altã parte, nu s-a putut integra nici copilul printre italieni si alti colegi de alte natii. Revenit Ă®n tarã, bãiatul a povestit cã Ă®n Italia copiii se joacã foarte mult pe calculator Ă®n timpul programului scolar, lectiile efective, cu predãri si ascultãri drastice cu care sĂ®nt obisnuiti elevii nostri lipsind cu desãvĂ®rsire. Acum, ca sã recupereze ceea ce a pierdut Ă®n ultimii doi ani, face pregãtire si lucreazã foarte mult acasã. Directorul Scolii Vaduri, Daniela Semian, profesor de românã si religie, a declarat despre cazul elevului din clasa a VII-a: „Am asistat la orã la clasa unde este elevul respectiv si am vãzut cã a venit cu probleme de adaptare. ĂŽnvãtãmĂ®ntul de acolo este la un nivel mult mai scãzut decĂ®t cel la care se face la noi. Si acesta nu este un caz unic, aceeasi concluzie am tras-o si la revenirea altor elevi care au Ă®nvãtat o perioadã Ă®n Italia. A recuperat deja ceva si sperãm sã recupereze cĂ®t mai mult. Face pregãtire acasã si acesta este un lucru bun, pentru cã Ă®l ajutã sã-si punã la punct cunostintele nedobĂ®ndite Ă®n acesti ultimi doi ani de studiu. Mari probleme a avut la românã, la scris. La oral e mai simplu pentru cã Ă®n vorbire este coodonat de cãtre noi. Si la matematicã a venit cu lipsuri mari“, a declarat directorul Daniela Semian.

La Sãbãoani, notã maximã la teza unicã

Comuna Sãbãoani este una dintre comunele nemtene din care au plecat cei mai multi cetãteni la muncã Ă®n strãinãtate. Odatã cu ei au plecat si elevi de scoalã generalã si liceu. Asa cum se Ă®ntĂ®mplã peste tot, si la Sãbãoani se Ă®ntorc elevii acasã. „De la Ă®nceputul acestui an scolar au revenit Ă®n scoalã sapte elevi. Sase dintre ei nu s-au putut adapta la scoala din Italia, iar Ă®n cazul unei eleve, mama sa a vrut sã se Ă®ntoarcã Ă®n tarã pentru cã aici se face mai multã carte si este convinsã cã viitorul fiicei ei este aici, Ă®n România, si nu Ă®n Italia“, a declarat profesor Ioana Ciobanu, director adjunct al Liceului Teoretic Vasile Alecsandri Sãbãoani.
Printre copiii reveniti la unitãtile de Ă®nvãtãmĂ®nt din aceastã comunã este o fatã care dupã ciclul primar a studiat doi ani Ă®n Italia, dupã care a revenit Ă®n tarã. ĂŽn clasa a VII-a a avut de sustinut teza cu subiect unic la limba si literatura românã, lucrarea sa primind cea mai mare notã din toatã clasa. Asta demonstreazã cã existã o compatibilitate Ă®ntre cele douã discipline, dar mai trebuie recunoscut si faptul cã vorbirea Ă®n româneste Ă®n familie a avut un rol foarte important Ă®n pãstrarea cunostintelor acumulate Ă®n clasele mici.

Ortografie, neadaptare...

O problemã pentru copiii reveniti Ă®n tarã o reprezintã ortografia, care are de suferit dupã o perioadã Ă®n care ea nu este utilizatã. „Programa scolarã Ă®n Italia este mult mai simplã fatã de ceea ce avem noi aici. Avem caz de copil care a fãcut clasele primare Ă®n Italia si care acum este la noi Ă®n scoalã. Acest copil are mari lacune si este foarte greu sã tinã ritmul cu colegii de aceeasi vĂ®rstã. Pentru el este foarte dificil sã treacã dintr-o clasã Ă®n alta, pentru cã are o pregãtire foarte slabã“, a spus directorul Liceului Vasile Alecsandri, Liliana Gligor. Dascãlii acestei unitãti de Ă®nvãtãmĂ®nt sustin cã neadaptarea la scoala din Italia sau din orice altã tarã reprezintã principala problemã cu care se confruntã elevii români. Profesoara Angela Vacaru, dirigintã la clasa a V-a A de la liceul sãbãonean, a spus cã sĂ®nt pãrinti care constientizeazã avantajele Ă®nvãtãrii Ă®n tarã si din acest motiv renuntã, dupã o perioadã, sã Ă®si mai lase copiii sã studieze Ă®n scoli strãine. O fetitã a fost adusã Ă®n tarã pentru cã nu a mai rezistat presiunii psihice la care era supusã de cãtre colegii italieni, care mereu o tachinau si umileau. CĂ®nd a fost Ă®ntrebatã de cãtre diriginte cum i-a fost cĂ®t a Ă®nvãtat Ă®n strãinãtate, copila a Ă®nceput sã plĂ®ngã. O altã elevã a povestit cã desi nu s-a consumat prea mult pentru cã nu era bine primitã printre colegi, este convinsã cã niciodatã nu ar fi putut lega prietenii, oricĂ®nd de mult timp ar mai fi sta printre copiii strãini. „Datoria noastrã este sã Ă®ncercãm sã Ă®i ajutãm pe acesti elevi sã Ă®si poatã echivala studiile si Ă®i primim Ă®n clase Ă®n care Ă®si cunosc deja colegii. ĂŽn conditiile reducerii populatiei scolare de la an la an, revenirea copiilor plecati este un lcuru foarte important pentru unitatea scolarã“, a mai spus directorul Liliana Gligor.

Probleme si cu punctuatia, ortogramele si chiar de vorbire

La Colegiul Tehnic Gheorghe Cartianu, Ă®n acest an scolar au fost primiti din scoli din strãinãtate cinci elevi. O altã unitate de Ă®nvãtãmĂ®nt din Piatra Neamt Ă®n care au fost primiti elevi stranieri este Grupul Scolar Economic Administrativ. „Copiii «stranierilor» au Ă®n primul rĂ®nd nevoie de pregãtire suplimentarã la limba românã. CĂ®nd se Ă®ntorc, ei nu mai stiu sã scrie româneste. Ei mai vorbesc româna doar Ă®n familie si nu e de ajuns. Nu mai stiu ortogramele. Multi dintre ei folosesc Ă®ncã punctuatia cu semne duble. Nu au fãcut deloc gramaticã“ a spus un profesor de românã de la Scoala Elena Cuza Piatra Neamt.
Nici cu limba vorbitã nu stau mai bine pentru cã, de multe ori, cĂ®nd nu-si gãsesc cuvintele Ă®n românã, copiii completeazã cu cele din limba pe care o stiu cel mai bine - italiana sau spaniola, dupã caz. „ĂŽn spaniolã, la substantiv nu fac si categoriile gramaticale, si atunci nu stiu numãrul sau genul cĂ®nd vin Ă®n scolile românesti, chiar dacã sĂ®nt Ă®n clasa a V-a“, a mai spus profesorul respectiv.

Articol afisat de 2447 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Simona TÃRNÃ)
Adaugă comentariul tău la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu existďż˝ nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Opinii Stiri Opinii
Stiri Alte Titluri Stiri Alte Titluri
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective