MULTI CRETINI ZAC LA NEAMT
• operatoarele de la 112 continuã sã fie înjurate ca la usa cortului • anul trecut au fost receptionate 494.266 de apeluri care nu reprezentau urgente • dintre acestea, 107.754 au fost abuzuri • adicã indivizi necunoscuti au sunat si au folosit un limbaj trivial • amprenta vocalã a „glumetilor“ a fost stocatã în baza de date • „Au fost identificate si sanctionate astfel de persoane“, a declarat colonelul Adrian Fulea, de la Serviciul de Telecomunicatii Speciale • Un apel la 112 poate salva vieti, lucru stiut de majoritatea dintre noi. Existã însã si indivizi certati cu bunul simt care nu au ce face si gãsesc de cuviintã sã se „joace“, apelînd serviciul de urgentã. Ce nu stiu aceste persoane este faptul cã toate abuzurile telefonice efectuate la 112 sînt stocate, amprenta vocalã a „agresorului“ intrînd în baza de date a serviciului. Acest lucru oferã posibilitatea identificãrii lui în timp si tragerea la rãspundere pentru fapta comisã. ÃŽn 2008, la Centrul unic pentru apeluri de urgentã Neamt au fost receptionate 598.912 apeluri. Din acestea au fost redirectionate cãtre Ambulantã - 54.071, Politie - 23.781; Pompieri - 2.715 iar la Jandarmerie - 449 apeluri.
Din totalul de apeluri primite de cãtre operatoarele din Neamt, 494.266 nu au reprezentat urgente, iar din acestea, 107.754 au fost clasificate ca fiind abuzive. Un calcul simplu aratã cã 18% din totalul apelurilor receptionate reprezintã abuzuri. Se stie cã majoritatea celor care gãsesc de cuviintã sã-si batã joc de operatoarele de la 112, nu sînt identificati de politisti în principal din cauzã cã folosesc cartele preplãtite sau sunã de la telefoanele publice. „Din acest motiv, operatorii de comunicatii electronice publice nu detin si nu pun la dispozitia Sistemului National Unic pentru Apeluri de Urgentã datele de identificare a acestei categorii de clienti, fapt pentru care nu pot fi aplicate sanctiunile prevãzute de lege. Indivizii care apeleazã în mod abuziv serviciul 112, de regulã se joacã la telefon, fac glume proaste, tipã, cîntã, pun muzicã, aduc injurii operatorilor, doresc sã converseze cu cineva sau vor sã fie ascultati de cãtre cineva etc. Existã numeroase apeluri, nejustificate ca urgentã, în care apelantii folosesc în convorbirea cu operatorii 112 un limbaj trivial, obscen greu de imaginat. La nivel national, au fost identificate si sanctionate astfel de persoane“, a declarat pentru „Monitorul“, colonelul Adrian Fulea, purtãtorul de cuvînt al Serviciului de Telecomunicatii Speciale (STS).
Campanie de educare
Cei certati cu bunul simt, dar si cu legea, ar trebui sã stie cã la categoria contraventii intrã urmãtoarele fapte care se sanctioneazã ca atare: apelarea abuzivã a numãrului 112 - cu amendã de la 500 lei la 1.000 lei; alertarea falsã a agentiilor specializate de interventie, cu amendã de la 500 lei la 1.000 lei. În 2008, reprezentantii STS au continuat campania de educare si informare a tinerilor cu privire la modul de functionare si utilizarea corectã a serviciului 112 prin parteneriatul dezvoltat cu Inspectoratul Scolar Neamt, iar din punct de vedere tehnic a fost implementat la nivel national serviciul de localizare a apelurilor generate în retelele publice mobile de telefonie.
Recent, cu ocazia Zilei Numãrului European de Urgentã 112, eveniment sãrbãtorit pe 11 februarie 2009 la Bruxelles, Serviciul de Telecomunicatii Speciale din România a primit din partea Asociatiei Europene a Numãrului de Urgentã (EENA) premiul „Contributii remarcabile în domeniul 112“, pentru actiunile desfãsurate în ultimii doi ani prin Campania nationalã de educare-informare în rîndul elevilor pentru folosirea corectã a numãrului amintit. Reamintim cã darea în exploatare a centrelor de preluare a apelurilor de urgentã a început cu Bucurestiul, în iunie 2004 si s-a încheiat cu judetul Tulcea, în martie 2005. ÃŽn aprilie 2005, Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgentã 112 era operational la nivelul întregii tãrii. Numãrul unic se apeleazã atunci cînd este necesarã interventia agentiilor specializate de interventie, pentru asigurarea asistentei imediate în situatii în care este periclitatã viata, integritatea ori sãnãtatea cetãteanului, ordinea publicã, proprietatea publicã sau privatã ori mediul. Numãrul 112 este gratuit si poate fi apelat de pe orice telefon fix sau mobil în România si întreaga Uniune Europeanã.
|