Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Mai 2009
LMMJVSD
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 1 Mai 2009
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

1 Mai, o sãrbãtoare pe placul nazistilor si comunistilor

• Ziua Internationalã a Muncii a fost exploatatã propagandistic de regimurile politice din diferite tãri • norma zilnicã de 8 ore stã la baza sãrbãtorii • în trecut, la 1 mai românii sãrbãtoreau „Armindenul“, zi cãreia i se mai spunea Ziua pelinului sau Ziua betivilor •

Reducerea normei orare zilnice de lucru stã la originea semnificatiei zilei de 1 mai, de sãrbãtoare internationalã a lucrãtorilor. În anul 1889, Congresul Internationalei Socialiste a decretat 1 mai Ziua Internationalã a Muncii, în memoria victimelor grevei generale din Chicago, ziua fiind comemoratã prin manifestatii muncitoresti. Cu timpul, 1 Mai a devenit sãrbãtoarea muncii în majoritatea tãrilor lumii, diversele manifestãri cãpãtînd amploare pe mãsurã ce autoritãtile au convenit cu sindicatele ca aceastã zi sã fie liberã. În România aceastã zi a fost sãrbãtoritã pentru prima datã de cãtre miscarea socialistã în 1890. În perioada regimului comunist, de 1 mai autoritãtile organizau manifestatii uriase pe marile bulevarde, coloanele de muncitori în tinute festive fiind nevoite sã scandeze lozinci si sã poarte pancarte uriase. Dupã 1990, importanta propagandisticã a zilei a fost minimalizatã, dar oamenii se bucurã de acest eveniment sãrbãtorindu-l în aer liber, la iarbã verde, la mare ori la munte, delectîndu-se cu mici si bere.

ÃŽn anul 1872, circa 100 de mii de lucrãtori din New York, majoritatea din industria constructiilor, au demonstrat, cerînd reducerea timpului de lucru la 8 ore. Data de 1 mai apare, pentru prima datã, în legãturã cu întrunirea, din anul 1886, a Federatiei Sindicatelor din Statele Unite si Canadei (precursoarea Federatiei Americane a Muncii). George Edmonston, fondatorul Uniunii Dulgherilor si Tîmplarilor a initiat introducerea unei rezolutii care stipula ca: „8 ore sã constituie ziua legalã de muncã de la, si dupã 1 mai 1886“, sugerîndu-se organizatiilor muncitoresti respectarea acesteia. La data de 1 mai 1886, sute de mii de manifestanti au protestat pe tot teritoriul Statelor Unite. ÃŽnsã, cea mai mare demonstratie a avut loc la Chicago, unde au mãrsãluit 90.000 de demonstranti, din care aproximativ 40.000 se aflau în grevã. Rezultatul: circa 35 de mii de muncitori au cîstigat dreptul la ziua de muncã de 8 ore, fãrã reducerea salariului. Dar, ziua de 1 mai a devenit cunoscutã pe întreg mapamondul în urma unor incidente violente, care au avut loc trei zile mai tîrziu, în Piata Heymarket din Chicago. Numãrul grevistilor se ridicase la peste 65.000. ÃŽn timpul unei demonstratii, o coloanã de muncitori a plecat sã se alãture unui protest al angajatilor de la întreprinderea de prelucrare a lemnului „McCormick“. Politia a intervenit, 4 protestatari au fost împuscati si multi altii au fost rãniti. ÃŽn seara aceleasi zile, a fost organizatã o nouã demonstratie în Piata Heymarket. Din multime, o bombã a fost aruncatã spre sediul politiei. Au fost rãniti 66 de politisti, dintre care 7 au decedat ulterior. Politia a ripostat cu focuri de armã, rãnind douã sute de oameni, din care cîtiva mortal. ÃŽn urma acestor evenimente, 8 lideri anarhisti, care apartineau unei miscãri muncitoresti promotoare a tacticilor militante violente, au fost judecati. Muncitorii din Anglia, Olanda, Rusia, Italia, Franta si Spania au adunat fonduri pentru plata apãrãrii. ÃŽn urma procesului, 5 dintre acestia au fost condamnati la spînzurãtoare si 3 cu închisoarea pe viatã. Sapte ani mai tîrziu, o nouã investigatie i-a gãsit nevinovati pe cei 8. Mult mai tîrziu, au apãrut dovezi conform cãrora, explozia a fost o diversiune, pusã la cale chiar de cãtre un politist.

Eveniment anual

ÃŽn anul 1888, la întrunirea Federatiei Americane a Muncii s-a stabilit ca ziua de 1 mai 1890 sã fie data pentru sustinerea, prin manifestatii si greve, a zilei de muncã de 8 ore. Dar, în anul 1889, social - democratii afiliati la asa numita Internationalã a ll- a, au stabilit, la Paris, ca ziua de 1 mai sã fie o zi internationalã a muncitorilor. La 1 mai 1890, au avut loc demonstratii în SUA, în majoritatea tãrilor europene, în Chile, Peru si Cuba. Dupã aceasta, 1 mai a devenit un eveniment anual. Pînã în 1904, Internationala a ll-a a chemat toti sindicalistii si socialistii sã demonstreze energic, pentru „stabilirea prin lege a zilei de muncã de 8 ore, cererile de clasã ale proletariatului si pentru pace universalã“. La scurt timp, Federatia Americanã a Muncii s-a dezis cu totul de 1 mai, celebrînd în schimb Ziua Muncii (Labor Day), anual, în prima zi de luni a lui septembrie. Pe 28 iunie 1894, Congresul SUA a adoptat un act confirmînd aceastã datã ca sãrbãtoare legalã. Aceastã decizie a fost luatã pentru a repara ofensa adusã grevistilor de la Sindicatul American al Cãilor Ferate si al cãror protest fusese înãbusit prin trimiterea de trupe. Ziua Muncii în SUA este asimilatã grãtarelor, autostrãzilor aglomerate si ca ultimul lung week-end al verii.

Eveniment exploatat politic

1 Mai a devenit, în aproape toatã lumea, Ziua Internationalã a Muncii. Existã si exceptii, de exemplu Australia, Elvetia si Statele Unite, unde 1 Mai nu este o sãrbãtoare oficialã. ÃŽn majoritatea tãrilor vest europene, ziua de 1 Mai este zi liberã. ÃŽn tãrile comuniste, ziua de 1 Mai a fost transformatã într-o sãrbãtoare de stat însotitã de defilãri propagandistice. Regimurile comuniste încercau sã instrumenteze politic o veche traditie a miscãrii muncitoresti internationale. De asemenea, si nazistii au avut tentative de uzurpare a acestor traditii. Ziua de 1 mai, fusese transformatã într-o sãrbãtoare a comunitãtii nationale germane, promitîndu-se construirea unui socialism national, în centrul cãruia nu se mai aflau muncitorii, ci arianul considerat un prototip al celor ce muncesc. Un discurs rostit de Hitler la 1 mai 1933 este edificator în acest sens: „Certurile si neîntelegerile simbolizate de lupta de clasã se transformã acum într-un simbol al unitãtii si înãltãrii natiunii“. Ziua de 1 mai a fost transformatã de cãtre nazisti într-o sãrbãtoare propagandisticã. Se sutinea cã ziua de 1 mai trebuie sã devinã o sãrbãtoare a întregii natiuni si nu poate fi transformatã într-un simbol al luptei proletare si a decadentei. Serbãrile cîmpenesti, chioscurile cu bere si spectacolele nu lipseau, dar sindicatele fuseserã interzise. Organizatiile muncitoresti au fost înlocuite cu directive de la partidul unic. Peste timp, grupãri radicale folosesc retorica nazistã, participînd la proteste violente avînd ca pretext ziua de 1 Mai (de exemplu, în Germania).
În Romînia, dupã evenimentele din decembrie 1989, timp de mai multi ani, ziua de 1 Mai nu a mai fost sãrbãtoritã prin festivitãti decît la initiativa unor reprezentanti ai unor partide precum Partidul Social Muncitoresc si Partidul România Mare. În 2003, pentru prima oarã în istoria post-decembristã, o confederatie sindicalã (Blocul National Sindical) a încercat organizarea unei adunãri populare, cu mici, bere si muzicã, pentru a serba acestã zi. Criticile nu au lipsit, la fel nici acuzatiile de simpati pro-comuniste, amintirea propagandei PCR fiind încã vie în constiinta populatiei.


1 mai - Armindeni sau Ziua betivilor



La 1 mai românii sãrbatoresc „Armindenul“, simbol al vegetatiei care proteja recoltele si animalele. ÃŽn traditia popularã, acestei zile i se mai spune si Ziua pelinului sau Ziua betivilor si semnifica începutul verii. Armindenul se serbeazã pentru rodul pãmîntului, ca sã nu batã grindina, împotriva dãunãtorilor, pentru sãnãtatea vitelor, vinul bun, oameni sãnãtosi, prin petreceri la iarbã verde, unde se mãnîncã miel, cas si se bea vin rosu cu pelin.
Dimineata oamenii se spalã cu rouã (de sãnãtate). Traditia spune cã acum se pun ramuri verzi la porti, pentru noroc si belsug, iar la casele cu fete se pun puieti de mesteceni în fata portii. Armindenul simbolizeazã vechiul zeu al vegetatiei care proteja recoltele si animalele. Cu o zi înainte, se aduce din pãdure o ramurã verde sau un pom curãtat, iar de 1 Mai se pune în fata casei, unde se lãsa pînã la seceris, cînd se pune în focul cu care se coace pîinea din grîul cel nou. În aceasta dimineatã se împodobesc cu ramuri verzi stîlpii portilor si caselor, dar si intrãrile în adãposturile vitelor, pentru ca oameni si animale, deopotrivã, sã fie protejati de fortele distrugãtoare ale spiritelor malefice. Se spune cã în ajunul acestei zile, pentru ca viforul si grindina sã nu se abatã asupra satului, femeile nu lucreaza nici în casã, nici pe cîmp. În satele din Banat, Armindenul se pune la casele oamenilor harnici si ale fetelor de mãritat. Creanga verde o aseazã feciorii noaptea, fãrã sã fie vãzuti. Cei la casa cãrora s-a pus Arminden trebuie sã îi caute pe feciorii care l-au pus si sã le dea de bãut. Rolul Armindenului este apotropaic (superstitia apãrãrii împotriva duhurilor rele - n.r.), dar ne aminteste si de prigonirea lui Iisus, crezîndu-se cã, atunci cînd Irod omora copiii, a pus cîte o ramurã verde la poarta de unde ar fi început mãcelul în ziua urmãtoare. Însã, a doua zi, au apãrut ramuri verzi la toate casele, iar Irod n-a mai stiut unde sã-l caute pe Iisus. Pentru ca în aceastã zi se sãrbatoreste si Ziua boilor, acestia nu se folosesc la muncile cîmpului, nerespectarea acestei reguli atrãgînd dupã sine moartea animalelor sau îmbolnavirea oamenilor. În ziua de Arminden se organizau petreceri cu lãutari la padure, se frigeau miei, se bea pelin sau vin rosu, pentru schimbarea sîngelui si apãrarea de boli. La intoarcerea în sat, bãrbatii îsi puneau liliac sau flori de pelin la pãlãrii.

Articol afisat de 1792 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Dan SOFRONIA)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Sanatate Stiri Sanatate
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective