Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Decembrie 2009
LMMJVSD
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 24 Decembrie 2009
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
Cu muntenii, la tãiatul porcului

Cu muntenii, la tãiatul porcului

• sacrificarea godacilor pe Valea Muntelui se face ca pe vremea strãbunilor si este respectat un întreg ritual

Ajun de Crãciun 2009. Iarnã ca-n povesti, izvorîtã parcã din vremile începutului de lume. Aromele obisnuite ale unui timp de demult, cu paie umede si omãt topit de sîngele cald al sacrificãrii porcilor, îmi reaminteste de anii copilãriei. La acestea se adaugã mirosurile cãrnii tocate pentru cîrnati, ale fumului subtire slobozit din afumãtoare si al grãsimii topite în ceaunul de pe chirosteiul din ogradã. Sã fie oare toate astea doar simple amintiri? Cã ele existã si-n realitatea satului contemporan, aveam s-o aflu zilele trecute, cînd, luînd calea Vãii Muntelui, am poposit în casa lui mos Costicã Astãcioaie si a mãtusii Anica, din Grinties, oameni trecuti de multisor de 80 de ani, dar pentru care Crãciunul a însemnat dintotdeauna mai mult decît o sãrbãtoare obisnuitã. Poate nu întîmplãtor, în chiar momentul cãlcãrii pragului, aveam sã dau nas în nas cu preotul satului care, asa cum îi obiceiul crestinesc, venise sã sfinteascã casa. ÃŽn aceeasi zi, mos Costicã hotãrîse sã taie porcul. Ignatul trecuse si pînã la Sãrbãtori abia de mai rãmãseserã vreo 2 zile. De întreaga „procesiune“, rãspunzãtor era fiul sãu, Ion, care chemase în ajutor 3 - 4 gospodari din vecinãtate. Vorba e, cã porcul depãsea 200 de kilograme si nu-i de ici de colo sã mînuiesti o asemenea namilã si s-o transformi, parte din ea, într-o singurã zi, în bucate pentru masa de Crãciun. Un prim semn cã-n gospodãria omului momentul sacrificãrii era pe-aproape, focul de sub chirosteiul pe care trona un cazan cu apã încinsã. Sînt trecute în revistã toate uneltele necesare si se mai trage o ascutãturã de cutit. ÃŽn cotet, tãcere deplinã. „Pãi cum sã nu tacã, dacã simte cã i s-a apropiat sorocul? Asta o stiu de la strãmosi. Dupã Ignat, cu o zi înainte de-a fi tãiat, porcul simte. Se retrage în cotet si nu-l mai scoti de-acolo nici cu mirosul de mîncare caldã si nici cu vreo vorbã bunã aruncatã în treacãt. Se spune cã de-aceea porcul tace. Viseazã noaptea cutitul si la gît mãrgele rosii“, ne-a povestit, zîmbind hoteste, mos Gheorghe Aiftimitei, specialist al satului în tãiere de porci, chemat sã dea o mînã de ajutor si-n gospodãria lui mos Costicã.

Douã ore pentru ca porcul sã arate ca o coalã de hîrtie

Si pentru a nu se pierde din traditie, omul adusese cu el atît pe unul dintre fii, cît si pe nepot. „Nu cã n-ar sti, dar o mînã-n plus face mult“. Se trece la treabã. Nu fãrã a ni se mai arunca o vorbã. „Cine-i milos sã nu se uite, cã atunci porcul moare greu“. Bãrbatii iau drumul cotetului. Leagã porcul de piciorul de dinapoi si-l conduc spre locul de înjunghiere. Mos Costicã mai trage o privire prin bãtãturã. Cîteva clipe de neatentie pentru stãpînul casei si animalul trece cu brio prin ritualul sacrificãrii. Urmeazã tragerea lui spre locul de transare. Este suit cu greu pe „blana“ asezatã pe gãlãmîi de fag, masã improvizatã pentru o asa treabã. ÃŽntre timp, unul dintre bãrbati dã drumul forjei, o ustensilã deosebit de lesnicioasã, dar ceva mai nou folositã în pîrlitul porcului. Alti doi, sînt gata de curãtat. Treabã grea, care, timpul avea s-o dovedeascã, s-a lungit pe parcursul a aproape douã ceasuri. „Pînã ce porcul aratã alb ca o coalã de hîrtie“, ne spune gazda. Mai întîi pe-o parte, mai apoi pe alta, si tot asa, pînã ce pielea bietului animal capãtã culoarea trandafirie a soricului mult asteptat de cãtre cei pe care dantura încã-i ajutã sã-l si încerce. Mai o glumã, mai o vorbã de duh, mai o aluzie la fecioria întîrziatã a lui Ion, fiul gazdei, mai o tuicã fiartã si, tiptil-tiptil, nici nu bãgãm de seamã cînd se apropie momentul asa-zisului „masacru“, adicã atunci cînd trupul porcului devine, pe rînd, bucãti de slãninã, de muschi, de costitã si organe numai bune pentru chiscã, tobã si cîrnati. Aici se cuvine sã zãbovim pentru unele amãnunte trebuincioase. S-a început cu tãietura din frunte sub formã de cruce, semn crestinesc întru ajutarea sufletului sa iasã din trup. Apoi, s-a trecut la presãrarea sãrii pentru a fi carnea gustoasã si bine primitã de Dumnezeu. Totul, precum un adevãrat ritual al unui descîntec. ÃŽntre timp, mai aflu de la mos Costicã cîte ceva din cele secrete ale tãierii, asta pînã la pregãtirea a ceea ce presupune „pomana porcului“, un fel de de primã degustare a produselor la care au drept de participare toti cei care au muncit la sacrificare, alãturi de cei ai casei. „ÃŽi un fel de a multumi celor care au ajutat, dar si un semn al încrederii si bunei întelegeri, al vietuirii laolaltã“, o spune Remicã Dieaconu, omul prin intermediul cãruia cãlcasem bãtãtura lui mos Costicã si a mãtusii Anica.

Povesti lîngã porcul sacrificat

Revenind la transare, admir felul cuviincios al lui Ion, care, cu respectul cuvenit „roadelor“ naturii, aseazã cu rãbdare într-o covatã fiecare halcã de carne ori slãninã. ÃŽn trecere prin preajmã, mos Costicã aruncã o privire iscoditoare, arãtîndu-se multumit de belsugul covetii. „Treaba-i bunã. ÃŽi venise timpul. Dacã nu tai porcul imediat dupã Ignat, nu-i mai merge bine, slãbeste, cum spuneau pe vremuri bãtrînii“, iar nouã ne-a spus-o mos Costicã, ce, la cei multi ani a-i sãi, desi adus de spate nu-i bãtrîn deloc. Si tot asa, aveam sã mai aflu de la cei prezenti cu fapta, ori cu vorba la locul sacrificãrii, lucruri interesante, care tin de o oarece magie, slobozitã din negura trecutului românesc: „Copiii trebuie însemnati în frunte cu sînge de porc, ca sã fie sãnãtosi, la fel si fetele mari, ca sã fie harnice si îndãmînoase la treburile casei. Sîngele de porc negru amestecat cu fãinã se foloseste pentru vindecarea unor boli cum ar fi spurcatul, untura se topeste si se foloseste la ducerea la bun sfîrsit a unor vrãji, mai ales a celor din dragoste, pînã la povestea cu splina“, despre care mi s-a fãcut o probã pe viu. Asa aveam sã aflu cã iarna prin care trecem va fi lungã si geroasã. „Asta, pentru cã splina porcului îi una de groasã“, ne-a spus cel mai tînãr dintre cei trei Aiftimitei, prezenti la „sorocul“ porcului din gospodãria lui mos Costicã. Si cum spuneam de cei cu vorba, ori fapta, meritã sã le fiu recunoscãtor si lui Paul Secuiu, Mihai Ciobîcã si Ion Avîrvarei, care, sfãtosi din fire, au dat frîu liber imaginatiei, întru deslusirea unui fapt ce tine de traditia locului si nu numai. Cît despre ce va sã fi urmat privind întreg cortegiul de activitãti ce tin mai mult de treaba gospodinelor, am sã consemnez doar vorbele Elenei Amariei, ce sosise pentru a da o mînã de ajutor mãtusii Anica: „Am venit sã prepar toate cele ce se fac din carnea de porc conform obiceiului, chisca, cîrnatii, doba si celelalte, ce trebuie puse la afumat, pentru a fi gata pentru masa de Crãciun“. Si eu, care credeam pînã mai ieri cã aromele obisnuite ale unor vremi de demult au rãmas doar amintire!

Articol afisat de 2757 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Ion ASAVEI)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Alte Titluri Stiri Alte Titluri
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective