Frãmîntãri sindicale la început de an
• sindicalistii nemteni considerã cã proiectul de disponibilizãri din sistem nu este fundamentat • nici noua salarizare nu este pe placul dãscãlimii • se va discuta la minister si despre subfinantarea sistemului educational românesc • Gabriel Ploscã (foto), presedintele Sindicatului Liber al Lucrãtorilor din ÃŽnvãtãmînt si Cercetare Stiintificã (SLLICS) Neamt, a expus cîteva dintre planurile pe care le au sindicatele cadrelor didactice pentru acest an. Cele mai arzãtoare probleme, pentru care au început de ieri, 5 ianuarie, discutii la Ministerul Educatiei, Cercetãrii si Inovãrii, se referã la proiectatele dispozibilizãri si salarizare. „Dacã se va pune în aplicare planul ministerului, mai mult de 10% din cei 6.400 de profesori din Neamt vor trebui sã plece acasã, devenind astfel unul dintre cele mai afectate judete. Ne-am bucura dacã mãsura ar fi una corect fundamentatã, dar ne este teamã cã s-a tãiat din norma didacticã «din pix», într-un birou, fãrã a se tine cont de specificul judetului. ÃŽn Neamt existã si sate pe vîrf de munte, unde mãcar pentru cei mici ar trebui sã trimitem un învãtãtor, chiar dacã sînt copii mai putini“, a declarat Gabriel Ploscã. Nici salarizarea în noul sistem unitar pe care încearcã sã-l promoveze Guvernul nu este pe placul dascãlilor, acest punct urmînd sã fie atins astãzi, 6 ianuarie, în discutiile cu specialistii din minister. „Vor fi propuse alte grile, structurate conform importantei sociale a muncii profesorilor, pentru cã cele prezentate nu prea au legãturã cu realitatea din teren. O altã problemã care va fi ridicatã va fi cea legatã de zilele de concediu fãrã platã, care, din cîte am înteles, se vor acorda în continuare si în acest an, mãsurã cu care nu sîntem de acord. Am prefera dacã guvernantii s-ar gîndi la rezolvarea altor lucruri, cum ar fi conditiile de muncã. Sînt numeroase cazuri în care se îngheatã în clase, iar materialul didactic este învechit sau insuficient“, a mai spus liderul SLLICS Neamt.
De asemenea, se va discuta la minister si despre subfinantarea sistemului educational românesc, acuzatã ca principal motiv al slabei calitãti a învãtãmîntului, printre alte cauze. „Toti sîntem vinovati de slaba calitate a actului educational si mai grav este cã nimeni dintre factorii implicati nu vrea sã facã nimic pentru a reforma într-adevãr învãtãmîntul. Noi ne recunoastem partea de vinã, dar politicienii, care sînt factorul de decizie într-o tarã, o vor face? Nu stiu cum se putea pe vremea comunistilor, mergeam si la Daciada, Cîntarea României, culegeam porumbul de pe cîmp si aveam si elevi buni, iar acum, de ce nu se mai poate?!“, a încheiat Gabriel Ploscã. Pînã sã se limpezeascã situatia, dacã acest lucru se va întîmpla vreodatã, învãtãmîntul nemtean se descurcã cu 406 oameni mai putin, care au plecat de la începutul acestui an scolar. Dacã se va rãmîne la ideea guvernantilor, vor mai pleca acasã încã în jur de 400 de cadre didactice.
|