Firmele nebancare verificate de Protectia Consumatorului
• unele din acestea aveau contracte „traditionale“ si „în regim de urgentã“ • altele modificau dobînzile fãrã a anunta clientii •
Comisarii din cadrul Protectiei Consumatorului Neamt au efectuat o serie de verificãri la firmele care acordã împrumuturi, altele decît bãncile, denumite generic institutii financiare nebancare. Actiunea a avut loc în perioada 25-29 ianuarie, cînd organul de control a trecut pe la sase firme de acest fel. „ÃŽn urma verificãrilor au fost descoperite mai multe deficiente pentru care au fost aplicate trei amenzi contraventionale în valoare de 9.000 de lei si trei avertismente“, a declarat Nicoleta Nica, directorul Protectiei Consumatorului Neamt. Din cele sase societãti financiare nebancare ce acordã credite, douã nu aveau afisat la loc vizibil autorizatia emisã de BNR, iar douã nu aveau afisate liste cu dobînzile percepute la împrumuturi, dar nici dobînzile acordate sumelor retinute membrilor cu titlu de „fond social“. Una din firmele de profil nu oferea clientilor grafic de rambursare si un exemplar al contractului de credit nici pe hîrtie nici pe alt suport durabil înainte de încheierea contractului. Nici pentru cardul de credit clientii nu primeau aceste informatii obligatorii. ÃŽn plus, la una din firme contractul de credit prevedea emiterea unui nou card de credit la încheierea perioadei de valabilitate de doi ani, operatiune care implicã costuri suplimentare cum ar fi taxa de emitere si comision de administrare. Contractul de credit nu se lista decît dupã ce dosarul complet era trimis si validat la sediul social, în alt judet.
Ulterior consumatorul putea opta pentru a accepta sau nu varianta de creditare propusã. „ÃŽn aceastã situatie este mai putin probabil ca un client sã refuze, dupã ce a depus deja toatã documentatia solicitatã si a asteptat o perioadã neprecizatã pentru aprobarea creditului, deci considerãm cã într-un fel operatorul economic influenteazã în mod indirect decizia de tranzactionare pe care clientul putea sã o ia“, a mai spus directorul OPC Neamt. Un alt operator economic nu emitea clientilor contracte de împrumut, singurul formular semnat de cele douã pãrti fiind cererea de împrumut. Aceasta continea si un angajament de platã a sumei împrumutate într-un numãr de rate egale, fãrã ca în acest formular sã existe prevederi referitoare la nivelul dobînziii percepute. La altã firmã existau douã tipuri de contracte, unul „traditional“ si unul „în regim de urgentã“, fãrã a se face precizãri clare despre diferentele dintre ele. ÃŽn nici una dintre variante nu se prevede posibilitatea achitãrii anticipate a împrumutului si eventualele penalitãti. Dar, pe parcursul derulãrii contractului, firma îsi rezerva dreptul de a modifica rata dobînzii fãrã o notificare prealabilã a clientului, acesta avînd obligatia de a se informa periodic, la sediu, asupra eventualelor modificãri.
|