BÃNCI RÃPUSE DE CLIENTI
• unele unitãti bancare au fost prinse cu abateri • una din acestea a fost actionatã în instantã, pentru clauze abuzive • banca a pierdut procesul în primã instantã • „Pe parcursul anului 2009 am avut 10 actiuni de control la bãnci, iar pentru abaterile depistate patru unitãti au fost amendate cu suma de 27.000 lei“, a declarat Nicoleta Nica, directorul Protectiei Consumatorului Neamt • se pregãteste un nou act normativ privind contractele de credit • ÃŽn ultimii ani sistemul bancar a îngenunchiat suficienti clienti care, fie nu au fost foarte atenti la încheierea contractelor, fie au suportat nedreptãtile bancherilor care le-au majorat abuziv dobînzile, sau nu i-au notificat despre anumite modificãri contractuale. Cei care s-au simtit nedreptãtiti s-au adresat Protectiei Consumatorului, în speranta cã vor obtine dreptate. ÃŽn cele mai multe cazuri au avut dreptate, drept pentru care bãncile au fost amendate. A fost însã si un caz mai deosebit, cînd Protectia Consumatorului a actionat în instantã o bancã pentru clauzele abuzive din contractul cu un client. La finele procesului judecãtorii au stabilit cã banca era în culpã si au obligat-o sã modifice clauzele contractuale. „Pe parcursul anului 2009 am avut 10 actiuni de control la bãnci, iar pentru abaterile depistate patru unitãti au fost amendate cu suma de 27.000 lei (270 milioane lei vechi, n.r). La una din unitãtile bancare am constatat cã în contract avea clauze abuzive, iar procesul verbal de constatare l-am depus la instanta de judecatã. Pe 10 martie 2010 Judecãtoria Piatra Neamt a solutionat dosarul în favoarea noastrã, stabilind cã într-adevãr era vorba de clauze abuzive. De altfel, toate controalele s-au fãcut în baza unor reclamatii ale consumatorilor, cele mai multe din acestea fiind fondate. ÃŽn principiu acestea se refereau la aspecte legate de majorarea dobînzii fãrã nici o justificare, majorarea comisioanelor fãrã notificarea clientului, ceea ce denotã lipsa de comunicare“, a declarat Nicoleta Nica, directorul Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorului Neamt. Clienti nemultumiti de bãncile cu care au contracte au fost si în acest an, si în circa douã luni si jumãtate din 2010 Protectia Consumatorului Neamt a înregistrat trei plîngeri de acest fel. ÃŽn urma verificãrilor, institutia de control a aplicat trei amenzi ce au totalizat 14.000 lei noi.
Bancheri, vi se pregãteste ceva
Un nou proiect de lege referitor la contractele de credit si protectia consumatorilor prevede mai multã transparentã si drepturi noi pentru cei care se îndatoreazã. Acesta ar putea deveni literã de lege chiar de la mijlocul anului. Proiectul reglementeazã informatiile ce trebuie oferite consumatorilor în stadiul precontractual si cele care trebuie incluse în contractul de credit. Comunicarea cãtre consumator trebuie sã se facã pe un formular standardizat, cu informatii care pot permite compararea mai multor oferte. Sînt stabilite conditiile în care consumatorul poate rambursa anticipat creditul, dreptul acestuia dar si compensatia pe care creditorul o poate percepe la rambursarea anticipatã. Aceasta nu poate depãsi 1% din valoarea creditului rambursat anticipat sau 0,5%, în functie de perioada de platã. Sînt si cazuri concrete cînd bãncile nu pot percepe aceastã compensatie. Consumatorul are dreptul sã se retragã din contractul de credit fãrã a invoca nici un motiv, în 14 zile de la încheierea contractului. Se prevede si un regim mai usor pentru descoperirile de cont, acum cu dobînzi destul de mari. Pentru a se evita supraîndatorarea, banca este obligatã sã verifice bonitatea clientului, capacitatea sa de platã. În ce priveste calculul dobînzii anuale efective (DAE), prin noua formulã de calcul se doreste oferirea unei reprezentãri numerice si comparabile a costului, astfel încît sã se poatã compara ofertele mai multor bãnci, nationale sau din alte state membre, în vederea alegerii celei mai bune oferte. În esentã noile norme prevãd înlãturarea unor bariere existente în prezent, încurajarea serviciilor de creditare transfrontaliere, ce ar avea ca impact cresterea gradului de informare, alegerea celei mai bune oferte si scãderea riscului de supraîndatorare.
END
|