Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Iunie 2010
LMMJVSD
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 11 Iunie 2010
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

S-a mai tãiat ceva din boiereala bancherilor

• au apãrut norme care obligã unitãtile bancare la o mai mare transparentã • clientul are mai multe drepturi ca oricînd • inclusiv de a rezilia contractul fãrã nici un motiv, în 14 zile • de ieri se poate plãti anticipat, cu un comision de cel mult 1% •

Executivul a adoptat un act normativ care transpune în legislatia româneascã directive europene referitoare la contractele de credit. Conform noilor norme bãncile au mai multe obligatii, iar clientul are drepturi mai mari ca niciodatã. Ordonanta privind contractele de credit pentru consumatori a fost adoptat pe 9 iunie 2010 si intrã în vigoare în 10 zile de la publicarea în Monitorul Oficial. Creditorii sînt obligati sã modifice contractele existente în 90 zile de la intrarea în vigoare a actului normativ. Conform noilor norme bãncile nu mai pot percepe comision de rambursare anticipatã decît de cel mult 1% în cazul în care perioada rãmasã din contract e mai mare de un an si maxim 0,5% pentru perioade sub un an. De asemenea, bãncile sînt obligate sã spunã clientilior în mod clar si înainte de semnarea contractului, toate informatiile relevante printr-un formular standardizat. Astfel consumatorul poate întelege si ultima literã de pe contract înainte de a semna. Mai mult, poate compara si ofertele altor bãnci si poate alege oferta cea mai bunã. Se impune bãncilor sã ofere consumatorilor explicatii corespunzãtoare pentru a le permite sã evalueze dacã oferta este potrivitã nevoilor si situatiei lor financiare. Bancherii trebuie sã explice toate informatiile precontractuale, caracteristicile esentiale ale produselor propuse si efectele pe care acestea le pot avea asupra consumatorilor. Clarificãrile privind calculul dobînzii anuale efective (DAE) permit compararea ofertele diferitilor bãnci nationale sau din alte state europene, în vederea alegerii celei mai bune oferte. „Consumatorul are dreptul de a renunta neconditionat la un contract de credit, fãrã a invoca motive, în termen de 14 zile de la semnare“, se aratã în ordonantã.

Cel mult patru comisioane la un contract

Sînt interzise comisioanele de analizã a dosarului de credit, în cazul în care împrumutul nu se acordã, precum si comisionul de depunere/retragere numerar pentru plata ratelor la credit. Important este cã un contract de credit nu poate avea mai mult de patru comisioane: de administrare credit, de rambursare anticipatã dupã caz, de penalizare pentru întîrzierea la platã si comision unic pentru servicii prestate la cererea consumatorilor. Noile prevederi se aplicã contractelor de credit, inclusiv cele garantate cu ipotecã sau cu o altã garantie, precum si împrumuturilor pentru terenuri, sau contractelor de leasing, indiferent de valoarea totalã a creditului. Mai mult, prevederile noului act se aplica atît contractelor noi, cît si celor aflate în derulare, indiferent de sumã. Reamintim cã în luna martie a acestui an una din bãncile din Piatra Neamt a fost învinsã în instantã de Protectia Consumatorului, tocmai din cauza unor clauze abuzive dintr-un contractul de împrumut. La finele procesului, pe 10 martie 2010, judecãtorii au stabilit cã banca era în culpã si au obligat-o sã modifice clauzele. Banca a înghitit gãlusca si nu a atacat sentinta Judecãtoriei Piatra Neamt. Controalele pe aceastã temã se fac de cele mai multe ori în baza unor sesizãri, si de cele mai multe ori plîngerile sînt întemeiate. Anul trecut comisarii de la Protectia Consumatorului au efectuat 10 actiuni de control la bãnci, iar pentru abaterile depistate patru unitãti au fost amendate cu suma de 27.000 lei (270 milioane lei vechi). Plîngerile nemtenilor referitoare la bãnci se referã, în general, la aspecte legate de majorarea dobînzii fãrã nici o justificare, ori majorarea comisioanelor fãrã notificare. Clienti nemultumiti de bãncile cu care au contracte au fost si în acest an, si în primul trimestru din 2010 Protectia Consumatorului Neamt a înregistrat trei plîngeri de acest fel. În urma verificãrilor, institutia de control a aplicat trei amenzi ce au totalizat 14.000 lei noi.

Articol afisat de 1668 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Gabi MUNTEANU)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri Politica Stiri Politica
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective