Clienti supãrati pe abuzurile bancherilor
• 46 de nemteni s-au plîns la Protectia Consumatorului de conditiile de creditare • 17 plîngeri au fost întemeiate, iar bãncile au primit amenzi de 440 milioane vechi • Recenta Ordonantã 50/2010, care acordã mai multe drepturi clientilor în raport cu institutiile de credit, a bãgat zîzanie între cei împrumutati si bancheri. Desi bãncile au avut la dispozitie 90 de zile sã-si alinieze contractele în derulare cu noile norme, clientii au fost chemati la ghisee pe ultima sutã de metri. Cum multi au fost împinsi sã semneze rapid noile acte aditionale, sau în unele cazuri cei împrumutati nu au fost de acord cu noile conditii, cu totii s-au adresat Protectiei Consumatorului. „ÃŽn perioada 1 iunie - 10 septembrie 2010 au fost înregistrate 46 de reclamatii la adresa unor institutii bancare din Neamt. 43 din acestea se refereau la clauze care intrã sub incidenta OUG 50/2010. Pînã acum au fost cercetate 17, concluzionîndu-se cã acestea sînt întemeiate, drept pentru care s-au aplicat cinci amenzi de 44.000 si s-au dispus mãsuri de remediere“, a declarat Nicoleta Nica, comisar superior în cadrul Protectiei Consumatorului Neamt. Cele mai multe plîngeri pe acest segment s-au înregistrat sãptãmîna trecutã. Intervalul 13-19 septembrie va fi unul de foc pentru cã multe bãnci au lãsat alinierea contractelor pe ultima sutã de metri. Din acest motiv este posibil ca cei care vor da ochii cu noile contracte sã nu fie chiar încîntati, drept pentru care o sã facã un drum pînã la OPC. Noile norme se aplicã atît contractelor noi cît si celor aflate în derulare, indiferent de valoarea acestora. Bãncile au obligatia de a calcula dobanda variabilã în mod transparent. Formula de calcul trebuie sã aibã ca referintã ROBOR (pentru creditele acordate în lei), LIBOR (pentru creditele în USD) si EURIBOR (pentru creditele acordate în euro), la care se adaugã dobînda fixã, ce nu poate fi modificatã de creditor pe durata contractului decît în favoarea consumatorului. ÃŽn plus, intervalele de timp la care se recalculeazã dobînda trebuie sã fie prevãzute în contract. Comisionul de rambursare anticipatã va fi de maxim 1% pentru creditele cu dobîndã fixã si nu se percepe la cele cu dobîndã variabilã. Nu mai sînt decît patru comisioane în total: de administrare credit, de penalizare pentru întîrzierea la platã, de rambursare anticipatã si comision unic pentru servicii prestate la cererea consumatorilor. Comisionul de analizã dosar este datorat numai dacã se acceptã creditarea. Banca trebuie sã prezinte clientilor contractul de credit cu 15 zile înainte de semnare. Orice client poate renunta la contract fãrã justificãri si fãrã a invoca motive, în 15 zile de la semnare. De mentionat este faptul cã în cazul în care titularii nu se prezintã pentru semnarea noilor contracte, banca va considera cã acestia au acceptat tacit.
|