Registratorii comerciali preiau atributiile judecãtorului delegat
• activitatea de înregistrare la Registrul Comertului nu mai este atributul magistratilor • sînt si noutãti legate de publicarea unor acte în Monitorul Oficial • procedura va fi înlocuitã cu publicarea pe o platformã electronicã • Reforma în domeniul Registrului Comertului a intrat în linie dreaptã si recent Guvernul a aprobat proiectul de lege privind registratorii comerciali si activitatea de înregistrare în Registrul Comertului. De asemenea, s-a solicitat Parlamentului ca actul normativ sã fie aprobat în procedurã de urgentã. „Prin aprobarea acestui proiect de lege se finalizeazã, din perspectivã legislativã, reforma Registrului Comertului, demaratã în decembrie 2009 prin restrîngerea rolului judecãtorului delegat“, a declarat secretarul de stat în Ministerul Justitiei, Alina Bica. Noile norme prevãd cã tot ce tine de înregistrarea societãtilor comerciale, divizare, fuziune, încetarea activitãtii, precum si autorizarea persoanelor fizice, sînt acte care vor fi efectuate de registratorii comerciali. Acestia sînt functionari în cadrul registrului comertului, au statut de personal contractual, dar sînt învestiti cu putere de autoritate publicã. Ei se vor substitui în tot ceea ce înseamnã partea introductivã de atributii care pînã acum revenea judecãtorului-delegat de pe lîngã registrul comertului. Orice nemultumire a tertilor referitor la înregistrarea unei firme va fi solutionatã de instanta de judecatã. Registratorii comerciali au drepturile si obligatiile magistratilor, fãrã a fi magistrati. Pentru asta, din 2009, o parte din personalul registrului comertului a urmat cursuri de perfectionare, iar pentru posturile neacoperite va fi selectat personal nou. Tot cu titlu de noutate, în termen de doi ani se va renunta la publicarea în Monitorul Oficial a actelor care tin de înfiintarea firmelor si modificãrile ulterioare. Urmeazã a fi creatã o platformã electronicã unde, cu costuri minime, vor fi publicate aceste date. Orice mentiuni referitoare la o nouã persoanã fizicã autorizatã trebuie incluse obligatoriu în aceastã bazã de date, în trei zile din momentul înregistrãrii. ÃŽn noua bazã de date se va regãsi, pentru prima datã, cazierul asociatului, actionarului sau administratorului, dacã acesta a fost condamnat penal si pentru ce fapte. Platforma electronicã va include si informatii referitoare la firmele inactive fiscal. Astfel, orice agent economic care intrã în relatii comerciale cu altcineva, va putea afla dinainte dacã are de-a face cu un partener serios sau nu. Noile norme simplificã procedurile de fuziune, divizare, încetarea firmei, eliminînd diferentele existente acum între proceduri, în functie de tipul societãtii comerciale. Noile norme transpun în legislatia româneascã reglementãrile europene. Mai nou, societãtile comerciale vor avea posibilitatea de a se înregistra folosind semnãtura electronicã, nemaifiind necesarã deplasarea la sediul registrului comertului pentru a depune fizic documentele necesare.
|