Inconstientii încã îsi mai fac de cap la 112
• peste 74% din apelurile receptionate în prima jumãtate a acestui an de dispeceratul 112, au fost false • 10 glumeti au fost identificati si sanctionati • Chiar dacã de la înfiintarea Serviciului de Urgentã 112, autoritãtile au depus eforturi uriase pentru a-i discipliniza pe cetãteni, pentru a nu apela aiurea acest numãr de urgentã, rezultatele întîrzie sã aparã. Statistica pentru prima jumãtate a acestui an aratã cã în Neamt încã existã destui indivizi care din lipsã de ocupatie sau pusi pe glume apeleazã aiurea numãrul de urgentã. ÃŽn primele sase luni ale acestui an, la Numãrul Unic de Urgentã 112 au fost primite 210.597 apeluri. Dintre acestea 25,59 % au fost reale si 74,41 % false, adicã 156.705 apeluri. Dintre apelurile reale, cele mai multe au fost transferate cãtre Ambulantã - 31.907 (57,34%), Politie - 14.715 (26,44 %), Pompieri - SMURD - 8.377 (15.05 %) si Jandarmerie - 649 (1.17 %). Cele mai multe apeluri false si abuzive provin de la copii, tineri sau persoane cu probleme psihice, iar cele mai multe sînt realizate de pe cartele pre-pay. Autoritãtile au reusit sã identifice 10 persoane care au apelat abuziv numãrul de urgentã 112. Toate au fost sanctionate cu amendã. Reprezentantii Serviciului de Telecomunicatii Speciale spun cã multe persoane sunã fãrã a avea o urgentã, altele adreseazã injurii operatoarelor, rîd, pun muzica sau nu vorbesc. Mai existã si indivizi care confundã acest numãr cu cel de la informatii, solicitînd informatii despre numere de telefon, sau cer legãtura cu diverse institutii sau persoane publice. Altii, din prostie sau smecherie, solicitã sfaturi medicale. ÃŽn aceste conditii, autoritãtile fac apel la cei care sunã abuziv sã nu încarce inutil liniile de urgentã 112, întrucît un apel fals poate duce la pierderea unei vieti. Trebuie stiut cã la 112 se sunã doar atunci cînd ai cu adevãrat o urgentã. ÃŽn ultimii ani, Serviciul de Telecomunicatii Speciale a realizat numeroase campanii de educare, persoanele vizate fiind în principal tinerii din scoli, dar si turistii români si strãini. „Eurobarometrul Comisiei Europene pe anul 2011, referitor la numãrul unic european de urgentã 112, aratã cã România se aflã pe primele locuri în domeniul informãrii si educãrii populatiei în UE. Specialistii 112 si ofiterii de relatii publice continuã Campania nationalã referitoare la numãrul unic de urgentã. ÃŽn baza unui acord de parteneriat cu Radio România, pe litoralul românesc se aflã în plinã desfãsurare actiuni de informare, educare si promovare a numãrului unic de urgentã 112 în rîndul turistilor români si strãini, în special al copiilor aflati în taberele scolare din statiunile turistice ale judetului Constanta“, a declarat colonelul Adrian Fulea, purtãtorul de cuvînt al STS. Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgentã 112 a devenit operational în România în aprilie 2005. Acest numãr trebuie folosit doar atunci cînd este necesarã interventia agentiilor specializate de interventie, pentru asigurarea asistentei imediate în situatii în care este periclitatã viata, integritatea ori sãnãtãtea cetãteanului, ordinea publicã, proprietatea publicã sau privatã ori mediul.
|