Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Iulie 2011
LMMJVSD
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 9 Iulie 2011
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email
BIRUL AUTO,   SFIDAREA UE

BIRUL AUTO, SFIDAREA UE

• pentru a doua oarã în mai putin de trei luni taxa auto a fost declaratã contrararã legislatiei UE • între timp, guvernantii au luat în calcul mai multe variante, dar nici una nu s-a materializat • si astãzi cine îsi înmatriculeazã masina, plãteste birul • cei peste 200 de nemteni care au dat în judecatã statul au cîstigat circa 11 miliarde de lei vechi •

Taxa auto instituitã în România de la intrarea în Uniunea Europeanã, 1 ianuarie 2007, a scos din buzunarele nemtenilor bani grei. Multi nu au mers pe principiul unde-i lege nu-i tocmealã, si au contestat birul în instantã. Mare parte din cei care au procedat în acest fel au avut cîstig de cauzã, iar parte din cei care au pierdut nu au disperat si s-au adresat forurilor europene. Cei care au mers pe aceastã cale se pare cã au tras lozul cîstigãtor, deoarece, recent, Curtea de Justitiei a Uniunii Europene de la Luxemburg a declarat birul contrar legislatiei europene. Totul a plecat de la cazul unui bãrbat din Gorj. Pe 7 iulie 2011 Curtea de Justitie a decis cã taxa de poluare prevãzutã de legislatia românã, inclusiv modificarea din decembrie 2009, este contrarã dreptului Uniunii Europene. Curtea a respins si cererea guvernului de limitare în timp a efectelor hotarîrii acestei instante. S-a mai stabilit cã normele în domeniu din legislatia autohtonã mentin un regim de impozitare care descurajeazã înmatricularea în România a unor autovehicule de ocazie cumpãrate din alte state membre si care se caracterizeaza printr-o uzurã si o vechime importante, în timp ce vehiculele similare puse în vînzare pe piata nationalã nu sînt în nici un fel grevate de o asemenea sarcinã fiscalã. Aceleasi indicatii le-a dat Curtea de Justitie a UE si în luna aprilie a acestui an, într-o spetã similarã, cînd birul a fost declarat discriminatoriu. Cu toate cã legislatia europeanã trebuie aplicatã în dreptul intern, guvernantii nu au fãcut-o. S-au încercat diverse variante, printre care reducerea birului cu 30%, dar au mai fost în discutie si alte variante. Chiar dacã s-a anuntat cã modificãrile pe acest subiect vor deveni literã de lege începînd cu 1 iulie, nu s-a produs nici o schimbare si mergem înainte, în dispretul normelor emise de mai marii europeni.

Procese fãrã numãr

ÃŽn acest moment taxa este aceeasi ca la începutul anului, nimic nu s-a schimbat cu exceptia faptului cã este vremea vacantei. „Cine doreste restituirea taxei trebuie sã parcurgã pasii clasici, pînã la actionarea în instantã dacã este cazul. Deocamdatã decizia Curtii de Justitie a Uniunii Europene nu este obligatorie pentru noi, nu este transpusã în legislatia româneascã, astfel încît singura cale rãmîne instanta. Pe acest subiect nu avem alte noutãti. Asta e situatia si taxa se plãteste în continuare“, a declarat Titi Tãnase, directorul Directiei de Finante Neamt. ÃŽncãpãtînarea guvernantilor s-a lovit însã de insistenta nemtenilor care au considerat cã birul nu trebuie plãtit, cu atît mai mult cu cît din acest an taxa a crescut considerabil. Asa se face cã de la institurea birului, în 1997, si pînã aproape de jumãtatea anului peste 400 de nemteni au sesizat instantele de judecatã pentru recuperarea banilor. Peste 200 de litigii au fost solutionate definitiv de judecãtori, trei sferturi din procese fiind cîstigate de plãtitorii de taxe. ÃŽn acest fel visteria statului a dat înapoi petentilor aproape 11 miliarde vechi. Numai vreo 60 de nemteni au pierdut procesul, solutia magistratilor fiind în favoarea statului român. Alte circa 200 de litigii de aceeasi naturã sînt încã pe masa judecãtorilor. ÃŽn medie, fiecare din cei care s-au încumetat a se „bate“ cu statul a primit circa 70 milioane de lei vechi, o micã avere la vremurile pe care le traversãm. Unul din primii nemteni care a învins statul si a cîstigat în instantã restituirea sumelor plãtite cu titlu de taxã auto a fost un magistrat din cadrul Judecãtoriei Piatra Neamt, în 2008. Demersul pentru recuperarea banilor, în cazul celor care considerã cã au fost prejudiciati, începe cu o solicitare de restituire care se depune la organul fiscal, iar dacã aceasta este respinsã, poate fi atacatã cu o contestatie. Dacã nici în acest caz rãspunsul nu este multumitor, se poate intenta un proces civil. Indiferent de numele pe care taxa l-a purtat de-a lungul timpului, de la instituire si pînã în prezent în visteria statului au intrat peste 675 miliarde de lei vechi numai de la plãtitorii nemteni. Constant taxa a tot crescut, cea mai mare majorare fiind la finele anului trecut. Pentru masinile cele mai vechi si cele mai poluante birul a depãsit 30.000 euro, cam cît valoarea unei case.

Articol afisat de 1802 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(Gabi MUNTEANU)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective