Anvelopele s-au scumpit, politistii nu fac verificãri
• politistii rutieri încã nu fac verificãri în trafic pe linia echipãrii cu anvelope de iarnã • inspectorul principal Cãtãlina Bãdeanu afirmã cã astfel de controale vor fi fãcute doar în conditiile prevãzute de lege, adicã atunci cînd carosabilul va fi acoperit cu zãpadã, gheatã, polei sau mîzgã • Posesorii de autovehicule care nu si-au cumpãrat anvelope de iarnã nu riscã deocamdatã nici o sanctiune, întrucît vremea tine cu ei. Desi au apãrut zvonuri cã Politia Rutierã a demarat o serie de actiuni în trafic pentru identificarea si sanctionarea celor care nu si-au „încãltat“ masinile, Biroul de presã al IJP Neamt a tinut sã precizeze cã, cel putin deocamdatã, nu au loc astfel de controale. „Politistii vor verifica starea tehnicã din acest punct de vedere atunci cînd sînt întrunite conditiile precizate de actul legislativ, si anume cînd sectoarele de drum sînt acoperite cu gheatã, zãpadã, polei sau mîzgã“, a declarat inspectorul Cãtãlina Bãdeanu, purtãtorul de cuvînt al Politiei Neamt. Reamintim cã Ordonanta 5/2011 care reglementeazã perioada si conditiile în care este absolut obligatoriu ca autovehiculele sã fie dotate cu anvelope de iarnã, a intrat în vigoare începînd cu 1 noiembrie. Posesorii de autovehicule trebuie sã stie cã anvelopele de iarnã nu sînt obligatorii de la 1 noiembrie pentru toate autovehiculele. Regula este valabilã doar pentru cei care circulã pe portiuni de drum cu gheatã, zãpadã sau polei. Asta nu înseamnã cã cei care vor pleca de acasã pe vreme bunã si vor fi surprinsi de iarnã, nu vor da socotealã dacã au masinile dotate cu anvelope de varã. Vor fi acceptate si anvelopele second hand, pentru cã legislatia nu prevede obligativitatea ca service-ul sã emitã un document care sã certifice faptul cã masina este dotatã cu anvelope de sezon. Soferii fãrã cauciucuri de iarnã, care vor provoca blocaje în trafic vor fi aspru sanctionati si vor suporta costurile pe care CNADNR le are cu deblocarea drumurilor. Amenzi riscã si cei care vor folosi lanturile pe acele portiuni de drumuri unde acest lucru nu se justificã. Posesorii de autovehicule care nu si-au cumpãrat anvelope de iarnã vor fi nevoiti sã scoatã din buzunar mai multi bani. Motivul îl reprezintã faptul cã importatorii au majorat preturile cu pînã la 50%. Dacã pentru un autoturism Tico o anvelopã ajunge si la 250 de lei, în cazul unui autoturism de teren pretul unui cauciuc poate sã ajungã si la 1.500 de lei. La camioane situatia este si mai gravã, în sensul cã preturile sînt foarte mari. O anvelopã pentru autotren poate sã ajungã si la 3.500 de lei, iar pentru un autocamion de tonaj mai mic 1.400-1.500 de lei. Afectati puternic de criza economicã, transportatorii sînt nevoiti sã suporte si aceste cheltuieli suplimentare. „Anul trecut o anvelopã cu diametrul de 1100, pentru autobasculantã, costa 14-15 milioane de lei, iar acum cu scumpirea de 40% ajunge si 20 de milioane de lei. Numai sã echipezi o autobasculantã cu sase roti te costã 120 de milioane de lei. Este foarte mult în conditiile în care noi abia supravietuim de la o zi la alta“, ne-a declarat un transportator nemtean. Cei care nu au bani suficienti mai au la dispozitie o solutie, anvelopele second hand, numai cã piata este destul de slabã.
|