Dializatii sînt alesi pe sprînceanã de privati
• BGS, firma care face transportul dializatilor în Neamt, are contract doar pentru o parte din pacienti • cei care necesitã transport cu targa (copiii, obezii sau cei cu boli grave), sînt pasati Ambulantei de stat • la licitatiile pentru transportul acestor pacienti, Ambulanta n-a fost invitatã • Lipsa de corectitudine a privatizãrii unei pãrti a serviciilor de urgentã ies la ivealã în ultima vreme din ce în ce mai des. Dupã ce medicul Raed Arafat a semnalat faptul cã privatizarea serviciilor de urgentã va duce la falimentul serviciilor publice, tot mai multe voci din lumea medicalã spun cã privatizarea, cel putin în acest domeniu, nu este cea mai bunã solutie. ÃŽn Neamt de exemplu, privatizarea s-a referit strict la transportul bolnavilor dializati la si de la centrele de dializã. Pînã la începutul anului trecut, acest lucru era fãcut de Serviciul Judetean de Ambulantã. La un moment dat, institutia a fost anuntatã cã i s-a reziliat contractul fãrã a i se da o justificare pentru acest lucru si fãrã sã fi participat la o licitatie în acest sens. De fapt, s-a aflat ulterior cã s-a realizat la nivel national o licitatie, organizatã de Casa Nationalã de Asigurãri de Sãnãtate, la care ambulantele publice nu au fost chemate sã participe. Marele cîstigãtor al acestei licitatii a fost firma BGS, divizia medicalã. La nivelul judetului Neamt aceastã firmã a cîstigat astfel transportul dializatilor pe care-l executã cu cîteva autoturisme Dacia Logan si cu o masinã de teren potrivitã pentru drumurile de munte sau în sezonul rece. Totusi, nu toti dializatii au fost agreati de acest operator privat, o parte dintre ei dîndu-i Ambulantei, nu pentru a le da posibilitatea de a cîstiga vreun ban ci pentru cã ei nu-i puteau rezolva. Este vorba despre cazurile „grele“, copiii, obezii, bolnavii cu afectiuni grave si complexe etc. Cu alte cuvinte, pacienti ce necesitã transport pe targã si asistentã medicalã, ceea ce nu au în dotare masinile de transport private. Situatia s-a repetat si anul acesta, Ambulanta Neamt nefiind invitatã sã participe la licitatii, dar alegîndu-se în final cu bolnavii mai costisitori si greu de transportat. „Potrivit bilantului nostru de activitate pentru anul 2011, se constatã o scãdere semnificativã a numãrului de kilometri parcursi fatã de 2010, mai exact cu 16,68%, acest lucru fiind cauzat de pierderea transporturilor pentru pacientii hemodializati. ÃŽn prezent, în România transportul pacientilor aflati în program de hemodializã este efectuat de operatori privati, prin contracte de prestãri servicii încheiate la nivel central (direct cu Casa Nationalã de Asigurãri de Sãnãtate), fãrã ca vreun serviciu public de ambulantã sã fi avut posibilitatea sã-si depunã oferta pentru astfel de servicii de transport. Serviciul de Ambulantã Neamt efectueazã în prezent transportul pacientilor aflati în program de hemodializã doar pentru categoriile de pacienti cu risc: copii (pînã la vîrsta de 18 ani - prin contract cu casa de asigurãri de sãnãtate judeteanã) si pacienti cu deficite neurologice majore, cu boli infecto-contagioase, cu aparate ghipsate, supraponderali, prin contract de prestãri servicii cu operatorul de transport privat“, a declarat medicul Letita Damoc, managerul Ambulantei Neamt. Cu alte cuvinte, firmele private au posibilitatea de a-si selecta pacientii, „indezirabilii“ fiind pasati serviciilor publice.
|