Noi metode de predare în scoli, aflate în Lisabona
• douã profesoare din Neamt au participat în Portugalia, la un program de formare • spre suprinderea lor, pe un panou al scolii portugheze au descoperit portretul lui Eminescu si poezia „Ce e amorul?“ • Profesoarele Cãtãlina Tãrcãoanu, de la Colegiul National Calistrat Hogas si inspectorul scolar Meda Stirbu au participat în Portugalia, la Lisabona, la programul de formare „Metode active pentru cresterea motivatiei si îmbunãtãtirea calitãtii în diferite medii de învãtare“. Grupul-tintã cãruia i s-a adresat cursul a fost alcãtuit din formatori, profesori, directori, psihologi, educatori, învãtãtori, consilieri etc.
Principalul obiectiv a constat în deprinderea unor competente în vederea cresterii nivelului motivatiei în diferite situatii de învãtare prin crearea unui climat pozitiv pentru studiu; organizarea resurselor de învãtare; realizarea unui echilibru între componenta intelectualã si emotionalã a învãtãrii. La acest program au participat 30 cadre didactice din Bulgaria, Croatia, Finlanda, Grecia, Letonia, Lituania, Polonia, România (5 participanti, doi fiind din Neamt), Spania, Slovenia, Turcia. Limba de desfãsurare a cursului a fost engleza. „Prin programul propus organizatorii a demonstrat cã se poate studia în diferite spatii de învãtare. Noi am avut o sesiune în curtea unei mãnãstiri. De asemenea, a fost organizatã o sesiune în cadrul cãreia participantii si-au prezentat si promovat tara, institutia reprezentatã, precum si statutul profesional. ÃŽn douã zile am aflat cum se poate preda matematica cu ajutorul dansului, despre utilizarea teatrului în diferite medii de învãtare, despre utilizarea exercitiilor de aventurã. Prelegeri au fost rezervate unor teme de actualitate precum motivarea, emotia si cunoasterea. Educatiei pentru sãnãtate i-a fost rezervat un alt workshop“, a declarat profesoara Cãtãlian Tãrcãoanu. Cafeneaua de învãtare a fost una dintre cele mai inedite forme de organizare a unei activitãti de învãtare, dupã cum au povestit cursantele. „Se lucreazã pe grupe, iar profesorul are rol de «chelner». El nu intervine în modul în care elevii îsi rezolvã sarcinile de lucru, ci se asigurã cã este creatã o atmosferã plãcutã, motivantã. Atunci cînd este solicitat serveste elevii cu suc, prãjituri, ciocolatã etc. Am asistat si la cîteva ore de predare din Portugalia si am putut face astfel schimb de exemple de bune practici cu profesorii si cu elevii cu care am interactionat“, a povestit inspectorul scolar Meda Stirbu. Românii au fost plãcut surprinsi cînd au descoperit portretul lui Eminescu si poezia «Ce e amorul?», expuse pe un panou în bibliotecã. Participantii la curs au primit cîte un certificat de mobilitate Europass. „Prin acest curs am avut astfel posibilitatea sã constientizãm cã exercitiile si metodele pentru învãtarea activã pot fi utilizate pentru a crea un climat pozitiv în clasã, coeziunea grupului si o atmosferã motivantã“, a mai spus Cãtãlina Tãrcãoanu.
|