Monitorul de Neamt si Roman ziarul din judetul Neamt cu cei mai multi cititori
  Stiri azi     Arhiva     Cautare     Anunturi     Forum     Redactia  
AutentificareAutentificareInregistrare 
Calendar- Arhiva de Stiri Iunie 2012
LMMJVSD
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
Stiri pe e-mail - Newsletter Monitorul de Neamt Newsletter
Nume:
Email:
Links - Link-uri catre site-uri utile Link-uri
 Judetul Neamt
 Video Production
 Cambridge
Optiuni Pagina Optiuni pagina
Adauga in Favorites Adauga in Favorites
Seteaza Pagina de start Seteaza Pagina de start
Tipareste pagina Tipareste pagina


























Monitorul de Neamt » Stiri Locale 27 Iunie 2012
Tipãreste articolul - Varianta pentru imprimantã Trimite acest articol unui prieten  prin email

Alba-neagra cu „subiectiva“ de la examenul pentru liceu

• unul dintre punctele subiectului la românã cerea analiza unei propozitii care, în functie de topicã, poate fi subiectivã sau predicativã • ministerul a cerut pãrerea inspectoratelor judetene despre acest subiect • verdictul ISJ Neamt - „subiectivã“

Prima probã din cadrul examenului de evaluare nationalã 2012 care a avut loc luni, 25 iunie, a început cu o controversã. Elevi si profesori din toatã tara au strigat sus si tare cã rãspunsul la întrebarea numãrul trei din subiectul II al probei de românã este interpretabil. Elevilor li s-a cerut sã indice tipul propozitiei subordonate din fraza „Ceea ce mã jeneazã este dificultatea rãsfoirii“. Au existat trei variante de rãspuns: „atributivã“, „predicativã“ si „subiectivã“, iar potrivit baremului de corectare, varianta corectã este cea din urmã. Multi profesori au spus însã cã aceastã propozitie ar putea fi si predicativã, motiv pentru care s-a creat o adevãratã isterie mediaticã, semnîndu-se petitii on-line si cerîndu-se Ministerului acceptarea ambelor variante. ÃŽn urma acestor intrerpelãri, Ministerul Educatiei a cerut tuturor inspectoratelor scolare judetene un punct de vedere oficial despre acest subiect si în functie de rãspunsurile primite se va lua o decizie. Rãspunsul oficial al Inspectoratului Scolar Neamt dat prin intermediul inspectorului de limba românã, Gheorghe Brînzei este clar si aratã fãrã dubii cã este vorba despre o propozitie subiectivã. „Topica este decisivã în aprecierea propozitiei subordonate. Datã fiind topica din fraza «ceea ce mã jeneazã este dificultatea rãsfoirii» apreciez cã propozitia subordonatã din acest context este propozitie subiectivã. Ca o justificare, cred cã în acest context, predicatul este nominal si este alcãtuit din verbul copulativ «este» si din numele predicativ exprimat prin substantiv - dificultatea -, asadar concluzionez cã este vorba despre o propozitie subordonatã subiectivã. Este foarte adevãrat cã dacã se schimbã topica se schimbã si contextul, dar sarcina de rezolvat din acest text era referitoare la aceastã topicã si în concluzie, propozitia cu pricina era subiectivã. Ca o apreciere asupra subiectelor de la evaluare nationalã, gradul de dificultate a fost unul moderat si accesul copiilor la rezolvare a fost unul foarte mare. Am convingerea, stiind calitatea profesorilor de românã din judet, cã vom avea note foarte bune la evaluare“, a precizat inspectorul Gheorghe Brînzei. Elevii care au ales varianta incorectã „predicativã“ au încurcat propozitia principalã cu cea secundarã între ele. Cadrele didactice de specialitate sustin cã „Este dificultatea rãsfoirii“ este propozitia principalã, iar „ceea ce mã jeneazã“ este cea secundarã. Datã fiind ordinea cuvintelor si absenta unei intonatii speciale si a unor indicii suplimentare, rãspunsul corect este „subiectivã“, iar asta pare a fi concluzia generalã. „Fraza din text care face obiectul analizei variantelor subiectivã sau predicativã este o frazã cu dublã
interpretare, ce creazã dispute atît între profesorii de limba si
literatura românã, cît si între elevi si pãrinti. La un examen de nivel
mediu este clar cã o asemenea frazã nu ar fi trebuit sã aparã ca
subiect, în cel mai bun caz acesta putea fi un subiect de olimpiadã
scolarã. În textul respectiv existau destule subordonate, fãrã dublã
interpretare, respectiv atributive, completive directe care puteau fi
alese, pentru un examen de nivel mediu“, a declarat profesora de
limba si literatura românã Ana Maria Bãetanu, de la Scoala „Mihai
Eminescu“ Roman. Profesorii de limba românã sînt de pãrere cã
subiectele ar trebui sã fie de nivel mediu si sã cuantifice
cunostintele elevilor. Pãrintii elevilor considerã cã reprezentantii
ministerului ar trebui sã decidã punctarea ambelor variante ca fiind
corecte. Problema este cã tezele sînt în curs de corectare si încã nu a intervenit nici o modificare a baremului de corectare, pînã
la închiderea editiei. Pe de altã parte, subiectul controversat nu va putea fi invocat de elevii care vor lua note mici deoarece era slab punctat, chestiunea ambiguã fiind notatã doar cu 6 puncte din totalul de 100 acordate pentru rezolvarea tuturor subiectelor.

Articol afisat de 1838 ori  |  Alte articole de acelasi autor  |  Trimite mesaj autorului
(M. VASILACHE, L. BUGA)
Adaugã comentariul tãu la acest articol Comentarii la acest articol:
Nu exist� nici un comentariu la acest articol
Stiri Locale Stiri Locale
Stiri Sport Stiri Sport
Stiri, informatii, cursul valutar, datele meteo, horoscop, discutii, forum.
Webdesign by webber.ro | Domenii premium
©2003-2006 Drepturile de autor asupra intregului continut al acestui site apartin in totalitate Grupul de Presa Accent SRL Piatra Neamt
Reproducerea totala sau partiala a materialelor este permisa numai cu acordul Grupului de Presa Accent Piatra Neamt.
Grupului de Presa Accent SRL - societate in insolventa, in insolvency, en procedure collective